Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meireles, Livia Gomes Viana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sousa, Deborah Alves, Rego, Marise Brito do, Cornélio, Thalita Pachêco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507
Resumo: Psychological assessment is the exclusive function of the psychologist and is a fundamental action to structure his practice, and the teaching of fundamental assessment in the Psychology degree is essential. The purpose of this article is to present an experience report on the practice of psychological assessment activity carried out in the Psychological Examination Techniques (TEP) discipline in an undergraduate Psychology course. To report this experience, all the steps of the activities carried out by the students of the discipline will be described in order to experience the psychological assessment process while still undergraduate. All steps were performed at the School of Psychology Service of the Higher Education Institution where the subjects were taught. As a result of this experience, there was a greater commitment from students and a better understanding of the psychological assessment process, which is not restricted to teaching the use of tests. It is concluded that the activity favored the learning of psychological assessment as a broad process, making it possible to contextualize its practice in an ethical and careful way.
id UFC-7_7e372e0295cefbb770d83d2858223216
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58507
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológicaExperience report about experiences in the practice of the psychological evaluation disciplineAvaliação psicológicaTeste psicológicoExperiência práticaPsychological assessmentPsychological testPractice experiencePsychological assessment is the exclusive function of the psychologist and is a fundamental action to structure his practice, and the teaching of fundamental assessment in the Psychology degree is essential. The purpose of this article is to present an experience report on the practice of psychological assessment activity carried out in the Psychological Examination Techniques (TEP) discipline in an undergraduate Psychology course. To report this experience, all the steps of the activities carried out by the students of the discipline will be described in order to experience the psychological assessment process while still undergraduate. All steps were performed at the School of Psychology Service of the Higher Education Institution where the subjects were taught. As a result of this experience, there was a greater commitment from students and a better understanding of the psychological assessment process, which is not restricted to teaching the use of tests. It is concluded that the activity favored the learning of psychological assessment as a broad process, making it possible to contextualize its practice in an ethical and careful way.A avaliação psicológica é função exclusiva do psicólogo e é uma ação fundamental para estruturar sua prática, sendo o ensino da avaliação fundamental na graduação de Psicologia. O objetivo deste artigo é apresentar um relato de experiência sobre a prática de atividade de avaliação psicológica realizada na disciplina de Técnicas de Exames Psicológicos (TEP) em um curso de graduação de Psicologia. Para relatar essa experiência será descrito todos os passos das atividades realizadas pelos alunos da disciplina com intuito de vivenciarem o processo de avaliação psicológica ainda na graduação. Todas as etapas foram realizadas no espaço do Serviço Escola de Psicologia da Instituição de Ensino Superior em que as disciplinas foram ministradas. Como resultado dessa experiência notou-se um maior comprometimento dos alunos e melhor compreensão do processo de avaliação psicológica, que não se restringe ao ensino do uso de testes. Conclui-se que a atividade favoreceu o aprendizado da avaliação psicológica como um processo amplo, possibilitando contextualizar a sua prática de forma ética e cuidadosa.Revista de Psicologia2021-05-20T13:19:36Z2021-05-20T13:19:36Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMEIRELES, Livia Gomes Viana et al. Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 164-172, jan./jun. 2021.2179-1740 (online)0102-1222 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507Meireles, Livia Gomes VianaSousa, Deborah AlvesRego, Marise Brito doCornélio, Thalita Pachêcoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:41:36Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58507Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:31:45.563394Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
Experience report about experiences in the practice of the psychological evaluation discipline
title Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
spellingShingle Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
Meireles, Livia Gomes Viana
Avaliação psicológica
Teste psicológico
Experiência prática
Psychological assessment
Psychological test
Practice experience
title_short Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
title_full Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
title_fullStr Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
title_full_unstemmed Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
title_sort Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica
author Meireles, Livia Gomes Viana
author_facet Meireles, Livia Gomes Viana
Sousa, Deborah Alves
Rego, Marise Brito do
Cornélio, Thalita Pachêco
author_role author
author2 Sousa, Deborah Alves
Rego, Marise Brito do
Cornélio, Thalita Pachêco
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meireles, Livia Gomes Viana
Sousa, Deborah Alves
Rego, Marise Brito do
Cornélio, Thalita Pachêco
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação psicológica
Teste psicológico
Experiência prática
Psychological assessment
Psychological test
Practice experience
topic Avaliação psicológica
Teste psicológico
Experiência prática
Psychological assessment
Psychological test
Practice experience
description Psychological assessment is the exclusive function of the psychologist and is a fundamental action to structure his practice, and the teaching of fundamental assessment in the Psychology degree is essential. The purpose of this article is to present an experience report on the practice of psychological assessment activity carried out in the Psychological Examination Techniques (TEP) discipline in an undergraduate Psychology course. To report this experience, all the steps of the activities carried out by the students of the discipline will be described in order to experience the psychological assessment process while still undergraduate. All steps were performed at the School of Psychology Service of the Higher Education Institution where the subjects were taught. As a result of this experience, there was a greater commitment from students and a better understanding of the psychological assessment process, which is not restricted to teaching the use of tests. It is concluded that the activity favored the learning of psychological assessment as a broad process, making it possible to contextualize its practice in an ethical and careful way.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20T13:19:36Z
2021-05-20T13:19:36Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MEIRELES, Livia Gomes Viana et al. Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 164-172, jan./jun. 2021.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507
identifier_str_mv MEIRELES, Livia Gomes Viana et al. Relato de experiência acerca das vivências na prática da disciplina de Avaliação psicológica. Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 164-172, jan./jun. 2021.
2179-1740 (online)
0102-1222 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58507
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028841833103360