A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz Silva, Francisca Alrenice de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/67739
Resumo: The current work is a case study on the use of credit cards by 22 families of students in the 9th grade of elementary school. The study was carried out in a private school, located in the municipality of Russas - CE, the institution of teaching assists students from kindergarten to elementary school. The research students are 22 students enrolled in elementary school. The researcher has contact with the students, being a math teacher in the class, which made the study accessible. The methodology used was to calculate interest and percentages present on the cards, followed by a questionnaire carried out by the students with their families, the same with 10 questions, in order to analyze whether the families successfully managed their card and to identify the possible causes that lead to the family indebtedness. Data collection showed that families did not have a satisfactory understanding of how to manage their cards because they did not know how it works in more detail. Where basics of interest and percentage are essential to manage the card satisfactorily.
id UFC-7_818143973e59aa98583f925e89da36d8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/67739
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de créditoThe application of financial mathematics in the use of credit cardCartões de créditoJurosComprasThe current work is a case study on the use of credit cards by 22 families of students in the 9th grade of elementary school. The study was carried out in a private school, located in the municipality of Russas - CE, the institution of teaching assists students from kindergarten to elementary school. The research students are 22 students enrolled in elementary school. The researcher has contact with the students, being a math teacher in the class, which made the study accessible. The methodology used was to calculate interest and percentages present on the cards, followed by a questionnaire carried out by the students with their families, the same with 10 questions, in order to analyze whether the families successfully managed their card and to identify the possible causes that lead to the family indebtedness. Data collection showed that families did not have a satisfactory understanding of how to manage their cards because they did not know how it works in more detail. Where basics of interest and percentage are essential to manage the card satisfactorily.O presente trabalho é um estudo de caso sobre o uso de cartões de crédito por 22 famílias de estudantes do 9o ano do Ensino Fundamental. O estudo foi realizado em uma escola da rede privada, localizada no município de Russas - CE, que atendemalunos da modalidade de Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Os discentes da pesquisa são 22 alunos matriculados no Ensino Fundamental. A pesquisadora tem contato com os educandos, sendo professora de matemática da turma, o que tornou acessível a realização do estudo. A metodologia utilizada foi calcular juros e porcentagens presentes nos cartões, seguida de questionário realizado pelos estudantes para com suas famílias, contendo 10 questões cada, com o objetivo de analisar se as famílias administram com êxito seu cartão e identificar as possíveis causas que levam ao endividamento familiar. Após a análise dos dados verificou-se que as famílias não possuem compreensão satisfatória para administrar seus cartões, justamente por desconhecerem seu funcionamento de forma mais detalhada. Ficando evidenciado que conhecer noções básicas de juros e porcentagem são essenciais para gerenciar satisfatoriamente o cartão de crédito.Maia, Anderson Feitoza LeitãoQueiroz Silva, Francisca Alrenice de2022-08-16T19:07:12Z2022-08-16T19:07:12Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfQUEIROZ SILVA, Francisca Alrenice de. A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito. 2020. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Russas, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/67739porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-16T19:07:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/67739Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2022-08-16T19:07:13Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
The application of financial mathematics in the use of credit card
title A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
spellingShingle A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
Queiroz Silva, Francisca Alrenice de
Cartões de crédito
Juros
Compras
title_short A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
title_full A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
title_fullStr A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
title_full_unstemmed A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
title_sort A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito
author Queiroz Silva, Francisca Alrenice de
author_facet Queiroz Silva, Francisca Alrenice de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Maia, Anderson Feitoza Leitão
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz Silva, Francisca Alrenice de
dc.subject.por.fl_str_mv Cartões de crédito
Juros
Compras
topic Cartões de crédito
Juros
Compras
description The current work is a case study on the use of credit cards by 22 families of students in the 9th grade of elementary school. The study was carried out in a private school, located in the municipality of Russas - CE, the institution of teaching assists students from kindergarten to elementary school. The research students are 22 students enrolled in elementary school. The researcher has contact with the students, being a math teacher in the class, which made the study accessible. The methodology used was to calculate interest and percentages present on the cards, followed by a questionnaire carried out by the students with their families, the same with 10 questions, in order to analyze whether the families successfully managed their card and to identify the possible causes that lead to the family indebtedness. Data collection showed that families did not have a satisfactory understanding of how to manage their cards because they did not know how it works in more detail. Where basics of interest and percentage are essential to manage the card satisfactorily.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2022-08-16T19:07:12Z
2022-08-16T19:07:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUEIROZ SILVA, Francisca Alrenice de. A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito. 2020. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Russas, 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/67739
identifier_str_mv QUEIROZ SILVA, Francisca Alrenice de. A aplicação da matemática financeira no uso de cartão de crédito. 2020. TCC (Graduação em Matemática - Licenciatura) - Instituto UFC Virtual, Universidade Federal do Ceará, Russas, 2020.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/67739
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1828140254290247680