Análise experimental do desempenho das misturas entre o Éster etílico do óleo de mamona e o óleo diesel convencional
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61319 |
Resumo: | The operational effects of the operation of a turbocharged direct injection diesel engine with fuel blends composed of standard diesel fuel and castor oil biodiesel were experimentally studied in order to establish the levels of biodiesel addition which are capable to improve the engine efficiency, fuel consumption, and emissions of a direct injection diesel engine. Interesting results were obtained with the B10 blend (10% biodiesel and 90% diesel by (volume), registering a decrease of 26 g / kWh in the specific consumption under full load conditions. The use of B10 blend did not change significantly the pollutants emitted, except for a modest reduction in emissions of particulate matter. As for the B20 fuel blend, there was an increase of 8 g / kWh on full load consumption as well as a reduction of 29 g / kWh median load condition. Regarding emissions, the use of B20 blend increased the production of nitrogen oxides and unburned hydrocarbons at levels of 5 to 23% compared to conventional diesel fuel, causing a further reduction of about 7% in the emission of particulate matter. |
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Análise experimental do desempenho das misturas entre o Éster etílico do óleo de mamona e o óleo diesel convencionalExperimental analisys of the engine performance of Castor oil biodiesel and diesel fuel blendsBiodieselMamonaMotor dieselDesempenhoEmissõesThe operational effects of the operation of a turbocharged direct injection diesel engine with fuel blends composed of standard diesel fuel and castor oil biodiesel were experimentally studied in order to establish the levels of biodiesel addition which are capable to improve the engine efficiency, fuel consumption, and emissions of a direct injection diesel engine. Interesting results were obtained with the B10 blend (10% biodiesel and 90% diesel by (volume), registering a decrease of 26 g / kWh in the specific consumption under full load conditions. The use of B10 blend did not change significantly the pollutants emitted, except for a modest reduction in emissions of particulate matter. As for the B20 fuel blend, there was an increase of 8 g / kWh on full load consumption as well as a reduction of 29 g / kWh median load condition. Regarding emissions, the use of B20 blend increased the production of nitrogen oxides and unburned hydrocarbons at levels of 5 to 23% compared to conventional diesel fuel, causing a further reduction of about 7% in the emission of particulate matter.Estudaram-se os efeitos operacionais da adoção de misturas entre o óleo diesel e biodiesel proveniente do óleo de mamona em um motor de ciclo diesel. Buscaram-se proporções de mistura diesel-biodiesel capazes de aprimorar as características de eficiência, consumo, desempenho e/ou emissões poluentes de um motor diesel de injeção direta turbo-alimentado. Esta análise foi conduzida investigando-se os processos de combustão e de formação de mistura, a partir dos quais foram estabelecidas relações de causa e efeito entre o desempenho do motor e as alterações impostas pela adição do biodiesel do óleo de mamona nas propriedades do combustível. Foram incluídos aspectos como eficiência de conversão do combustível, consumo específico, desempenho em carga máxima e emissões poluentes (NO, CO, HC e material particulado). Resultados interessantes foram alcançados com a mistura B10 (10% de biodiesel e 90% de óleo diesel, em volume), registrando-se uma queda de 26 g/kWh no consumo específico do motor em condições de plena carga. O uso da mistura B10 não alterou de forma significativa às emissões poluentes, exceto por uma modesta redução nas emissões de material particulado. Já para a mistura B20, registrou-se um aumento de 8 g/kWh no consumo em plena carga, além de uma redução de 29 g/kWh em condições de carga mediana. Quanto às emissões poluentes, o uso da mistura B20 acabou elevando a produção de óxidos de nitrogênio e hidrocarbonetos não queimados em patamares de 5 a 23% com relação ao óleo diesel convencional, ocasionando ainda uma redução de cerca de 7% na emissão de material particulado.https://www.abcm.org.br/anais/conem/20122021-10-19T14:22:52Z2021-10-19T14:22:52Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfBUENO, André Valente; MATOSO, Fabiano da Silva; CARVALHO JÚNIOR, Antônio José de; VIDAL, Marcos Aurélio Moreira. Análise experimental do desempenho das misturas entre o Éster etílico do óleo de mamona e o óleo diesel convencional. In: CONGRESSO NACIONAL DE ENGENHARIA MECÂNICA, VIIº., 31 jul. a 03 ago. 2012, São Luiz, MA. Anais[…], São Luiz, MA. , 2012. Tema: “Engenharia em Destaque”.2178-180Xhttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61319Bueno, André ValenteMatoso, Fabiano da SilvaCarvalho Júnior, Antônio José deVidal, Marcos Aurélio Moreiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-31T11:56:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61319Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:26.944268Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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