Quando o povo chegou ao ensino superior: as trajetórias escolares de estudantes de camadas populares no sertão cearense.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37842 |
Resumo: | This research is part of the context of the expansion and internalization of higher education that occurred with great intensity in the period from 2003 to 2014 in Brazil. This phenomenon enabled a greater number of students from popular classes to enter higher education, be it public or private. However, the policies and actions that encouraged the entry of these students were not given the same emphasis on permanence and success, resulting in high rates of dropout and retention. In this sense, this work intends to investigate, describe and analyze the school life trajectory and the strategies of schooling that allowed the permanence and success of students who, despite unfavorable socioeconomic conditions, were able to enter higher education. As an empirical field of investigation, two Federal Institutions of Higher Education (IFES) were chosen, located in the municipality of Crateús, in the state of Ceará. The parameters of analysis started from the theoretical contributions of the sociology of education, with emphasis on the studies of Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. It is a qualitative research, using as data collection technique the in-depth interview with the objective of constructing sociological portraits and direct observation. From the elaboration of seven sociological portraits, it was possible to perceive the variation of dispositions and social practices that accompany the school routes of students coming from popular layers. |
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Quando o povo chegou ao ensino superior: as trajetórias escolares de estudantes de camadas populares no sertão cearense.Trajetórias escolaresCamadas popularesEducação SuperiorThis research is part of the context of the expansion and internalization of higher education that occurred with great intensity in the period from 2003 to 2014 in Brazil. This phenomenon enabled a greater number of students from popular classes to enter higher education, be it public or private. However, the policies and actions that encouraged the entry of these students were not given the same emphasis on permanence and success, resulting in high rates of dropout and retention. In this sense, this work intends to investigate, describe and analyze the school life trajectory and the strategies of schooling that allowed the permanence and success of students who, despite unfavorable socioeconomic conditions, were able to enter higher education. As an empirical field of investigation, two Federal Institutions of Higher Education (IFES) were chosen, located in the municipality of Crateús, in the state of Ceará. The parameters of analysis started from the theoretical contributions of the sociology of education, with emphasis on the studies of Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. It is a qualitative research, using as data collection technique the in-depth interview with the objective of constructing sociological portraits and direct observation. From the elaboration of seven sociological portraits, it was possible to perceive the variation of dispositions and social practices that accompany the school routes of students coming from popular layers.Esta pesquisa se insere no contexto de expansão e interiorização da educação superior ocorrida com grande intensidade no período de 2003 a 2014 no Brasil. Esse fenômeno possibilitou que um maior número de estudantes oriundos de classes populares pudesse ingressar no ensino superior, seja ele público ou privado. No entanto, as políticas e ações que incentivaram a entrada desses estudantes não se deram com a mesma ênfase na permanência e êxito, resultando em altos índices de evasão e retenção. Nesse sentido, esse trabalho se propõe a investigar, descrever e analisar a trajetória de vida escolar e as estratégias de escolarização que possibilitaram a permanência e o êxito de estudantes que, apesar de condições socioeconômicas desfavoráveis, conseguiram ingressar no ensino superior. Como campo empírico de investigação, foram escolhidas duas Instituições Federais de Educação Superior (IFES) localizadas no município de Crateús, no estado do Ceará. Os parâmetros de análise partiram dos aportes teóricos da sociologia da educação, com destaque para os estudos de Pierre Bourdieu e Bernard Lahire. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, utilizando-se como técnica de coleta de dados a entrevista em profundidade com o objetivo de construção de retratos sociológicos e a observação direta. A partir da elaboração de sete retratos sociológicos, foi possível perceber a variação de disposições e práticas sociais que acompanham os percursos escolares de estudantes oriundos de camadas populares.Sá, Leonardo Damasceno deArruda, Bárbara Diniz Lima Vieira2018-12-03T14:39:57Z2018-12-03T14:39:57Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfARRUDA, Bárbara Diniz Lima Vieira. Quando o povo chegou ao Ensino Superior: as trajetórias escolares de estudantes de camadas populares no sertão cearense. 2018. 187f. - Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza (CE), 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/37842porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-25T12:49:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/37842Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:39:00.356993Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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