O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cipriano, Monera Sampaio
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Almeida, Marcos Teodorico Pinheiro de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62706
Resumo: The present study has the purpose to reflect on the playing as a therapeutic intervention, correlating its relevance within the neurodevelopment and taking the transformative and terapeutic power that playful has in the direct intervention with the child with Autism. The aim of this study is to bring reflections on the playing as playful intervention in the care of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder – ASD. Playing contributes in a unique way to the attendance of these children and their families, bringing spontaneous forms of intervention on the demands, deficits and difficulties presented by them. Through bibliographic and descriptive research, we conclude that the playing as playful intervention brings numerous benefits for children with ASD like: favors the formation of emotional bonds; the establishment and deepening of relations; expands their communication and understanding; enhances feelings and dissatisfactions expressions; enables a higher quality of life.
id UFC-7_6e39eed6aa6137b3d7d102a036f3913c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/62706
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismoPlaying as an intervention in autism spectrum disorderAutismoNeurodesenvolvimentoIntervenção terapêuticaAutismNeurodevelopmentTerapeutic interventionThe present study has the purpose to reflect on the playing as a therapeutic intervention, correlating its relevance within the neurodevelopment and taking the transformative and terapeutic power that playful has in the direct intervention with the child with Autism. The aim of this study is to bring reflections on the playing as playful intervention in the care of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder – ASD. Playing contributes in a unique way to the attendance of these children and their families, bringing spontaneous forms of intervention on the demands, deficits and difficulties presented by them. Through bibliographic and descriptive research, we conclude that the playing as playful intervention brings numerous benefits for children with ASD like: favors the formation of emotional bonds; the establishment and deepening of relations; expands their communication and understanding; enhances feelings and dissatisfactions expressions; enables a higher quality of life.O estudo aqui apresentado tem como proposta refletir sobre o brincar como intervenção terapêutica, correlacionando sua relevância dentro do neurodesenvolvimento e assumindo o poder transformador e terapêutico que o lúdico tem na intervenção direta junto à criança com Autismo. O objetivo do trabalho é trazer reflexões acerca do brincar como intervenção lúdica no atendimento a crianças com diagnóstico de Transtorno do Espectro do Autismo (TEA). O brincar contribui de forma singular para o atendimento a essas crianças e suas famílias, trazendo formas espontâneas de intervenção junto às demandas, deficit e dificuldades apresentadas por elas. Através de pesquisa bibliográfica e descritiva, concluímos que o brincar como intervenção lúdica traz inúmeros benefícios para as crianças com TEA como: favorece a formação de vínculos afetivos; o estabelecimento e aprofundamento das relações; amplia sua comunicação e compreensão; melhora expressão de sentimentos e insatisfações; possibilita maior qualidade de vida.Extensão em ação2021-12-03T13:58:31Z2021-12-03T13:58:31Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCIPRIANO, Monera Sampaio; ALMEIDA, Marcos Teodorico Pinheiro de. O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo. Extensão em Ação, Fortaleza, v. 2, n. 11, p. 78-91, jul./out. 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62706Cipriano, Monera SampaioAlmeida, Marcos Teodorico Pinheiro deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-03T14:18:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62706Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:47:21.828121Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
Playing as an intervention in autism spectrum disorder
title O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
spellingShingle O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
Cipriano, Monera Sampaio
Autismo
Neurodesenvolvimento
Intervenção terapêutica
Autism
Neurodevelopment
Terapeutic intervention
title_short O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
title_full O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
title_fullStr O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
title_full_unstemmed O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
title_sort O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo
author Cipriano, Monera Sampaio
author_facet Cipriano, Monera Sampaio
Almeida, Marcos Teodorico Pinheiro de
author_role author
author2 Almeida, Marcos Teodorico Pinheiro de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cipriano, Monera Sampaio
Almeida, Marcos Teodorico Pinheiro de
dc.subject.por.fl_str_mv Autismo
Neurodesenvolvimento
Intervenção terapêutica
Autism
Neurodevelopment
Terapeutic intervention
topic Autismo
Neurodesenvolvimento
Intervenção terapêutica
Autism
Neurodevelopment
Terapeutic intervention
description The present study has the purpose to reflect on the playing as a therapeutic intervention, correlating its relevance within the neurodevelopment and taking the transformative and terapeutic power that playful has in the direct intervention with the child with Autism. The aim of this study is to bring reflections on the playing as playful intervention in the care of children diagnosed with Autism Spectrum Disorder – ASD. Playing contributes in a unique way to the attendance of these children and their families, bringing spontaneous forms of intervention on the demands, deficits and difficulties presented by them. Through bibliographic and descriptive research, we conclude that the playing as playful intervention brings numerous benefits for children with ASD like: favors the formation of emotional bonds; the establishment and deepening of relations; expands their communication and understanding; enhances feelings and dissatisfactions expressions; enables a higher quality of life.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2021-12-03T13:58:31Z
2021-12-03T13:58:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CIPRIANO, Monera Sampaio; ALMEIDA, Marcos Teodorico Pinheiro de. O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo. Extensão em Ação, Fortaleza, v. 2, n. 11, p. 78-91, jul./out. 2016.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62706
identifier_str_mv CIPRIANO, Monera Sampaio; ALMEIDA, Marcos Teodorico Pinheiro de. O brincar como intervenção no transtorno do espectro do autismo. Extensão em Ação, Fortaleza, v. 2, n. 11, p. 78-91, jul./out. 2016.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62706
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Extensão em ação
publisher.none.fl_str_mv Extensão em ação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028947004227584