Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Ana Paula Sousa
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60702
Resumo: Researches indicate that the conditions experienced by people during the Covid-19 pandemic have had negative consequences on their emotional states. However, there have been no studies analyzing how these psychological changes can interfere with people's consumption. Thus, the prevalence of stress, anxiety and depression and their relationship with some consumption habits during the period of physical distance from the Covid-19 pandemic were evaluates. Through an online survey, applied in Brazil, the prevalence of these psychological changes was identified, relating them to the purchase of products, carried out in person and online. It was found that these emotional changes motivated by extreme conditions, such as that experienced due to the pandemic, impact the consumption of various products, such as medicines and certain types of food. In addition, it was found that the condition of physical distance or social isolation, made people adapt their ways of consuming to maintain their habits and reduce the effects of confinement, generating imbalance in the consumption of some products by the most stressed, anxious and depressive.
id UFC-7_8720bd4bcce9139dd2f160f305f539fc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60702
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19EstresseAnsiedadeDepressãoConsumoDistanciamento físicoCovid-19CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOResearches indicate that the conditions experienced by people during the Covid-19 pandemic have had negative consequences on their emotional states. However, there have been no studies analyzing how these psychological changes can interfere with people's consumption. Thus, the prevalence of stress, anxiety and depression and their relationship with some consumption habits during the period of physical distance from the Covid-19 pandemic were evaluates. Through an online survey, applied in Brazil, the prevalence of these psychological changes was identified, relating them to the purchase of products, carried out in person and online. It was found that these emotional changes motivated by extreme conditions, such as that experienced due to the pandemic, impact the consumption of various products, such as medicines and certain types of food. In addition, it was found that the condition of physical distance or social isolation, made people adapt their ways of consuming to maintain their habits and reduce the effects of confinement, generating imbalance in the consumption of some products by the most stressed, anxious and depressive.Pesquisas indicam que as condições vivenciadas pelas pessoas durante a pandemia da Covid19, têm gerado consequências negativas em seus estados emocionais. No entanto, não se viu estudos analisando como essas alterações psicológicas podem impactar no consumo das pessoas. Desse modo, avaliou-se a prevalência de estresse, ansiedade e depressão e suas relações com alguns hábitos de consumo no período de distanciamento físico proveniente da pandemia do Covid-19. Por meio de um survey online, aplicado no Brasil, identificou-se a prevalência dessas alterações psicológicas, relacionando-as com a compra de produtos, realizadas de forma presencial e virtual. Verificou-se que essas alterações emocionais motivadas por condições extremas, como a vivida por conta da pandemia, impactam no consumo de diversos produtos, como medicamentos e determinados tipos de alimentos. Além disso, constatou-se que a condição de distanciamento físico ou isolamento social, fez com que as pessoas adaptassem suas formas de consumir para manterem seus hábitos e reduzir os efeitos do confinamento, gerando desequilíbrio no consumo de alguns produtos por parte dos mais estressados, ansiosos e depressivos.Melo, Francisco Vicente SalesVieira, Ana Paula Sousa2021-09-29T11:22:20Z2021-09-29T11:22:20Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfVIEIRA, Ana Paula Sousa. Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19. 2021. 59 f. Monografia (Graduação em Administração) – Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60702porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-28T23:33:49Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60702Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:27.697574Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
title Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
spellingShingle Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
Vieira, Ana Paula Sousa
Estresse
Ansiedade
Depressão
Consumo
Distanciamento físico
Covid-19
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
title_full Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
title_fullStr Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
title_full_unstemmed Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
title_sort Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19
author Vieira, Ana Paula Sousa
author_facet Vieira, Ana Paula Sousa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melo, Francisco Vicente Sales
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Ana Paula Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Estresse
Ansiedade
Depressão
Consumo
Distanciamento físico
Covid-19
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
topic Estresse
Ansiedade
Depressão
Consumo
Distanciamento físico
Covid-19
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description Researches indicate that the conditions experienced by people during the Covid-19 pandemic have had negative consequences on their emotional states. However, there have been no studies analyzing how these psychological changes can interfere with people's consumption. Thus, the prevalence of stress, anxiety and depression and their relationship with some consumption habits during the period of physical distance from the Covid-19 pandemic were evaluates. Through an online survey, applied in Brazil, the prevalence of these psychological changes was identified, relating them to the purchase of products, carried out in person and online. It was found that these emotional changes motivated by extreme conditions, such as that experienced due to the pandemic, impact the consumption of various products, such as medicines and certain types of food. In addition, it was found that the condition of physical distance or social isolation, made people adapt their ways of consuming to maintain their habits and reduce the effects of confinement, generating imbalance in the consumption of some products by the most stressed, anxious and depressive.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-09-29T11:22:20Z
2021-09-29T11:22:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIEIRA, Ana Paula Sousa. Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19. 2021. 59 f. Monografia (Graduação em Administração) – Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60702
identifier_str_mv VIEIRA, Ana Paula Sousa. Pandemia e reações emocionais: consumo em tempos de Covid-19. 2021. 59 f. Monografia (Graduação em Administração) – Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028979825704960