Impacto da ativação do ligante asfáltico do fresado na curva granulométrica de misturas asfálticas recicladas
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56431 |
Resumo: | In the literature it is common to assess the degree of activation (DoA) of reclaimed asphalt binder (RAP) from the asphalt binder perspective, but there is lack of studies that seek to understand the impact of this phenomenon on the aggregate properties of recycled asphalt mixtures (RAM). In this context, the objective of this study is evaluating the impact of RAP binder partial activation on the gradation curve of RAM. Staged of binder extraction were carried out in two RAPs to achieve different levels of binder activation. After this process, the gradation curve was obtained for each sample. Then, using a control granulometric curve (without RAP), hypothetical RAMs were created in the percentages of 20%, 40% and 60% of RAP, considering the RAP size distribution after different binder activation scenarios. The results indicate that there was a significant impact of the RAP binder partial activation on the gradation curve of the RAM, mainly for RAP percentages above 40% with DoA between 40% and 60%. |
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Impacto da ativação do ligante asfáltico do fresado na curva granulométrica de misturas asfálticas recicladasFresadoMisturas asfálticas recicladasAgregadosGranulometriaIn the literature it is common to assess the degree of activation (DoA) of reclaimed asphalt binder (RAP) from the asphalt binder perspective, but there is lack of studies that seek to understand the impact of this phenomenon on the aggregate properties of recycled asphalt mixtures (RAM). In this context, the objective of this study is evaluating the impact of RAP binder partial activation on the gradation curve of RAM. Staged of binder extraction were carried out in two RAPs to achieve different levels of binder activation. After this process, the gradation curve was obtained for each sample. Then, using a control granulometric curve (without RAP), hypothetical RAMs were created in the percentages of 20%, 40% and 60% of RAP, considering the RAP size distribution after different binder activation scenarios. The results indicate that there was a significant impact of the RAP binder partial activation on the gradation curve of the RAM, mainly for RAP percentages above 40% with DoA between 40% and 60%.Na literatura é comum a avaliação do grau de ativação do ligante asfáltico do fresado por meio de estudos no ligante asfáltico, porém há carência de trabalhos que buscam entender o impacto desse fenômeno no esqueleto mineral de Misturas Asfálticas Recicladas a Quente (MARQ). O objetivo desse estudo é avaliar o impacto da ativação parcial do ligante do fresado na curva granulométrica de MARQ. Foram realizados estágios de extração de ligante em dois fresados a fim de simular diferentes níveis de ativação do ligante. Após isso, a curva granulométrica foi obtida para cada amostra de fresado. Em seguida, utilizando uma curva granulométrica de referência (sem fresado), criou-se MARQ hipotéticas nas porcentagens de 20%, 40% e 60% de fresado, considerando a granulometria do fresado após diferentes cenários de ativação do ligante. Os resultados indicam que houve significante impacto da ativação parcial do ligante na curva granulométrica da MARQ, principalmente para porcentagens de fresado acima de 40% com nível de ativação do ligante entre 40% e 60%.2021-02-05T17:41:54Z2021-02-05T17:41:54Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfFERREIRA, Wellington Lorran Gaia; CASTELO BRANCO, Verônica Teixeira Franco; SAVASINI, Kamilla Vasconcelos. Impacto da ativação do ligante asfáltico do fresado na curva granulométrica de misturas asfálticas recicladas. In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO EM TRANSPORTES. 34°., 100% Digital, 16 a 21 nov. 2020. Anais [...], [s.l]: Editora: Associação Nacional de Pesquisa e Ensino em Transportes, 2020. p.1547-1555.978-65-89319-00-9http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56431Ferreira, Wellington Lorran GaiaCastelo Branco, Verônica Teixeira FrancoSavasini, Kamilla Vasconcelosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-05T17:41:54Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/56431Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:50:47.193115Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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