Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58732 |
Resumo: | This study sought to analyze, from the point of view of educational managers, and based on the TOE framework, the determinants, boosters, and creators of barriers to the adoption and implementation of information and communication technologies within an educational institution. A qualitative, descriptive, and exploratory study was conducted, adopting the single case study as the research strategy. The data were collected through interviews, documentary research, and direct observations, later submitted to content analysis. Considering the TOE framework, the results demonstrate that the main determinants of technological adoption are linked to the environmental context; that the boosting elements are arranged in the organizational context; and that the elements that create barriers involve the organizational and environmental contexts. |
id |
UFC-7_63b00a2a98ab7880c108be93a74af04e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/58732 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensinoElementosinfluyentes de la adopción tecnológica: Estudio de caso sobre gestión en una institución de eseñanzaInfluencing elements of technological adoption: Case study aboutmanagement in an educational institutionInformation and communication technologyTechnological adoptionEducational managementTOE frameworkCase studyThis study sought to analyze, from the point of view of educational managers, and based on the TOE framework, the determinants, boosters, and creators of barriers to the adoption and implementation of information and communication technologies within an educational institution. A qualitative, descriptive, and exploratory study was conducted, adopting the single case study as the research strategy. The data were collected through interviews, documentary research, and direct observations, later submitted to content analysis. Considering the TOE framework, the results demonstrate that the main determinants of technological adoption are linked to the environmental context; that the boosting elements are arranged in the organizational context; and that the elements that create barriers involve the organizational and environmental contexts.Esse estudo buscou analisar, sob o ponto de vista dos gestores educacionais, e tendo como base o framework TOE, os fatores determinantes, impulsionadores e criadores de barreiras à adoção e implementação de tecnologias da informação e comunicação no âmbito de uma instituição de ensino. Foi realizado um estudo qualitativo, descritivo e exploratório, adotando-se o estudo de caso único como estratégia de pesquisa. Os dados foram coletados em entrevistas, pesquisa documental e observações diretas, posteriormente submetidos à análise de conteúdo. Considerando o framework TOE, os resultados demonstram que os principais determinantes à adoçãotecnológica estão vinculados ao contexto ambiental; que os elementos impulsionadores estão dispostos no contexto organizacional; e que os elementos criadores de barreira envolvem os contextos organizacional e ambiental.2021-05-31T16:25:37Z2021-05-31T16:25:37Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMELO, C. O.; LUFT, M. C. M. S.; ROCHA, R. O. Influencing elements of technological adoption: Case study aboutmanagement in an educational institution. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v.19, n.9, p. 124-145, jan/dez, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58732Melo, Caroline OliveiraLuft, Maria Conceição Melo SilvaRocha, Ronalty Oliveiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T16:25:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58732Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:16.304808Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino Elementosinfluyentes de la adopción tecnológica: Estudio de caso sobre gestión en una institución de eseñanza Influencing elements of technological adoption: Case study aboutmanagement in an educational institution |
title |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino |
spellingShingle |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino Melo, Caroline Oliveira Information and communication technology Technological adoption Educational management TOE framework Case study |
title_short |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino |
title_full |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino |
title_fullStr |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino |
title_full_unstemmed |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino |
title_sort |
Elementos influenciadores da adoção tecnológica: estudo de caso sobre a gestão em uma instituição de ensino |
author |
Melo, Caroline Oliveira |
author_facet |
Melo, Caroline Oliveira Luft, Maria Conceição Melo Silva Rocha, Ronalty Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Luft, Maria Conceição Melo Silva Rocha, Ronalty Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Caroline Oliveira Luft, Maria Conceição Melo Silva Rocha, Ronalty Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information and communication technology Technological adoption Educational management TOE framework Case study |
topic |
Information and communication technology Technological adoption Educational management TOE framework Case study |
description |
This study sought to analyze, from the point of view of educational managers, and based on the TOE framework, the determinants, boosters, and creators of barriers to the adoption and implementation of information and communication technologies within an educational institution. A qualitative, descriptive, and exploratory study was conducted, adopting the single case study as the research strategy. The data were collected through interviews, documentary research, and direct observations, later submitted to content analysis. Considering the TOE framework, the results demonstrate that the main determinants of technological adoption are linked to the environmental context; that the boosting elements are arranged in the organizational context; and that the elements that create barriers involve the organizational and environmental contexts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-31T16:25:37Z 2021-05-31T16:25:37Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MELO, C. O.; LUFT, M. C. M. S.; ROCHA, R. O. Influencing elements of technological adoption: Case study aboutmanagement in an educational institution. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v.19, n.9, p. 124-145, jan/dez, 2021. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58732 |
identifier_str_mv |
MELO, C. O.; LUFT, M. C. M. S.; ROCHA, R. O. Influencing elements of technological adoption: Case study aboutmanagement in an educational institution. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza, v.19, n.9, p. 124-145, jan/dez, 2021. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58732 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028768673955840 |