A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Rosimeire Costa de
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15153
Resumo: The present article is an ethnographic study focused on the waiting and idleness present in the routine of a community day nursere sponsored in Fortaleza. The research was carried out in a day nursere sponsored by the State Governament of Ceará and was based on observation and interviews. The analysis of the data was based on the socio-interactionist theories of development by Vygotsky and Wallon, and the studies of Foucault on disciplina's power. Its results suggest, amongst other things, that: 1)the work done with the children in the nurse's is based on a scholar module, especially a traditional one; 2) the knowledge the teachers have of the children cause the routine to be "natural "; 3) out of the ten hours a day, less than 4% of them are planned; 4) the routine including waiting and idleness, reflects the need to impose discipline on the children for it to function well.
id UFC-7_6fb0b1c8dbde8fd0c5e069f4f61e5c7e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/15153
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidadeCreche comunitáriaRotinaOciosidadeThe present article is an ethnographic study focused on the waiting and idleness present in the routine of a community day nursere sponsored in Fortaleza. The research was carried out in a day nursere sponsored by the State Governament of Ceará and was based on observation and interviews. The analysis of the data was based on the socio-interactionist theories of development by Vygotsky and Wallon, and the studies of Foucault on disciplina's power. Its results suggest, amongst other things, that: 1)the work done with the children in the nurse's is based on a scholar module, especially a traditional one; 2) the knowledge the teachers have of the children cause the routine to be "natural "; 3) out of the ten hours a day, less than 4% of them are planned; 4) the routine including waiting and idleness, reflects the need to impose discipline on the children for it to function well.O presente trabalho, um estudo de caso do tipo etnográfico, tem como objeto de análise a espera e a ociosidade presentes na rotina da creche comunitária de Fortaleza. A pesquisa de campo foi realizada numa creche conveniada com o governo do Estado do Ceará e fez uso, essencialmente, de observação participante e entrevistas. A análise dos dados foi subsidiada pelas teorias sociointeracionistas de desenvolvimento de Vygotsky e Wallon e pelos estudos de Foucault acerca do poder disciplinar. Seus resultados sugerem, dentre outras coisas, que: 1) o trabalho realizado com a criança na creche é muito pautado no modelo escolar especialmente naquilo que ele tem de mais tradicional; 2) a compreensão que as professoras têm acerca das crianças e do objetivo maior da creche acaba por tornar "natural" a rotina; 3) das dez horas diárias de permanência das crianças na creche, menos de 4% são alvo de algum tipo de planejamento; 4)a rotina, nela incluindo a espera e a ociosidade, atende à necessidade das professoras de disciplinamento das crianças e cumpre bem essa função.Revista Educação em Debate2016-02-04T13:59:20Z2016-02-04T13:59:20Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, Rosimeire Costa de. A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 57-74, 2002.(0102-1117) Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15153Andrade, Rosimeire Costa deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:55:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15153Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:58.894697Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
title A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
spellingShingle A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
Andrade, Rosimeire Costa de
Creche comunitária
Rotina
Ociosidade
title_short A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
title_full A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
title_fullStr A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
title_full_unstemmed A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
title_sort A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
author Andrade, Rosimeire Costa de
author_facet Andrade, Rosimeire Costa de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Rosimeire Costa de
dc.subject.por.fl_str_mv Creche comunitária
Rotina
Ociosidade
topic Creche comunitária
Rotina
Ociosidade
description The present article is an ethnographic study focused on the waiting and idleness present in the routine of a community day nursere sponsored in Fortaleza. The research was carried out in a day nursere sponsored by the State Governament of Ceará and was based on observation and interviews. The analysis of the data was based on the socio-interactionist theories of development by Vygotsky and Wallon, and the studies of Foucault on disciplina's power. Its results suggest, amongst other things, that: 1)the work done with the children in the nurse's is based on a scholar module, especially a traditional one; 2) the knowledge the teachers have of the children cause the routine to be "natural "; 3) out of the ten hours a day, less than 4% of them are planned; 4) the routine including waiting and idleness, reflects the need to impose discipline on the children for it to function well.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002
2016-02-04T13:59:20Z
2016-02-04T13:59:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, Rosimeire Costa de. A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 57-74, 2002.
(0102-1117) Impresso
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15153
identifier_str_mv ANDRADE, Rosimeire Costa de. A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 57-74, 2002.
(0102-1117) Impresso
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15153
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028737161101312