Propaganda “Agro, a indústria-riqueza”: uma análise da (re)produção de sentidos sobre a agricultura familiar
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65203 |
Resumo: | Brazil, a country with a history full of fights in and for the land, now turns into the media spotlight because of the success of the agribusiness. In the attempt to make this success visible, major TV broadcasters produce materialities that put the “everything” that is agribusiness into circulation, one of which is Rede Globo. For this reason, taking as our corpus the advertisement “Agro, the industry-wealth of Brazil. Family farming is Agro”, we seek to analyze how the (re) production of meanings about family farming happens in the discourse of/in the media and understand how the relation of meanings between agribusiness and family farming is projected by advertising. For that, we affiliate with the Discourse Analysis of French matrix, founded by Michel Pêcheux, which takes the discourse on its opacity and heterogeneity, based on certain conditions of production. From this theoretical methodological perspective, we will see how the discourse of / in the media has an effect of completeness and wholeness, seeking to erase certain meanings in detriment of others and, consequently, displacing what would be family farming in favor of an effect of unity in the Brazilian agrarian scenario. Therefore, our study focuses on agrarian conflicts, which cross not only our territory, but, mainly, our language. |
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Propaganda “Agro, a indústria-riqueza”: uma análise da (re)produção de sentidos sobre a agricultura familiarAdversiting “Agro, the wealth industry”: an analisys of the (re)production of meanings about family farmingAgronegócioAgricultura familiar(Re)produção de sentidosMídiaAgribusinessFamily farmingBrazil, a country with a history full of fights in and for the land, now turns into the media spotlight because of the success of the agribusiness. In the attempt to make this success visible, major TV broadcasters produce materialities that put the “everything” that is agribusiness into circulation, one of which is Rede Globo. For this reason, taking as our corpus the advertisement “Agro, the industry-wealth of Brazil. Family farming is Agro”, we seek to analyze how the (re) production of meanings about family farming happens in the discourse of/in the media and understand how the relation of meanings between agribusiness and family farming is projected by advertising. For that, we affiliate with the Discourse Analysis of French matrix, founded by Michel Pêcheux, which takes the discourse on its opacity and heterogeneity, based on certain conditions of production. From this theoretical methodological perspective, we will see how the discourse of / in the media has an effect of completeness and wholeness, seeking to erase certain meanings in detriment of others and, consequently, displacing what would be family farming in favor of an effect of unity in the Brazilian agrarian scenario. Therefore, our study focuses on agrarian conflicts, which cross not only our territory, but, mainly, our language.O Brasil, um país que tem sua história marcada por embates na/pela terra, agora recebe holofotes midiáticos pelo sucesso do agronegócio. Na tentativa de visibilizar esse sucesso, grandes emissoras produzem materialidades que põem em circulação o “tudo” que é o agronegócio, sendo uma dessas a Rede Globo de Televisão. Por isso, tomando como nosso corpus a propaganda “Agro, a indústria-riqueza do Brasil. Agricultura familiar é Agro”, buscamos analisar como se dá a (re)produção de sentidos acerca da agricultura familiar no discurso da/na mídia e compreender como é projetada, pela propaganda, a relação de sentidos entre agronegócio e agricultura familiar. Para tanto, filiamo nos à Análise de Discurso materialista (doravante AD), fundada por Michel Pêcheux, que toma o discurso pela sua opacidade e sua heterogeneidade, a partir de determinadas condições de produção. A partir dessa perspectiva teórico metodológica, veremos como o discurso da/na mídia tem um efeito de completude e de totalidade, buscando apagar determinados sentidos em detrimento de outros e, consequentemente, deslocando o que seria agricultura familiar a favor de um efeito de unidade no cenário agrário brasileiro. Assim, nosso estudo centra-se nos embates agrários, que atravessam não só nosso território, mas, sobretudo, nossa língua.Revista Entrepalavras2022-04-20T14:33:35Z2022-04-20T14:33:35Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSTEFANELLO, Alessandra; MEDEIROS, Caciane Souza de. Propaganda “Agro, a indústria-riqueza”: uma análise da (re)produção de sentidos sobre a agricultura familiar. Revista Entrepalavras, Fortaleza, ano 11, v. 11, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2021.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65203Stefanello, AlessandraMedeiros, Caciane Souza deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:30:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65203Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:11.878895Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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