Leitura como fator de inclusão de crianças socialmente excluídas: o caso do conjunto João Paulo II em Fortaleza-Ceará
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51365 |
Resumo: | The reading is considered by many scholars a tool for social transformation, to be able to allow human judgement about the things of the world and of itself. The study about the actions of reading as a facto r for inclusion of socially excluded children search show that it can contribute to changes in the lives of these children. The methodology used to achieve this study was the exploratory research, conducted in the light of dialectical method. The field of research work was the School of Primary / Secondary Education Professor Aloysio Barros Leal. The data were obtained through statistical analysis of interviews with parents and students, but also were used questionnaires to teachers in order to understand the contribution of school and family in the process of reading to children. This survey seeks to strengthen the debate on reading, as well as the contribution of school and family influence in the taste for reading. It is also helping with educators and scholars of the education to give more attention to disadvantaged social classes, it is they who have the largest deficit of reading, since we can say that the social factor is closely linked to access to reading, the purchase of books or even the field of reading and understanding. The results of this study indicated that the scope of reading reaches few students, and their absence is damaging to many of them, because children who declared not read or do not like to read, are living in the most degrading. |
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Leitura como fator de inclusão de crianças socialmente excluídas: o caso do conjunto João Paulo II em Fortaleza-CearáLeituraEscolaInclusão socialThe reading is considered by many scholars a tool for social transformation, to be able to allow human judgement about the things of the world and of itself. The study about the actions of reading as a facto r for inclusion of socially excluded children search show that it can contribute to changes in the lives of these children. The methodology used to achieve this study was the exploratory research, conducted in the light of dialectical method. The field of research work was the School of Primary / Secondary Education Professor Aloysio Barros Leal. The data were obtained through statistical analysis of interviews with parents and students, but also were used questionnaires to teachers in order to understand the contribution of school and family in the process of reading to children. This survey seeks to strengthen the debate on reading, as well as the contribution of school and family influence in the taste for reading. It is also helping with educators and scholars of the education to give more attention to disadvantaged social classes, it is they who have the largest deficit of reading, since we can say that the social factor is closely linked to access to reading, the purchase of books or even the field of reading and understanding. The results of this study indicated that the scope of reading reaches few students, and their absence is damaging to many of them, because children who declared not read or do not like to read, are living in the most degrading.A leitura é considerada por muitos estudiosos uma ferramenta de transformação social, capaz de permitir ao ser humano discernimento acerca das coisas do mundo e de si mesmo. O estudo acerca das ações de leitura como fator de inclusão de crianças socialmente excluídas busca mostrar que a mesma pode contribuir para mudanças na vida dessas crianças. A metodologia utilizada para a consecução deste estudo foi a pesquisa exploratória, realizada à luz do método dialético. O campo de pesquisa trabalhado foi a Escola de Ensino Fundamental e Médio Professor Aloysio Barros Leal. Os dados foram obtidos através de análises estatísticas de entrevistas com pais e alunos, como também foram aplicados questionários com professores a fim de perceber a contribuição da escola e da família no processo de leitura das crianças. Essa pesquisa busca reforçar o debate sobre leitura, assim como a contribuição da escola e da família na influência do gosto pela leitura. Pretende- se, também, contribuir com educadores e estudiosos da área da educação para que dêem mais atenção às classes sociais menos favoreci das, pois são elas que apresentam o maior déficit de leitura, visto que, podemos dizer que o fator social está intimamente ligado ao acesso à leitura, à aquisição de livros ou mesmo ao domínio e compreensão da leitura. Os resultados deste estudo apontaram que o alcance da leitura atinge poucos alunos e, sua ausência, prejudica a muitos deles, pois as crianças que declararam não saber ler ou não gostar de ler, são as vivem em situações mais degradantes.Pinto, Virgínia BentesSilva, Ednar Moura da2020-04-20T23:05:42Z2020-04-20T23:05:42Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Ednar Moura da. Leitura como fator de inclusão de crianças socialmente excluídas: o caso do conjunto João Paulo II em Fortaleza-Ceará. Orientação: Virgínia Bentes Pinto. 2008. 71 f. TCC (Graduação) - Curso de Biblioteconomia, Departamento de Ciências da Informação, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2008.) -http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51365porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-20T23:05:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51365Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:27.249338Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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