A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61062 |
Resumo: | This work aims to analyze the application of simulations for large scale assessments in literacy cycle series from the perspective of teachers working in the public school in Fortaleza / CE. From the experiences during the course of the pedagogy, at the Fed-eral University of Ceará, it was possible to perceive the means used by the school to prepare the Large Scale Assessments, specifically the test of the Permanent Evalua-tion System for Basic Education, the simulated being the highest incidence. Taking into account the educational processes and the facets of literacy, the work investigated the impact of the application of the simulations for the development of children's learning during the literacy period. With this, we list as objectives of this work to describe the evaluation in the education and evaluation in large scale, to understand the faces of the literacy from the theorists of the area of study and the official documents and to reflect on the application of the simulated ones as propellant of learning in the realities observed from the speeches of the research subjects. The research methodology is of a qualitative nature, in the form of a case study. As main results of the research, we identified that the excess of simulations applied during this stage hindered the quality of the pedagogical intervention, being necessary to rethink the forms of preparation for large scale assessments and the need to apply simulations for this purpose. |
id |
UFC-7_69bb95203b3a5e0dc14136153bff0fde |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/61062 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetizaçãoAvaliaçãoAvaliação em larga escalaAlfabetizaçãoEvaluationLarge scale evaluationThis work aims to analyze the application of simulations for large scale assessments in literacy cycle series from the perspective of teachers working in the public school in Fortaleza / CE. From the experiences during the course of the pedagogy, at the Fed-eral University of Ceará, it was possible to perceive the means used by the school to prepare the Large Scale Assessments, specifically the test of the Permanent Evalua-tion System for Basic Education, the simulated being the highest incidence. Taking into account the educational processes and the facets of literacy, the work investigated the impact of the application of the simulations for the development of children's learning during the literacy period. With this, we list as objectives of this work to describe the evaluation in the education and evaluation in large scale, to understand the faces of the literacy from the theorists of the area of study and the official documents and to reflect on the application of the simulated ones as propellant of learning in the realities observed from the speeches of the research subjects. The research methodology is of a qualitative nature, in the form of a case study. As main results of the research, we identified that the excess of simulations applied during this stage hindered the quality of the pedagogical intervention, being necessary to rethink the forms of preparation for large scale assessments and the need to apply simulations for this purpose.Este trabalho tem como objetivo analisar a aplicação de simulados para avaliações de larga escala em séries do ciclo de alfabetização a partir da perspectiva dos professo-res atuantes na escola pública de Fortaleza/CE. A partir das vivências durante o per-curso do curso de pedagogia na Universidade Federal do Ceará, foi possível perceber os meios utilizados pela escola para preparação das Avaliações de larga escala, em específico a prova do Sistema Permanente de Avaliação da Educação Básica, sendo o simulado o de maior incidência. Levando em consideração os processos educativos e as facetas da alfabetização, o trabalho investigou o impacto da aplicação dos simu-lados para o desenvolvimento da aprendizagem das crianças no período de alfabeti-zação. Com isso, elencamos como objetivos deste trabalho descrever a avaliação na educação e avaliação em larga escala, compreender as facetas da alfabetização a partir dos teóricos da área de estudo e dos documentos oficiais e refletir sobre a apli-cação dos simulados como propulsora de aprendizagem nas realidades observadas a partir das falas dos sujeitos da pesquisa. A metodologia da pesquisa é de natureza qualitativa, na forma de estudo de caso. Como principais resultados da pesquisa, iden-tificamos que o excesso de simulados aplicados durante esta etapa entrava a quali-dade da intervenção pedagógica, sendo necessário repensar as formas de prepara-ção para avaliações de larga escala e a necessidade da aplicação de simulados para este fim.Barbosa, Maria JoséParente, Rebeca Talia Ximenes2021-10-08T14:10:37Z2021-10-08T14:10:37Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPARENTE, Rebeca Talia Ximenes. A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização. Orientadora: Maria José Barbosa. 2020. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61062porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-08T14:10:37Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61062Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:28.576219Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização |
title |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização |
spellingShingle |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização Parente, Rebeca Talia Ximenes Avaliação Avaliação em larga escala Alfabetização Evaluation Large scale evaluation |
title_short |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização |
title_full |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização |
title_fullStr |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização |
title_full_unstemmed |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização |
title_sort |
A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização |
author |
Parente, Rebeca Talia Ximenes |
author_facet |
Parente, Rebeca Talia Ximenes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barbosa, Maria José |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Parente, Rebeca Talia Ximenes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Avaliação em larga escala Alfabetização Evaluation Large scale evaluation |
topic |
Avaliação Avaliação em larga escala Alfabetização Evaluation Large scale evaluation |
description |
This work aims to analyze the application of simulations for large scale assessments in literacy cycle series from the perspective of teachers working in the public school in Fortaleza / CE. From the experiences during the course of the pedagogy, at the Fed-eral University of Ceará, it was possible to perceive the means used by the school to prepare the Large Scale Assessments, specifically the test of the Permanent Evalua-tion System for Basic Education, the simulated being the highest incidence. Taking into account the educational processes and the facets of literacy, the work investigated the impact of the application of the simulations for the development of children's learning during the literacy period. With this, we list as objectives of this work to describe the evaluation in the education and evaluation in large scale, to understand the faces of the literacy from the theorists of the area of study and the official documents and to reflect on the application of the simulated ones as propellant of learning in the realities observed from the speeches of the research subjects. The research methodology is of a qualitative nature, in the form of a case study. As main results of the research, we identified that the excess of simulations applied during this stage hindered the quality of the pedagogical intervention, being necessary to rethink the forms of preparation for large scale assessments and the need to apply simulations for this purpose. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-10-08T14:10:37Z 2021-10-08T14:10:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PARENTE, Rebeca Talia Ximenes. A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização. Orientadora: Maria José Barbosa. 2020. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61062 |
identifier_str_mv |
PARENTE, Rebeca Talia Ximenes. A influência dos simulados para avaliação em larga escala no ciclo de alfabetização. Orientadora: Maria José Barbosa. 2020. 45 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Curso de Graduação em Pedagogia, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61062 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028960291782656 |