Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Ellen Vitória Gama do.
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70930
Resumo: In 2020, a new social context was imposed on society, the rapid spread and ease of contagion of the virus called SARS-CoV-2, which causes COVID-19, caused the World Health Organization (WHO) to classify the disease as a pandemic. Faced with this, security measures such, as lockdowns, were imposed and society needed to adapt. Products and services were consumed exclusively by digital means, which directly affected Information Technology, highlighting the process of digital transformation. Based on this, this study aims to analyze the impacts caused by the COVID-19 pandemic on the consultation service of a popular medical clinic, using the digital transformation process as a basis. The research is classified as applied, exploratory, and descriptive, with a qualitative and quantitative approach. Regarding the technical procedures, bibliographical research, documental research, and case study were used. The results show that among the impacts caused by the COVID-19 pandemic, there was a decrease in face-to-face consultations, closure of Units, reduction in occupancy capacity until total release via government decree, loss of clinical staff, and adherence to the home office for the administrative sector. Among the main difficulties faced in the digital transformation process are: the issuance of digital certificates for physicians, digital prescriptions, infrastructure to support this process, and the challenge of keeping telemedicine up and running.
id UFC-7_871971582a8fb7488bda480abd1db6f5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/70930
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popularPandemiaCOVID-19Transformação DigitalTelemedicinaClínica Médica PopularIn 2020, a new social context was imposed on society, the rapid spread and ease of contagion of the virus called SARS-CoV-2, which causes COVID-19, caused the World Health Organization (WHO) to classify the disease as a pandemic. Faced with this, security measures such, as lockdowns, were imposed and society needed to adapt. Products and services were consumed exclusively by digital means, which directly affected Information Technology, highlighting the process of digital transformation. Based on this, this study aims to analyze the impacts caused by the COVID-19 pandemic on the consultation service of a popular medical clinic, using the digital transformation process as a basis. The research is classified as applied, exploratory, and descriptive, with a qualitative and quantitative approach. Regarding the technical procedures, bibliographical research, documental research, and case study were used. The results show that among the impacts caused by the COVID-19 pandemic, there was a decrease in face-to-face consultations, closure of Units, reduction in occupancy capacity until total release via government decree, loss of clinical staff, and adherence to the home office for the administrative sector. Among the main difficulties faced in the digital transformation process are: the issuance of digital certificates for physicians, digital prescriptions, infrastructure to support this process, and the challenge of keeping telemedicine up and running.No ano de 2020, foi imposto à sociedade um novo contexto social, a rápida disseminação e facilidade de contágio do vírus denominado SARS-CoV-2, causador da COVID-19, fez com que a Organização Mundial da Saúde (OMS) classificasse a doença como pandemia. Diante disso, foram impostas medidas de segurança, como o lockdown, e a sociedade precisou se adaptar. Produtos e serviços ficaram sendo consumidos exclusivamente por meios digitais, o que afetou diretamente a Tecnologia da Informação, evidenciando o processo de transformação digital. Com base nisso, este estudo tem como objetivo analisar os impactos causados pela pandemia da COVID-19 no serviço de consulta de uma clínica médica popular, usando como base o processo de transformação digital. A pesquisa classifica-se como aplicada, exploratória e descritiva, com abordagem qualitativa e quantitativa. Em relação aos procedimentos técnicos, foram utilizados a pesquisa bibliográfica, pesquisa documental e o estudo de caso. Os resultados demonstram que entre os impactos causados pela pandemia da COVID-19, houve a diminuição dos atendimentos presenciais, fechamento de Unidades, redução da capacidade de ocupação até a liberação total via decreto do governo, perda do corpo clínico e a adesão do home office para o setor administrativo. Dentro das principais dificuldades enfrentadas no processo de transformação digital estão: emissão dos certificados digitais dos médicos, as prescrições digitais, infraestrutura para suportar esse processo e o desafio de manter a telemedicina de pé.2023-02-23T13:39:11Z2023-02-23T13:39:11Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfNASCIMENTO, Ellen Vitória Gama do. Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Graduação em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Ceará, Campus de Russas, Russas, 2022.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70930Nascimento, Ellen Vitória Gama do.porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-23T13:39:11Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/70930Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:50.378662Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
title Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
spellingShingle Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
Nascimento, Ellen Vitória Gama do.
Pandemia
COVID-19
Transformação Digital
Telemedicina
Clínica Médica Popular
title_short Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
title_full Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
title_fullStr Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
title_full_unstemmed Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
title_sort Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular
author Nascimento, Ellen Vitória Gama do.
author_facet Nascimento, Ellen Vitória Gama do.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Ellen Vitória Gama do.
dc.subject.por.fl_str_mv Pandemia
COVID-19
Transformação Digital
Telemedicina
Clínica Médica Popular
topic Pandemia
COVID-19
Transformação Digital
Telemedicina
Clínica Médica Popular
description In 2020, a new social context was imposed on society, the rapid spread and ease of contagion of the virus called SARS-CoV-2, which causes COVID-19, caused the World Health Organization (WHO) to classify the disease as a pandemic. Faced with this, security measures such, as lockdowns, were imposed and society needed to adapt. Products and services were consumed exclusively by digital means, which directly affected Information Technology, highlighting the process of digital transformation. Based on this, this study aims to analyze the impacts caused by the COVID-19 pandemic on the consultation service of a popular medical clinic, using the digital transformation process as a basis. The research is classified as applied, exploratory, and descriptive, with a qualitative and quantitative approach. Regarding the technical procedures, bibliographical research, documental research, and case study were used. The results show that among the impacts caused by the COVID-19 pandemic, there was a decrease in face-to-face consultations, closure of Units, reduction in occupancy capacity until total release via government decree, loss of clinical staff, and adherence to the home office for the administrative sector. Among the main difficulties faced in the digital transformation process are: the issuance of digital certificates for physicians, digital prescriptions, infrastructure to support this process, and the challenge of keeping telemedicine up and running.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2023-02-23T13:39:11Z
2023-02-23T13:39:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO, Ellen Vitória Gama do. Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Graduação em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Ceará, Campus de Russas, Russas, 2022.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70930
identifier_str_mv NASCIMENTO, Ellen Vitória Gama do. Impactos da pandemia da COVID-19 no serviço de consulta usando como base o processo de transformação digital: estudo de caso em uma clínica médica popular. 91 f. Trabalho de Conclusão de Curso ( Graduação em Engenharia de Produção) - Universidade Federal do Ceará, Campus de Russas, Russas, 2022.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/70930
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028981647081472