Decisões de terceirização e as práticas em gestão do fator humano: análise nas grandes indústrias cearenses de confecção
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15570 |
Resumo: | The objective of this paper is to research and present the motives which sustain the decisions of outsourcing in the clothing producers in the state of Ceará. It also aims at qualitatively evaluating the practices of managing the human factor in outsourcing. Initially, technical approaches were made such as: organizations in networks and strategic contracting out; business strategy and managing the human element; the textile industry and the clothing sector. After looking over the bibliography, a field survey was taken using two semi-structured questionnaires and a guided interview in the larger clothing manufactures in Ceará. After this, the information gathered was dealt with quantitatively and qualitatively. To do this the reversibility model was utilized. The survey enabled us to show that the decision to outsource, on the part of the companies surveyed, had a limited effect due to the inability to reduce costs and to the fact that quality was compromised. In this case, the fragility of the techniques in managing the human element in outsourcing is notorious. Although decisions to contract out are based, in general, on strategic criteria, the congruency between these decisions and the practices of managing the human element when outsourcing was not evident in the larger clothing producers in Ceará. It is believed that investment in the technology of managing work which is outsourced could correct the dysfunctions which were perceived. |
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Decisões de terceirização e as práticas em gestão do fator humano: análise nas grandes indústrias cearenses de confecçãoTerceirizaçãoAdministração de pessoalIndústria da confecção - CearáThe objective of this paper is to research and present the motives which sustain the decisions of outsourcing in the clothing producers in the state of Ceará. It also aims at qualitatively evaluating the practices of managing the human factor in outsourcing. Initially, technical approaches were made such as: organizations in networks and strategic contracting out; business strategy and managing the human element; the textile industry and the clothing sector. After looking over the bibliography, a field survey was taken using two semi-structured questionnaires and a guided interview in the larger clothing manufactures in Ceará. After this, the information gathered was dealt with quantitatively and qualitatively. To do this the reversibility model was utilized. The survey enabled us to show that the decision to outsource, on the part of the companies surveyed, had a limited effect due to the inability to reduce costs and to the fact that quality was compromised. In this case, the fragility of the techniques in managing the human element in outsourcing is notorious. Although decisions to contract out are based, in general, on strategic criteria, the congruency between these decisions and the practices of managing the human element when outsourcing was not evident in the larger clothing producers in Ceará. It is believed that investment in the technology of managing work which is outsourced could correct the dysfunctions which were perceived.O presente trabalho tem como objetivo pesquisar e apresentar as motivações que sustentam as decisões de terceirização nas empresas de confecção do Estado do Ceará e avaliar qualitativamente as práticas da gestão do fator humano terceirizado. Inicialmente, foram feitas abordagens teóricas tais como: organizações em rede e terceirização estratégica; estratégia empresarial e gestão do fator humano; indústria têxtil e o setor de confecção. Após a revisão bibliográfica, realizou-se uma pesquisa de campo, com a aplicação de dois questionários semi-estruturados e uma entrevista por pauta, junto às grandes empresas de confecção do Ceará. Em seguida, as informações coletadas foram tratadas quantitativa e qualitativamente, sendo para isso utilizado o modelo de reversibilidade. A pesquisa permitiu constatar que as decisões de terceirização nas empresas pesquisadas têm alcance limitado pela incapacidade de reduzir custos e pelo comprometimento da qualidade. Onde a terceirização se afirma com força, assume uma conotação custos, com prejuízos para a qualidade. Neste caso, a fragilidade das técnicas da gestão do fator humano terceirizado é flagrante. Embora as decisões de terceirização se pautem, em geral, por critérios estratégicos, não fica evidente a congruência entre as referidas decisões e as práticas da gestão do fator humano terceirizado nas grandes indústrias cearenses de confecção. Acredita-se que os investimentos em tecnologias da gestão do trabalho terceirizado possam corrigir as disfunções percebidas.Ferraz, Serafim Firmo de SouzaSouza, Leonardo Leocádio Coelho de2016-03-17T19:51:55Z2016-03-17T19:51:55Z2005info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOUZA, Leonardo Leocádio Coelho de. Decisões de terceirização e as práticas em gestão do fator humano: análise nas grandes indústrias cearenses de confecção. 2005. 216 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Programa de Pós-Graduação em Administração e Controladoria, Fortaleza-CE, 2005.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15570porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-17T19:00:02Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15570Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:31.055383Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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