Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dal Ri, Neusa Maria
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53147
Resumo: The purpose of this text is to present some reflections on the political theme, education, teaching work and the educator's ethical-political commitment. The theme is approached from three points: the presentation of a quick overview of the global situation; the analysis of educational reforms that concern the precariousness of teaching work and the actions of the current government; and, finally, reflections on the ethical-political commitment in education, which translates into social demands and the possibilities for advances in public schools. The research procedures used were bibliographic and documentary research and support for empirical research conducted in public schools.
id UFC-7_674778cdd514e0951744f4aa3f0f2eba
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/53147
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?Política, educación y trabajo: qué compromiso ético-político?Politics, education and teaching work: what ethical-political commitment?EducaçãoPolíticaTrabalho docenteÉtica na políticaThe purpose of this text is to present some reflections on the political theme, education, teaching work and the educator's ethical-political commitment. The theme is approached from three points: the presentation of a quick overview of the global situation; the analysis of educational reforms that concern the precariousness of teaching work and the actions of the current government; and, finally, reflections on the ethical-political commitment in education, which translates into social demands and the possibilities for advances in public schools. The research procedures used were bibliographic and documentary research and support for empirical research conducted in public schools.O objetivo deste texto é apresentar algumas reflexões acerca da temática política, educação, trabalho docente e compromisso ético-político do educador. O tema é abordado a partir de três pontos: a apresentação de um rápido panorama geral acerca da conjuntura global; a análise de reformas educacionais que dizem respeito à precarização do trabalho docente e ações do atual governo; e, por último, reflexões acerca do compromisso ético-político na educação, o que se traduz nas demandas sociais e nas possibilidades de avanços na escola pública. Os procedimentos de investigação utilizados foram a pesquisa bibliográfica e documental e apoio em pesquisas empíricas realizadas em escolas públicas.El propósito de este texto es presentar algunas reflexiones sobre el tema político, la educación, el trabajo docente y el compromiso ético-político del educador. El tema se aborda desde tres puntos: la presentación de una visión general rápida de la situación global; el análisis de reformas educativas que conciernen a la precariedad del trabajo docente y las acciones del gobierno actual; y, finalmente, reflexiones sobre el compromiso ético-político en la educación, que se traduce en demandas sociales y las posibilidades de avances en las escuelas públicas. Los procedimientos de investigación utilizados fueron la investigación bibliográfica y documental y el apoyo a la investigación empírica realizada en las escuelas públicas.Revista LABOR2020-07-27T18:12:52Z2020-07-27T18:12:52Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDAL RI, Neusa Maria. Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político? Revista LABOR, Fortaleza(CE),v. 1, n. 23, p. 93-112, jan./jun. 2020.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53147Dal Ri, Neusa Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:41:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/53147Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:31.421159Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
Política, educación y trabajo: qué compromiso ético-político?
Politics, education and teaching work: what ethical-political commitment?
title Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
spellingShingle Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
Dal Ri, Neusa Maria
Educação
Política
Trabalho docente
Ética na política
title_short Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
title_full Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
title_fullStr Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
title_full_unstemmed Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
title_sort Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político?
author Dal Ri, Neusa Maria
author_facet Dal Ri, Neusa Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dal Ri, Neusa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Política
Trabalho docente
Ética na política
topic Educação
Política
Trabalho docente
Ética na política
description The purpose of this text is to present some reflections on the political theme, education, teaching work and the educator's ethical-political commitment. The theme is approached from three points: the presentation of a quick overview of the global situation; the analysis of educational reforms that concern the precariousness of teaching work and the actions of the current government; and, finally, reflections on the ethical-political commitment in education, which translates into social demands and the possibilities for advances in public schools. The research procedures used were bibliographic and documentary research and support for empirical research conducted in public schools.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-27T18:12:52Z
2020-07-27T18:12:52Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DAL RI, Neusa Maria. Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político? Revista LABOR, Fortaleza(CE),v. 1, n. 23, p. 93-112, jan./jun. 2020.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53147
identifier_str_mv DAL RI, Neusa Maria. Política, educação e trabalho docente: qual compromisso ético-político? Revista LABOR, Fortaleza(CE),v. 1, n. 23, p. 93-112, jan./jun. 2020.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/53147
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista LABOR
publisher.none.fl_str_mv Revista LABOR
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028854238806016