Sustentabilidade da dívida pública dos estados brasileiros
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26663 |
Resumo: | The aim of this study then is to analyze whether the public debt of the 26 Brazilian states and the Federal District is sustainable in the period 2000-2010, after the implementation of the Fiscal Responsibility Law. For this , we applied the unit root test of Im, Pesaram e Shin (2003) for panel data, which considers the autoregressive coefficients vary for each unit tested, because each state has specific characteristics, in order to find out if there stationarity in the debt / GDP ratio. However, the results showed that, except for the states of the Midwest Region, public debt presented an unsustainable behavior in the analysis period confirming the results found by Lopes (2007) and Tabosa et al. (2011). |
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Sustentabilidade da dívida pública dos estados brasileirosPublic debt sustainability of brazilian statesDívida públicaSustentabilidadeEstados brasileirosLei de Responsabilidade FiscalThe aim of this study then is to analyze whether the public debt of the 26 Brazilian states and the Federal District is sustainable in the period 2000-2010, after the implementation of the Fiscal Responsibility Law. For this , we applied the unit root test of Im, Pesaram e Shin (2003) for panel data, which considers the autoregressive coefficients vary for each unit tested, because each state has specific characteristics, in order to find out if there stationarity in the debt / GDP ratio. However, the results showed that, except for the states of the Midwest Region, public debt presented an unsustainable behavior in the analysis period confirming the results found by Lopes (2007) and Tabosa et al. (2011).O objetivo deste estudo é analisar se o endividamento público dos 26 estados brasileiros e do Distrito Federal é sustentável no período de 2000 a 2010, após a implementação da Lei de Responsabilidade Fiscal. Para isso, foi aplicado o teste de raiz unitária de Im, Pesaram e Shin (2003) para dados em painel, o qual considera que os coeficientes autorregressivos podem variar para cada unidade analisada, pois cada estado apresenta características próprias, com o intuito de descobrir se há estacionariedade na razão dívida/PIB. Porém, os resultados mostraram que, exceto para os estados da Região Centro-Oeste, a dívida pública apresentou um comportamento insustentável no período analisado, confirmando os resultados encontrados por Lopes (2007) e Tabosa et al. (2011).Revista Ciências Administrativas2017-10-16T19:51:36Z2017-10-16T19:51:36Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFONTENELE, Ana Lúcia; TABOSA, Francisco José Silva; OLIVEIRA JUNIOR, Jose Nilo de; GUIMARÃES, Daniel Barboza. Sustentabilidade da dívida pública dos estados brasileiros. Revista Ciências Administrativas, Fortaleza, v. 21, n. 2, p. 621-638, 2015.2318-0722http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26663Fontenele, Ana LúciaTabosa, Francisco José SilvaOliveira Junior, Jose Nilo deGuimarães, Daniel Barbozainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-09-18T19:24:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/26663Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:53.091031Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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