Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Lidia Eugenia
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, Andréa Soares Rocha da
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22765
Resumo: The open education and the use of Open Educational Resources (OER) are currently subject widely discussed for managers, teachers, and researchers in the health field. The debate especially concerns the access to knowledge and training. In fact, it mainly occurs because the education, information, and the health are valuable resources for the development of a nation, and for the quality of life of its citizens. Based on these perspectives, the present study aims to understand and analyze how the teachers, who work in high-education courses in health, have used the OER in their practices. Therefore, we carried out a qualitative research with professors of the Federal University of Ceará (UFC) teaching in undergraduate and graduate programs in medicine, nursing, dentistry and physiotherapy. The evaluation strategy was to applying a questionnaire by using the Google Docs. According to the results, it was concluded that there are, even, little degree of knowledge, and negligible application of these resources by the teachers surveyed, which highlighted some shortcomings, such as the lack of training, poor basic skills to the utilization, and limited freedom to create and innovate their educational practices.
id UFC-7_74aae412ddb9aed85f1e9cbc075a9e46
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/22765
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúdeOpen educational resources as educational technology in higher education and health promotionEducação abertaRecursos educacionais abertosInformação e saúdeOpen educationOpen educational resourcesLearningInformation and healthThe open education and the use of Open Educational Resources (OER) are currently subject widely discussed for managers, teachers, and researchers in the health field. The debate especially concerns the access to knowledge and training. In fact, it mainly occurs because the education, information, and the health are valuable resources for the development of a nation, and for the quality of life of its citizens. Based on these perspectives, the present study aims to understand and analyze how the teachers, who work in high-education courses in health, have used the OER in their practices. Therefore, we carried out a qualitative research with professors of the Federal University of Ceará (UFC) teaching in undergraduate and graduate programs in medicine, nursing, dentistry and physiotherapy. The evaluation strategy was to applying a questionnaire by using the Google Docs. According to the results, it was concluded that there are, even, little degree of knowledge, and negligible application of these resources by the teachers surveyed, which highlighted some shortcomings, such as the lack of training, poor basic skills to the utilization, and limited freedom to create and innovate their educational practices.A educação aberta e o uso de Recursos Educacionais Abertos (REA) são assuntos cada vez mais discutidos, na atualidade, por gestores, docentes e pesquisadores da área da saúde, preocupados, especialmente, com o acesso ao conhecimento e formação profissional. Isso ocorre, principalmente, porque educação, informação e saúde são recursos preciosos para o desenvolvimento de um país, e para a qualidade de vida de seus cidadãos. A partir de tal argumentação, este estudo tem por objetivo compreender e analisar como se dá a utilização de REA por parte de docentes que atuam em cursos de educação superior em saúde. Para tanto, realizou-se pesquisa qualitativa com docentes da Universidade Federal do Ceará (UFC), que atuam nos cursos de graduação e pós-graduação em Medicina, Enfermagem, Odontologia e Fisioterapia, mediante aplicação de questionário pelo Google Drive. Em relação aos resultados obtidos, conclui-se que, ainda há pouco conhecimento e uso desses recursos por parte dos docentes pesquisados, que destacam alguns entraves como: falta de capacitação e de competências para utilização, bem como falta de liberdade para criar e inovar em suas práticas educativas.Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB)2017-05-17T16:45:32Z2017-05-17T16:45:32Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfCAVALCANTE, Lidia Eugenia; SILVA, Andréa Soares Rocha da. Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 17, 2016, Bahia. Anais... Bahia: ANCIB, 2016, 18p.9788565044066http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22765Cavalcante, Lidia EugeniaSilva, Andréa Soares Rocha dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T18:22:36Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22765Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:42:56.975676Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
Open educational resources as educational technology in higher education and health promotion
title Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
spellingShingle Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
Cavalcante, Lidia Eugenia
Educação aberta
Recursos educacionais abertos
Informação e saúde
Open education
Open educational resources
Learning
Information and health
title_short Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
title_full Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
title_fullStr Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
title_full_unstemmed Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
title_sort Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde
author Cavalcante, Lidia Eugenia
author_facet Cavalcante, Lidia Eugenia
Silva, Andréa Soares Rocha da
author_role author
author2 Silva, Andréa Soares Rocha da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Lidia Eugenia
Silva, Andréa Soares Rocha da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação aberta
Recursos educacionais abertos
Informação e saúde
Open education
Open educational resources
Learning
Information and health
topic Educação aberta
Recursos educacionais abertos
Informação e saúde
Open education
Open educational resources
Learning
Information and health
description The open education and the use of Open Educational Resources (OER) are currently subject widely discussed for managers, teachers, and researchers in the health field. The debate especially concerns the access to knowledge and training. In fact, it mainly occurs because the education, information, and the health are valuable resources for the development of a nation, and for the quality of life of its citizens. Based on these perspectives, the present study aims to understand and analyze how the teachers, who work in high-education courses in health, have used the OER in their practices. Therefore, we carried out a qualitative research with professors of the Federal University of Ceará (UFC) teaching in undergraduate and graduate programs in medicine, nursing, dentistry and physiotherapy. The evaluation strategy was to applying a questionnaire by using the Google Docs. According to the results, it was concluded that there are, even, little degree of knowledge, and negligible application of these resources by the teachers surveyed, which highlighted some shortcomings, such as the lack of training, poor basic skills to the utilization, and limited freedom to create and innovate their educational practices.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-05-17T16:45:32Z
2017-05-17T16:45:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAVALCANTE, Lidia Eugenia; SILVA, Andréa Soares Rocha da. Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 17, 2016, Bahia. Anais... Bahia: ANCIB, 2016, 18p.
9788565044066
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22765
identifier_str_mv CAVALCANTE, Lidia Eugenia; SILVA, Andréa Soares Rocha da. Recursos educacionais abertos como tecnologias educacionais na educação superior e na promoção da saúde. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 17, 2016, Bahia. Anais... Bahia: ANCIB, 2016, 18p.
9788565044066
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22765
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028917763637248