Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, José Luís Guedes dos
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pestana, Aline Lima, Guerrero, Patrícia, Klock, Patrícia, Erdmann, Alacoque Lorenzini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11604
Resumo: The article aimed at reporting an experience of a group of post-graduate students in teaching on the stage of implementation active teaching-learning methodologies in the discipline of Management in Nursing and Health. The experience happened in three different admission units of a federal hospital in the southern region of the country, in the second semester of 2010. We used a logbook for students to register the journey to deepen the reflections on the experiences of the actions of management. At the end of the internship, the students were asked the logbook so that experiences, feelings, anxieties generated in the course of the journey to knowledge could be identified. The students report that the curricular internship of Management in Nursing and Health is a process of construction that gradually allows to have a sense of what awaits them when they are professionals, thus contributing to a critical and reflective formation.
id UFC-7_631ad3cbfc7b140b7fbeb16511ce3749
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/11604
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagemLogbook : experience of teaching-learning management and management in nursing and healthEnfermagemGestão em SaúdeEstudantes de EnfermagemThe article aimed at reporting an experience of a group of post-graduate students in teaching on the stage of implementation active teaching-learning methodologies in the discipline of Management in Nursing and Health. The experience happened in three different admission units of a federal hospital in the southern region of the country, in the second semester of 2010. We used a logbook for students to register the journey to deepen the reflections on the experiences of the actions of management. At the end of the internship, the students were asked the logbook so that experiences, feelings, anxieties generated in the course of the journey to knowledge could be identified. The students report that the curricular internship of Management in Nursing and Health is a process of construction that gradually allows to have a sense of what awaits them when they are professionals, thus contributing to a critical and reflective formation.O artigo teve como objetivo relatar a experiência vivenciada por um grupo de pós-graduandos em estágio de docência referente à implementação de metodologias ativas na disciplina de Gestão e Gerenciamento em Enfermagem e Saúde. A experiência aconteceu em três unidades de internação diferentes de um hospital federal da região sul do país, no segundo semestre de 2010. Utilizou-se um diário de bordo para que os alunos realizassem os registros da viagem para aprofundar as reflexões sobre as vivências das ações de gerência. Ao final do estágio, solicitou-se aos alunos o Diário de Bordo para que fossem identificadas as vivências, sensações, inquietações geradas no decorrer da viagem ao conhecimento. Os acadêmicos referem que o estágio curricular de Gestão e Gerenciamento em Enfermagem e Saúde é um processo de construção que permite gradativamente ter a noção do que os espera ao serem profissionais, contribuindo assim para uma formação crítica e reflexiva.El objetivo fue relatar la experiencia de un grupo de estudiantes de posgrado en implementación de metodologías activas en la disciplina de Administración y Gestión en Enfermería y Salud. La experiencia se llevó a cabo en tres diferentes unidades de hospital federal la región Sur del Brasil, en el segundo semestre de 2010. Se utilizó un diario de a bordo para realizar los registros de la jornada para profundizar las reflexiones sobre las experiencias de las acciones de gestión. Al final de las prácticas, los se pidieron a los estudiantes el diario para identificación de experiencias, sentimientos, ansiedades en el curso del viaje al conocimiento. Los estudiantes refirieron que el plan de estudios de la disciplina es un proceso gradual de construcción que permite tener idea de lo que les espera cuando se trata de profesionales, contribuyendo así a una formación crítica y reflexiva.Rev Rene2015-04-24T12:17:18Z2015-04-24T12:17:18Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, J. L. G. et al. Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v.14, n. 4, p. 854-63, 2013.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11604Santos, José Luís Guedes dosPestana, Aline LimaGuerrero, PatríciaKlock, PatríciaErdmann, Alacoque Lorenziniporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-11T16:26:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11604Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-02-11T16:26:15Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
Logbook : experience of teaching-learning management and management in nursing and health
title Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
spellingShingle Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
Santos, José Luís Guedes dos
Enfermagem
Gestão em Saúde
Estudantes de Enfermagem
title_short Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
title_full Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
title_fullStr Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
title_full_unstemmed Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
title_sort Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem
author Santos, José Luís Guedes dos
author_facet Santos, José Luís Guedes dos
Pestana, Aline Lima
Guerrero, Patrícia
Klock, Patrícia
Erdmann, Alacoque Lorenzini
author_role author
author2 Pestana, Aline Lima
Guerrero, Patrícia
Klock, Patrícia
Erdmann, Alacoque Lorenzini
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, José Luís Guedes dos
Pestana, Aline Lima
Guerrero, Patrícia
Klock, Patrícia
Erdmann, Alacoque Lorenzini
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Gestão em Saúde
Estudantes de Enfermagem
topic Enfermagem
Gestão em Saúde
Estudantes de Enfermagem
description The article aimed at reporting an experience of a group of post-graduate students in teaching on the stage of implementation active teaching-learning methodologies in the discipline of Management in Nursing and Health. The experience happened in three different admission units of a federal hospital in the southern region of the country, in the second semester of 2010. We used a logbook for students to register the journey to deepen the reflections on the experiences of the actions of management. At the end of the internship, the students were asked the logbook so that experiences, feelings, anxieties generated in the course of the journey to knowledge could be identified. The students report that the curricular internship of Management in Nursing and Health is a process of construction that gradually allows to have a sense of what awaits them when they are professionals, thus contributing to a critical and reflective formation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-24T12:17:18Z
2015-04-24T12:17:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, J. L. G. et al. Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v.14, n. 4, p. 854-63, 2013.
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11604
identifier_str_mv SANTOS, J. L. G. et al. Diário de bordo : experiência de ensino-aprendizagem de gestão e gerenciamento em saúde e enfermagem. Rev Rene, Fortaleza, v.14, n. 4, p. 854-63, 2013.
2175-6783 On line
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11604
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806425109889024