A Fonoestilística como recurso na nomeação dos personagens em Guimarães Rosa
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50466 |
Resumo: | From some aesthetic assumptions peculiar of Dialogical Discourse Analysis field, this article discusses the poetical status of Guimarães Rosa work from the perspective of some discourses presented in the novel “Cara – de- Bronze”. Our reflections are based, firstly, on the impossibility of distinction between the poetic language and the daily language, precious ideas to Bakhtin Circle. We also turn to Bakhtinwhen it concerns to the aesthetic object and its inextricable relations to life itself, aesthetically transfigured to another axiological level (values level). We propose in this article, as well, an outline of what we called a dialogical theory of poetic image. |
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A Fonoestilística como recurso na nomeação dos personagens em Guimarães RosaThe Phonoestilistic as a resource in the nomination of the characters in Guimarães RosaFonoestilísticaPrimeiras estóriasRosa, João Guimarães, 1908-1967From some aesthetic assumptions peculiar of Dialogical Discourse Analysis field, this article discusses the poetical status of Guimarães Rosa work from the perspective of some discourses presented in the novel “Cara – de- Bronze”. Our reflections are based, firstly, on the impossibility of distinction between the poetic language and the daily language, precious ideas to Bakhtin Circle. We also turn to Bakhtinwhen it concerns to the aesthetic object and its inextricable relations to life itself, aesthetically transfigured to another axiological level (values level). We propose in this article, as well, an outline of what we called a dialogical theory of poetic image.A partir de alguns pressupostos estéticos da Análise Dialógica do Discurso (ADD), este artigo discute o estatuto poético da obra de João Guimarães Rosa a partir de alguns discursos presentes na novela “Cara-de-Bronze”. Tomamos como base para nossas reflexões, em primeiro lugar, a impossibilidade de distinção entre a linguagem poética e a linguagem cotidiana, ideias caras ao Círculo de Bakhtin. Também recorremos a Bakhtin no que concerne ao objeto estético e suas relações inextricáveis com a vida, transfiguradas esteticamente para outro plano axiológico (plano dos valores). Propomos também neste artigo um esboço do que nomeamos de teoria dialógica da imagem poética.Revista Entrepalavras2020-03-03T13:38:10Z2020-03-03T13:38:10Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUSA, Acsa de Sales Albuquerque de; MENEZES, Amanda Andrade de. A Fonoestilística como recurso na nomeação dos personagens em Guimarães Rosa. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 9, n. 3, p. 174-192, set./dez. 2019.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50466Sousa, Acsa de Sales Albuquerque deMenezes, Amanda Andrade deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:03:51Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50466Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:54:50.917740Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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