As gavetas nunca estiveram vazias: ditadura militar, escrita e resistência em Essa Terra, de Antônio Torres
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
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Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58581 |
Resumo: | At the end of the last century, part of literary criticism devoted itself to evaluating the production published in the years of the military dictatorship, debating how some authors reacted - in their works - to censorship and repression. They found that, at the time, literature was one of the means to publicize atrocities and avoid imposed silences, with the most significant challenge being to publish works critical of the political order without embarking on Manichaeism. Considering the historical past and the present moment, this work demonstrates how Torres transformed historical time into fiction, analyzes the work The Land, and what aesthetic elements were used to transform reality into fiction. We will follow Bosi (1996; 2002) and his ideas on resistance narratives, as well as authors who address the relationship between books and the military dictatorship, such as Pellegrini (1996) and Reimão (2011), among others. We conclude that Torres opposed dictatorial forces, transforming the tension between individuals and society into literary art, making creation and representation dialogue with each other, thus overcoming the walls of politics and reflecting on the literary. |
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As gavetas nunca estiveram vazias: ditadura militar, escrita e resistência em Essa Terra, de Antônio TorresThe drawers were not empty: military dictatorship and resistance in The Land by Antônio TorresLiteraturaResistênciaDitadura MilitarLiteratureMilitary DictatorshipResistanceAt the end of the last century, part of literary criticism devoted itself to evaluating the production published in the years of the military dictatorship, debating how some authors reacted - in their works - to censorship and repression. They found that, at the time, literature was one of the means to publicize atrocities and avoid imposed silences, with the most significant challenge being to publish works critical of the political order without embarking on Manichaeism. Considering the historical past and the present moment, this work demonstrates how Torres transformed historical time into fiction, analyzes the work The Land, and what aesthetic elements were used to transform reality into fiction. We will follow Bosi (1996; 2002) and his ideas on resistance narratives, as well as authors who address the relationship between books and the military dictatorship, such as Pellegrini (1996) and Reimão (2011), among others. We conclude that Torres opposed dictatorial forces, transforming the tension between individuals and society into literary art, making creation and representation dialogue with each other, thus overcoming the walls of politics and reflecting on the literary.No final do século passado, parte da crítica literária se dedicou a avaliar a produção publicada nos anos da ditadura militar, debatendo sobre o modo como alguns autores reagiram – em suas obras – à censura e à repressão. Constataram que, à época, a literatura foi um dos meios para divulgar as atrocidades e evitar silêncios impostos, sendo o maior desafio publicar obras críticas à ordem política sem enveredar pelo maniqueísmo. Considerando o passado histórico e o momento presente, este trabalho demonstra como Torres transformou um tempo histórico em ficção, mais especificamente analisa a obra Essa Terra, e quais elementos estéticos foram usados na transfiguração do real em ficção. Seguiremos Bosi (1996;2002) e suas ideias sobra narrativas de resistência, bem como autores que abordam a relação livros e ditadura militar, como Pellegrini (1996) e Reimão (2011), dentre outros. Concluímos que Torres se opôs às forças ditatoriais, transformando em arte literária a tensão entre indivíduos e sociedade, de modo que criação e representação dialogassem entre si, superando assim os muros da política e refletindo sobre o literário.Revista Entrelaces2021-05-24T11:22:50Z2021-05-24T11:22:50Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Vanusia Amorim Pereira dos; SILVA, Susana Souto. As gavetas nunca estiveram vazias: ditadura militar, escrita e resistência em Essa Terra, de Antônio Torres. Revista Entrelaces, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 13-31, out./dez. 2020.2596-2817http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58581ark:/83112/001300001d8n1Santos, Vanusia Amorim Pereira dosSilva, Susana Soutoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:19:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58581Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:21.756425Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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