Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cursino, Jose Ricardo Vasconcelos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Calista, Andrea Abreu, Nascimento, Jefferson Elder da Mota, Campos Filho, Amadeu Sá de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54388
Resumo: Introduction: The growth in the use of educational technologies has intensified as the years go by. One of these technologies are the Chatbots, an intelligent agent of dialogue through messages, its use in health has already proved promising as it is implemented in several areas.Objective: To analyze the academic production of chatbots applied in health education, from 2013 to 2019. Method: Integrative review, carried out from the combination of 12 descriptors, divided into 3 domains, into 6 databases, in Portuguese andEnglish languages. Results and discussion: With 416 initial results, which after going through the inclusion and exclusion criteria resulted in 31 publications used in this review. After analysis, it was noted thatthe main usesof Chatbotsarein education (41.9%), andin usingas an instrument to support professionals (22.5%). Conclusion: It has concluded that the use of chatbots for the assistance and teaching of patients, students and professionals is effective but a greater dissemination of this technology is necessary in order to promote the more effective use of chatbots.
id UFC-7_605707e33675d6fd6fbf214e080649ac
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54388
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúdeAn Integrative Review on the Use of Chatbot to Support Health EducationEducaçãoSaúdeTecnologia EducacionalIntroduction: The growth in the use of educational technologies has intensified as the years go by. One of these technologies are the Chatbots, an intelligent agent of dialogue through messages, its use in health has already proved promising as it is implemented in several areas.Objective: To analyze the academic production of chatbots applied in health education, from 2013 to 2019. Method: Integrative review, carried out from the combination of 12 descriptors, divided into 3 domains, into 6 databases, in Portuguese andEnglish languages. Results and discussion: With 416 initial results, which after going through the inclusion and exclusion criteria resulted in 31 publications used in this review. After analysis, it was noted thatthe main usesof Chatbotsarein education (41.9%), andin usingas an instrument to support professionals (22.5%). Conclusion: It has concluded that the use of chatbots for the assistance and teaching of patients, students and professionals is effective but a greater dissemination of this technology is necessary in order to promote the more effective use of chatbots.Introdução: O crescimento do uso de tecnologias educacionais se intensificou com o passar dos anos. Uma dessas tecnologias é o Chatbots, um Agente Inteligente de diálogo por meio de mensagens, em que seu uso na saúde já se mostrou promissor ao ser implementado em diversas áreas. Objetivo:Analisar a produção acadêmica de chatbots aplicados na educação em saúde, noperíodode 2013à2019. Método:Revisão integrativa, realizada a partir da combinação de 12 descritores, divididos em trêsdomínios, em seis basesde dados, nas línguas portuguesae inglesa. Resultados e discussão:Com 416 resultados iniciais, que após passar pelos critérios de inclusão e exclusão apresentaram-seem 31 publicações utilizadas nesta revisão. Após análise,notou-seque os principais usos do Chatbotsão na educação (41,9%) e na utilização como instrumento de apoio aos profissionais de saúde (22,5%). Conclusão:Concluiu-seque a utilização de chatbots para o auxílio e o ensino aos pacientes, estudantes e profissionais é evidentemente eficaz, mas se faznecessária uma maiordifusão dessa tecnologia com o objetivo de promover o uso mais efetivo dos chatbots.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2020-09-30T21:12:30Z2020-09-30T21:12:30Z2020-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCURSINO, Jose Ricardo Vasconcelos et al. Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p.108-122, jan./abr. 2020.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54388Cursino, Jose Ricardo VasconcelosCalista, Andrea AbreuNascimento, Jefferson Elder da MotaCampos Filho, Amadeu Sá deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-30T21:12:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54388Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:05.666272Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
An Integrative Review on the Use of Chatbot to Support Health Education
title Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
spellingShingle Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
Cursino, Jose Ricardo Vasconcelos
Educação
Saúde
Tecnologia Educacional
title_short Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
title_full Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
title_fullStr Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
title_full_unstemmed Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
title_sort Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde
author Cursino, Jose Ricardo Vasconcelos
author_facet Cursino, Jose Ricardo Vasconcelos
Calista, Andrea Abreu
Nascimento, Jefferson Elder da Mota
Campos Filho, Amadeu Sá de
author_role author
author2 Calista, Andrea Abreu
Nascimento, Jefferson Elder da Mota
Campos Filho, Amadeu Sá de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cursino, Jose Ricardo Vasconcelos
Calista, Andrea Abreu
Nascimento, Jefferson Elder da Mota
Campos Filho, Amadeu Sá de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Saúde
Tecnologia Educacional
topic Educação
Saúde
Tecnologia Educacional
description Introduction: The growth in the use of educational technologies has intensified as the years go by. One of these technologies are the Chatbots, an intelligent agent of dialogue through messages, its use in health has already proved promising as it is implemented in several areas.Objective: To analyze the academic production of chatbots applied in health education, from 2013 to 2019. Method: Integrative review, carried out from the combination of 12 descriptors, divided into 3 domains, into 6 databases, in Portuguese andEnglish languages. Results and discussion: With 416 initial results, which after going through the inclusion and exclusion criteria resulted in 31 publications used in this review. After analysis, it was noted thatthe main usesof Chatbotsarein education (41.9%), andin usingas an instrument to support professionals (22.5%). Conclusion: It has concluded that the use of chatbots for the assistance and teaching of patients, students and professionals is effective but a greater dissemination of this technology is necessary in order to promote the more effective use of chatbots.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-30T21:12:30Z
2020-09-30T21:12:30Z
2020-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CURSINO, Jose Ricardo Vasconcelos et al. Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p.108-122, jan./abr. 2020.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54388
identifier_str_mv CURSINO, Jose Ricardo Vasconcelos et al. Uma revisão integrativa sobre o uso de Chatbot para subsidiar o ensino na área da saúde. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 1, p.108-122, jan./abr. 2020.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54388
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028844751290368