Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507 |
Resumo: | Psychological assessment is the exclusive function of the psychologist and is a fundamental action to structure his practice, and the teaching of fundamental assessment in the Psychology degree is essential. The purpose of this article is to present an experience report on the practice of psychological assessment activity carried out in the Psychological Examination Techniques (TEP) discipline in an undergraduate Psychology course. To report this experience, all the steps of the activities carried out by the students of the discipline will be described in order to experience the psychological assessment process while still undergraduate. All steps were performed at the School of Psychology Service of the Higher Education Institution where the subjects were taught. As a result of this experience, there was a greater commitment from students and a better understanding of the psychological assessment process, which is not restricted to teaching the use of tests. It is concluded that the activity favored the learning of psychological assessment as a broad process, making it possible to contextualize its practice in an ethical and careful way. |
id |
UFC-7_7e372e0295cefbb770d83d2858223216 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/58507 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológicaExperience report about experiences in the practice of the psychological evaluation disciplineAvaliação psicológicaTeste psicológicoExperiência práticaPsychological assessmentPsychological testPractice experiencePsychological assessment is the exclusive function of the psychologist and is a fundamental action to structure his practice, and the teaching of fundamental assessment in the Psychology degree is essential. The purpose of this article is to present an experience report on the practice of psychological assessment activity carried out in the Psychological Examination Techniques (TEP) discipline in an undergraduate Psychology course. To report this experience, all the steps of the activities carried out by the students of the discipline will be described in order to experience the psychological assessment process while still undergraduate. All steps were performed at the School of Psychology Service of the Higher Education Institution where the subjects were taught. As a result of this experience, there was a greater commitment from students and a better understanding of the psychological assessment process, which is not restricted to teaching the use of tests. It is concluded that the activity favored the learning of psychological assessment as a broad process, making it possible to contextualize its practice in an ethical and careful way.A avaliação psicológica é função exclusiva do psicólogo e é uma ação fundamental para estruturar sua prática, sendo o ensino da avaliação fundamental na graduação de Psicologia. O objetivo deste artigo é apresentar um relato de experiência sobre a prática de atividade de avaliação psicológica realizada na disciplina de Técnicas de Exames Psicológicos (TEP) em um curso de graduação de Psicologia. Para relatar essa experiência será descrito todos os passos das atividades realizadas pelos alunos da disciplina com intuito de vivenciarem o processo de avaliação psicológica ainda na graduação. Todas as etapas foram realizadas no espaço do Serviço Escola de Psicologia da Instituição de Ensino Superior em que as disciplinas foram ministradas. Como resultado dessa experiência notou-se um maior comprometimento dos alunos e melhor compreensão do processo de avaliação psicológica, que não se restringe ao ensino do uso de testes. Conclui-se que a atividade favoreceu o aprendizado da avaliação psicológica como um processo amplo, possibilitando contextualizar a sua prática de forma ética e cuidadosa.Revista de Psicologia2021-05-20T13:19:36Z2021-05-20T13:19:36Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMEIRELES, Livia Gomes Viana et al. Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 164-172, jan./jun. 2021.2179-1740 (online)0102-1222 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507Meireles, Livia Gomes VianaSousa, Deborah AlvesRego, Marise Brito doCornélio, Thalita Pachêcoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:41:36Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58507Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:31:45.563394Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica Experience report about experiences in the practice of the psychological evaluation discipline |
title |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica |
spellingShingle |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica Meireles, Livia Gomes Viana Avaliação psicológica Teste psicológico Experiência prática Psychological assessment Psychological test Practice experience |
title_short |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica |
title_full |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica |
title_fullStr |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica |
title_full_unstemmed |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica |
title_sort |
Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica |
author |
Meireles, Livia Gomes Viana |
author_facet |
Meireles, Livia Gomes Viana Sousa, Deborah Alves Rego, Marise Brito do Cornélio, Thalita Pachêco |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Deborah Alves Rego, Marise Brito do Cornélio, Thalita Pachêco |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meireles, Livia Gomes Viana Sousa, Deborah Alves Rego, Marise Brito do Cornélio, Thalita Pachêco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação psicológica Teste psicológico Experiência prática Psychological assessment Psychological test Practice experience |
topic |
Avaliação psicológica Teste psicológico Experiência prática Psychological assessment Psychological test Practice experience |
description |
Psychological assessment is the exclusive function of the psychologist and is a fundamental action to structure his practice, and the teaching of fundamental assessment in the Psychology degree is essential. The purpose of this article is to present an experience report on the practice of psychological assessment activity carried out in the Psychological Examination Techniques (TEP) discipline in an undergraduate Psychology course. To report this experience, all the steps of the activities carried out by the students of the discipline will be described in order to experience the psychological assessment process while still undergraduate. All steps were performed at the School of Psychology Service of the Higher Education Institution where the subjects were taught. As a result of this experience, there was a greater commitment from students and a better understanding of the psychological assessment process, which is not restricted to teaching the use of tests. It is concluded that the activity favored the learning of psychological assessment as a broad process, making it possible to contextualize its practice in an ethical and careful way. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-20T13:19:36Z 2021-05-20T13:19:36Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MEIRELES, Livia Gomes Viana et al. Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 164-172, jan./jun. 2021. 2179-1740 (online) 0102-1222 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507 |
identifier_str_mv |
MEIRELES, Livia Gomes Viana et al. Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 164-172, jan./jun. 2021. 2179-1740 (online) 0102-1222 (impresso) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028841833103360 |