“É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Bruno Alves de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60205
Resumo: The research context is the Juvenile Justice System in Ceará. The main subject is understanding how sexual and gender experiences of adolescents and young people identified as LGBTQIA+ are crossed by the experience of arrest. The methodology is eminently qualitative. For this, I researched on internet news and public documents. The bibliographic survey included imprisonment of LGBT adults and educational measures. In the fieldwork, I followed events with subjects of public policies for childhood and adolescence and sexual diversity, in addition to informal conversations with interlocutors. During this time, the Covid-19 pandemic spread and methodological adaptations were necessary. Therefore, I conducted interviews through virtual platforms with three young people from male and female centers, supported by the Public Prosecutor’s Office in Ceará, and with professionals in these government areas. I noticed the little visibility of these subjects, caused by absence of specific regulations. Concern about violence in these centers and attacks on civil rights in the public arena have left such people in the margins of these policies.
id UFC-7_71979e44babd501f1b9582cae3620f61
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60205
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo“Is it different? Isolate it”: LGBTQIA+ youth in the Juvenile Justice SystemSistema SocioeducativoLGBTGênero e sexualidadeMarcadores sociais da diferençaPolíticas públicasThe research context is the Juvenile Justice System in Ceará. The main subject is understanding how sexual and gender experiences of adolescents and young people identified as LGBTQIA+ are crossed by the experience of arrest. The methodology is eminently qualitative. For this, I researched on internet news and public documents. The bibliographic survey included imprisonment of LGBT adults and educational measures. In the fieldwork, I followed events with subjects of public policies for childhood and adolescence and sexual diversity, in addition to informal conversations with interlocutors. During this time, the Covid-19 pandemic spread and methodological adaptations were necessary. Therefore, I conducted interviews through virtual platforms with three young people from male and female centers, supported by the Public Prosecutor’s Office in Ceará, and with professionals in these government areas. I noticed the little visibility of these subjects, caused by absence of specific regulations. Concern about violence in these centers and attacks on civil rights in the public arena have left such people in the margins of these policies.A dissertação se ambienta no sistema socioeducativo cearense. O objetivo geral da pesquisa é compreender como as vivências de sexualidade e gênero de adolescentes e jovens identificados como LGBTQIA+ são atravessadas pela experiência da internação. A metodologia é eminentemente qualitativa. Para tal empreendimento, realizei pesquisa de notícias da internet e de documentos junto a órgãos públicos. O levantamento bibliográfico compreendeu trabalhos sobre aprisionamento de adultos LGBT e medidas socioeducativas. No campo, acompanhei eventos com sujeitos das políticas públicas para infância e adolescência e de diversidade sexual, além de conversar informalmente com interlocutores. No decorrer do trabalho, a pandemia da Covid-19 se disseminou e foram necessárias adaptações metodológicas. Por isso, realizei entrevistas através de plataformas virtuais com três jovens de centros masculino e feminino, com apoio do Ministério Público do Ceará, além de profissionais dessas áreas. Percebi a pouca visibilidade desses sujeitos, dada a ausência de normativas específicas. A preocupação com a violência nesses centros e os ataques aos direitos civis na arena pública deixaram tais pessoas às margens dessas políticas.Natividade, Marcelo TavaresSousa, Bruno Alves de2021-09-01T16:12:22Z2021-09-01T16:12:22Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOUSA, Bruno Alves de. “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo. Orientador: Marcelo Tavares Natividade. 2021. 219 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Programa Associado de Pós-graduação em Antropologia UFC/UNILAB, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60205porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-11T14:18:56Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60205Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-05-11T14:18:56Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
“Is it different? Isolate it”: LGBTQIA+ youth in the Juvenile Justice System
title “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
spellingShingle “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
Sousa, Bruno Alves de
Sistema Socioeducativo
LGBT
Gênero e sexualidade
Marcadores sociais da diferença
Políticas públicas
title_short “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
title_full “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
title_fullStr “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
title_full_unstemmed “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
title_sort “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo
author Sousa, Bruno Alves de
author_facet Sousa, Bruno Alves de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Natividade, Marcelo Tavares
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Bruno Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Sistema Socioeducativo
LGBT
Gênero e sexualidade
Marcadores sociais da diferença
Políticas públicas
topic Sistema Socioeducativo
LGBT
Gênero e sexualidade
Marcadores sociais da diferença
Políticas públicas
description The research context is the Juvenile Justice System in Ceará. The main subject is understanding how sexual and gender experiences of adolescents and young people identified as LGBTQIA+ are crossed by the experience of arrest. The methodology is eminently qualitative. For this, I researched on internet news and public documents. The bibliographic survey included imprisonment of LGBT adults and educational measures. In the fieldwork, I followed events with subjects of public policies for childhood and adolescence and sexual diversity, in addition to informal conversations with interlocutors. During this time, the Covid-19 pandemic spread and methodological adaptations were necessary. Therefore, I conducted interviews through virtual platforms with three young people from male and female centers, supported by the Public Prosecutor’s Office in Ceará, and with professionals in these government areas. I noticed the little visibility of these subjects, caused by absence of specific regulations. Concern about violence in these centers and attacks on civil rights in the public arena have left such people in the margins of these policies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-01T16:12:22Z
2021-09-01T16:12:22Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA, Bruno Alves de. “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo. Orientador: Marcelo Tavares Natividade. 2021. 219 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Programa Associado de Pós-graduação em Antropologia UFC/UNILAB, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60205
identifier_str_mv SOUSA, Bruno Alves de. “É diferente? Isola”: jovens LGBTQIA+ no Sistema Socioeducativo. Orientador: Marcelo Tavares Natividade. 2021. 219 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Programa Associado de Pós-graduação em Antropologia UFC/UNILAB, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935804097626112