A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15153 |
Resumo: | The present article is an ethnographic study focused on the waiting and idleness present in the routine of a community day nursere sponsored in Fortaleza. The research was carried out in a day nursere sponsored by the State Governament of Ceará and was based on observation and interviews. The analysis of the data was based on the socio-interactionist theories of development by Vygotsky and Wallon, and the studies of Foucault on disciplina's power. Its results suggest, amongst other things, that: 1)the work done with the children in the nurse's is based on a scholar module, especially a traditional one; 2) the knowledge the teachers have of the children cause the routine to be "natural "; 3) out of the ten hours a day, less than 4% of them are planned; 4) the routine including waiting and idleness, reflects the need to impose discipline on the children for it to function well. |
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A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidadeCreche comunitáriaRotinaOciosidadeThe present article is an ethnographic study focused on the waiting and idleness present in the routine of a community day nursere sponsored in Fortaleza. The research was carried out in a day nursere sponsored by the State Governament of Ceará and was based on observation and interviews. The analysis of the data was based on the socio-interactionist theories of development by Vygotsky and Wallon, and the studies of Foucault on disciplina's power. Its results suggest, amongst other things, that: 1)the work done with the children in the nurse's is based on a scholar module, especially a traditional one; 2) the knowledge the teachers have of the children cause the routine to be "natural "; 3) out of the ten hours a day, less than 4% of them are planned; 4) the routine including waiting and idleness, reflects the need to impose discipline on the children for it to function well.O presente trabalho, um estudo de caso do tipo etnográfico, tem como objeto de análise a espera e a ociosidade presentes na rotina da creche comunitária de Fortaleza. A pesquisa de campo foi realizada numa creche conveniada com o governo do Estado do Ceará e fez uso, essencialmente, de observação participante e entrevistas. A análise dos dados foi subsidiada pelas teorias sociointeracionistas de desenvolvimento de Vygotsky e Wallon e pelos estudos de Foucault acerca do poder disciplinar. Seus resultados sugerem, dentre outras coisas, que: 1) o trabalho realizado com a criança na creche é muito pautado no modelo escolar especialmente naquilo que ele tem de mais tradicional; 2) a compreensão que as professoras têm acerca das crianças e do objetivo maior da creche acaba por tornar "natural" a rotina; 3) das dez horas diárias de permanência das crianças na creche, menos de 4% são alvo de algum tipo de planejamento; 4)a rotina, nela incluindo a espera e a ociosidade, atende à necessidade das professoras de disciplinamento das crianças e cumpre bem essa função.Revista Educação em Debate2016-02-04T13:59:20Z2016-02-04T13:59:20Z2002info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfANDRADE, Rosimeire Costa de. A rotina da creche comunitária de Fortaleza: tempo de espera e ociosidade. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 24, v. 2, n. 44, p. 57-74, 2002.(0102-1117) Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15153Andrade, Rosimeire Costa deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:55:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15153Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:58.894697Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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