Estado nutricional de escolares da rede pública de ensino
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11653 |
Resumo: | The study assessed the nutrition status of public school students in the city of Carinhanha, state of Bahia, Brazil. It was a cross-sectional study made in 2012, with 224 students from 6 to 9 years of age, of both sexes, mostly from families of low socioeconomic level. The nutrition status was assessed by checking weight and height According to the body mass index per age, malnutrition was observed in 3.6% of the students, overweight in 7.6% and obesity in 5.8%. A tendency towards overweight was observed in 13.4% of the students. Concerning the relation height/age, it was adequate in 218 students (97.3%). These results indicate that the public elementary school students assessed showed a tendency towards overweight, and strategies that promote their health through adequate nutrition must be implemented. |
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Estado nutricional de escolares da rede pública de ensinoNutritional status of students in public schoolsEstado NutricionalObesidadeSaúde EscolarThe study assessed the nutrition status of public school students in the city of Carinhanha, state of Bahia, Brazil. It was a cross-sectional study made in 2012, with 224 students from 6 to 9 years of age, of both sexes, mostly from families of low socioeconomic level. The nutrition status was assessed by checking weight and height According to the body mass index per age, malnutrition was observed in 3.6% of the students, overweight in 7.6% and obesity in 5.8%. A tendency towards overweight was observed in 13.4% of the students. Concerning the relation height/age, it was adequate in 218 students (97.3%). These results indicate that the public elementary school students assessed showed a tendency towards overweight, and strategies that promote their health through adequate nutrition must be implemented.Objetivou-se avaliar o estado nutricional em escolares da rede municipal de ensino em Carinhanha, Bahia, Brasil. Trata-se de um estudo transversal, realizado em 2012, com 224 escolares, de ambos os gêneros, entre 6 e 9 anos de idade, predominantemente de classe socioeconômica baixa. O estado nutricional foi avaliado por meio da aferição de peso e altura. Conforme o índice de massa corporal por idade, a prevalência de desnutrição foi de 3,6%, sobrepeso de 7,6% e obesidade de 5,8%. Foi observada tendência de excesso de peso entre os escolares, com prevalência de 13,4%. Quanto à classificação de estatura por idade, 218 escolares (97,3%) apresentaram a estatura adequada para idade. Esses resultados indicam prevalência de excesso de peso em escolares do ensino fundamental da rede pública, portanto, deve-se implementar estratégias para promoção da saúde por meio do estímulo à nutrição adequada.El objetivo fue evaluar el estado nutricional de escolares de la red municipal de enseñanza en Carinhanha, Bahia, Brasil. Estudio transversal, realizado en 2012, con 224 escolares, de ambos los géneros, entre 6 y 9 años, predominantemente de clase socioeconómica baja. El estado nutricional ha sido evaluado a través de las medidas de peso y altura. Conforme el índice de la masa corporal por edad, el predominio de la desnutrición ha sido de 3,6%, sobrepeso de 7,6% y obesidad de 5,8%. Se ha observado la tendencia al exceso de peso entre los escolares (13,4%). Cuanto a la clasificación de estatura por edad, 218 escolares (97,3%) presentaron la estatura adecuada para edad. Los resultados señalaron predominio del exceso de peso en escolares de la enseñanza primaria de la red pública, por lo tanto, se debe implementar estrategias para promover la salud mediante incentivo a la nutrición adecuada.Rev Rene2015-04-27T15:56:33Z2015-04-27T15:56:33Z2014-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARVALHO, I. L. et al. Estado nutricional de escolares da rede pública de ensino, Fortaleza, v. 15, n. 2, p. 291-297, mar./abr. 2014.2175-6783 Onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11653Carvalho, Ivana Lopes deCarneiro, Maria Luiza MagalhãesReis, Tatiana Carvalhoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-14T19:48:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11653Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:40.379035Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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