XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Thaynara Venancio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Mikaelle Ysis da, Moreira, Maria Regilânia Lopes, Machado, Lucas Dias Soares, Lopes, Maria do Socorro Vieira, Martins, Álissan Karine Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62899
Resumo: Objective: Describe the construction of an educational game for the teaching of Collective Health, aimed at training health professionals Methods : Methodological study, developed in three stages: theoretical design, characterized by an integrative review and elaborat ion of the research project, with submission to the Research Ethics Committee; empirical design, creation of a focus group and appropriation of the theme to be addressed in the game; and game development, through Bloom ’s Taxonomy cognition levels: remember , understand, apply, analyze, synthesize and create. Results : The board game was chosen, considering it an attractive and dynamic resource, called XPERTS SUS. Contains 45 houses, divided into five sections with specific colors . The game cards have 100 ques tions about health historical milestones in Brazil, SUS legislation, management aspects, Basic Operational Norms, Operational Norms of Health Care and Pact for Health. Conclusion: The process of building the game is presented as enabling contributions to t eaching and learning, in the training of nurses and other professional categories active in the perspective of strengthening and consolidating SUS.
id UFC-7_5dc2b2ea15e7b99dd0d36da703fcd34d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62899
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de SaúdeXPERTS SUS: educational game construction methodology in support of personnel training for the unified health systemCapacitação ProfissionalTecnologia educacionalPessoal de SaúdeSaúde PúblicaSistema Único de SaúdeObjective: Describe the construction of an educational game for the teaching of Collective Health, aimed at training health professionals Methods : Methodological study, developed in three stages: theoretical design, characterized by an integrative review and elaborat ion of the research project, with submission to the Research Ethics Committee; empirical design, creation of a focus group and appropriation of the theme to be addressed in the game; and game development, through Bloom ’s Taxonomy cognition levels: remember , understand, apply, analyze, synthesize and create. Results : The board game was chosen, considering it an attractive and dynamic resource, called XPERTS SUS. Contains 45 houses, divided into five sections with specific colors . The game cards have 100 ques tions about health historical milestones in Brazil, SUS legislation, management aspects, Basic Operational Norms, Operational Norms of Health Care and Pact for Health. Conclusion: The process of building the game is presented as enabling contributions to t eaching and learning, in the training of nurses and other professional categories active in the perspective of strengthening and consolidating SUS.Objetivo: Descrever a construção de um jogo educativo para o ensino de Saúde Coletiva, direcionada à formação de profissionais da saúde. Métodos: Estudo metodológico, desenvolvido em três etapas: delineamento teórico, caracterizado pela realização de uma revisão integrativa e elaboração do projeto de pesquisa, com submissão ao Comitê de Ética em Pesquisa; delineamento empírico, realização de um grupo focal e apropriação da temática a ser abordada no jogo; e desenvolvimento do jogo, mediante os níveis de cognição da Taxonomia de Bloom: lembrar, entender, aplicar, analisar, sintetizar e criar. Resultados: Optou-se pelo jogo de tabuleiro, por considerá-lo recurso atrativo e dinâmico, denominado XPERTS SUS. Contém 45 casas, divididas em cinco seções com cores específicas. As cartas do jogo têm 100 questões sobre marcos histórico da saúde no Brasil, legislação do SUS, aspectos sobre gestão, Normas Operacionais Básicas, Normas Operacionais da Assistência à Saúde e Pacto pela Saúde. Conclusão: O processo de construção do jogo se apresenta como viabilizador de contribuições para o ensino-aprendizagem, na formação de enfermeiros e outras categorias profissionais atuantes na perspectiva de fortalecer e consolidar o SUS.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2021-12-10T11:19:33Z2021-12-10T11:19:33Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBEZERRA, Thaynara Venancio et al. XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, Fortaleza, v. 6, n. 1, p. 01-17, ago. 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/61217/197561. Acesso em: 10/ 12/2021.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62899Bezerra, Thaynara VenancioSilva, Mikaelle Ysis daMoreira, Maria Regilânia LopesMachado, Lucas Dias SoaresLopes, Maria do Socorro VieiraMartins, Álissan Karine Limaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-10T11:26:00Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62899Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:38.708709Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
XPERTS SUS: educational game construction methodology in support of personnel training for the unified health system
title XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
spellingShingle XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
Bezerra, Thaynara Venancio
Capacitação Profissional
Tecnologia educacional
Pessoal de Saúde
Saúde Pública
Sistema Único de Saúde
title_short XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
title_full XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
title_fullStr XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
title_full_unstemmed XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
title_sort XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde
author Bezerra, Thaynara Venancio
author_facet Bezerra, Thaynara Venancio
Silva, Mikaelle Ysis da
Moreira, Maria Regilânia Lopes
Machado, Lucas Dias Soares
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Martins, Álissan Karine Lima
author_role author
author2 Silva, Mikaelle Ysis da
Moreira, Maria Regilânia Lopes
Machado, Lucas Dias Soares
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Martins, Álissan Karine Lima
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Thaynara Venancio
Silva, Mikaelle Ysis da
Moreira, Maria Regilânia Lopes
Machado, Lucas Dias Soares
Lopes, Maria do Socorro Vieira
Martins, Álissan Karine Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Capacitação Profissional
Tecnologia educacional
Pessoal de Saúde
Saúde Pública
Sistema Único de Saúde
topic Capacitação Profissional
Tecnologia educacional
Pessoal de Saúde
Saúde Pública
Sistema Único de Saúde
description Objective: Describe the construction of an educational game for the teaching of Collective Health, aimed at training health professionals Methods : Methodological study, developed in three stages: theoretical design, characterized by an integrative review and elaborat ion of the research project, with submission to the Research Ethics Committee; empirical design, creation of a focus group and appropriation of the theme to be addressed in the game; and game development, through Bloom ’s Taxonomy cognition levels: remember , understand, apply, analyze, synthesize and create. Results : The board game was chosen, considering it an attractive and dynamic resource, called XPERTS SUS. Contains 45 houses, divided into five sections with specific colors . The game cards have 100 ques tions about health historical milestones in Brazil, SUS legislation, management aspects, Basic Operational Norms, Operational Norms of Health Care and Pact for Health. Conclusion: The process of building the game is presented as enabling contributions to t eaching and learning, in the training of nurses and other professional categories active in the perspective of strengthening and consolidating SUS.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10T11:19:33Z
2021-12-10T11:19:33Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BEZERRA, Thaynara Venancio et al. XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, Fortaleza, v. 6, n. 1, p. 01-17, ago. 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/61217/197561. Acesso em: 10/ 12/2021.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62899
identifier_str_mv BEZERRA, Thaynara Venancio et al. XPERTS SUS: metodologia de construção de jogo educativo em apoio à formação de pessoal para o Sistema Único de Saúde. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, Fortaleza, v. 6, n. 1, p. 01-17, ago. 2021. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/61217/197561. Acesso em: 10/ 12/2021.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028942374764544