Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65175 |
Resumo: | This paper analyzes, through a diachronic view about the formation of brazilian cinema, reactions in reply to production of Marighella (2019), film directed by Wagner Moura. From a clipping of the reader-response criticism proposed by Metz (1977) in semiology of the cinema, I intend to argue how the brazilian film is seen about to be released, according ideological aspects who creates the social representation and the cinematographic critics. Therefore, I follow a relation with the ideas of verbal interaction and dialogism, theorized by Bakhtin (2002; 2003; 2013a; 2013b) and Bakhtin/Volóchinov (2014), the definition of semiotic-ideological unity as expression of human language. Then, I realize a research in brazilian social network Filmow, where films can be rated and reviewed, to analyze the content of the published comments. Based on a qualitative observation of twenty posts, I find an effervescent discussion about the representation of the main character and the metacritics, critics about critics. |
id |
UFC-7_6ca8610ec0f2d2afd7af81776dda90bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/65175 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtinianaRevealing Brazil in Marighella: between the cinematographic reception and Bakhtin’s approachesCinema brasileiroTeoria bakhtinianaMarighellaBrazilian cinemaBakhtin’s theoryThis paper analyzes, through a diachronic view about the formation of brazilian cinema, reactions in reply to production of Marighella (2019), film directed by Wagner Moura. From a clipping of the reader-response criticism proposed by Metz (1977) in semiology of the cinema, I intend to argue how the brazilian film is seen about to be released, according ideological aspects who creates the social representation and the cinematographic critics. Therefore, I follow a relation with the ideas of verbal interaction and dialogism, theorized by Bakhtin (2002; 2003; 2013a; 2013b) and Bakhtin/Volóchinov (2014), the definition of semiotic-ideological unity as expression of human language. Then, I realize a research in brazilian social network Filmow, where films can be rated and reviewed, to analyze the content of the published comments. Based on a qualitative observation of twenty posts, I find an effervescent discussion about the representation of the main character and the metacritics, critics about critics.Este artigo visa analisar, através de um olhar diacrônico sobre a formação do cinema nacional, uma série de reações expressas diante da produção de Marighella (2019), filme de Wagner Moura. A partir de um recorte da estética da recepção de Metz (1977), formulada pela semiologia do cinema, pretende-se discutir como a obra brasileira é vista na emergência de seu lançamento, considerando aspectos ideológicos que moldam a representação social e a crítica cinematográfica. Para depreender as ideologias em jogo, faz se também um diálogo com as noções de interação verbal e dialogismo, de Bakhtin (2002; 2003; 2013a; 2013b) e Bakhtin/ Volóchinov (2014), que preconizam a articulação semiótico-ideológica do signo como expressão máxima da linguagem humana. A partir dessas bases, realiza-se um estudo na rede social brasileira Filmow, destinada à catalogação e à avaliação de obras fílmicas, para analisar a natureza dos comentários publicados sobre o filme selecionado. Dessa maneira, por uma observação qualitativa de vinte críticas, depreende-se um efervescente embate em torno da imagem do guerrilheiro e uma sobreposição da metacrítica, que lança juízos de valor sobre as avaliações dos demais usuários.Revista Entrepalavras2022-04-19T14:52:20Z2022-04-19T14:52:20Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCUNHA, Guilherme de Moura. Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 1, p. 1-19, jan./abr. 2021.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65175Cunha, Guilherme de Mourainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:26:54Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65175Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:26:54Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana Revealing Brazil in Marighella: between the cinematographic reception and Bakhtin’s approaches |
title |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana |
spellingShingle |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana Cunha, Guilherme de Moura Cinema brasileiro Teoria bakhtiniana Marighella Brazilian cinema Bakhtin’s theory |
title_short |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana |
title_full |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana |
title_fullStr |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana |
title_full_unstemmed |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana |
title_sort |
Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana |
author |
Cunha, Guilherme de Moura |
author_facet |
Cunha, Guilherme de Moura |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Guilherme de Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema brasileiro Teoria bakhtiniana Marighella Brazilian cinema Bakhtin’s theory |
topic |
Cinema brasileiro Teoria bakhtiniana Marighella Brazilian cinema Bakhtin’s theory |
description |
This paper analyzes, through a diachronic view about the formation of brazilian cinema, reactions in reply to production of Marighella (2019), film directed by Wagner Moura. From a clipping of the reader-response criticism proposed by Metz (1977) in semiology of the cinema, I intend to argue how the brazilian film is seen about to be released, according ideological aspects who creates the social representation and the cinematographic critics. Therefore, I follow a relation with the ideas of verbal interaction and dialogism, theorized by Bakhtin (2002; 2003; 2013a; 2013b) and Bakhtin/Volóchinov (2014), the definition of semiotic-ideological unity as expression of human language. Then, I realize a research in brazilian social network Filmow, where films can be rated and reviewed, to analyze the content of the published comments. Based on a qualitative observation of twenty posts, I find an effervescent discussion about the representation of the main character and the metacritics, critics about critics. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-04-19T14:52:20Z 2022-04-19T14:52:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CUNHA, Guilherme de Moura. Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 1, p. 1-19, jan./abr. 2021. 2237-6321 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65175 |
identifier_str_mv |
CUNHA, Guilherme de Moura. Revelando o Brasil em Marighella: entre a recepção cinematográfica e a perspectiva bakhtiniana. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 1, p. 1-19, jan./abr. 2021. 2237-6321 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935802507984896 |