Desenvolvimento nativo vs React Native: uma análise comparativa na codificação de uma aplicação para fitness
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55974 |
Resumo: | Today's smartphone world is composed of two operating systems, Android and iOS, which together have nearly complete market dominance. Although they are just two operating systems, developing two versions of the same application generates many costs and issues such as bugs, as well as the cost of maintaining these applications. To alleviate this problem, developers use cross-platform development tools. However, the use of these tools has disadvantages that negatively affect the user experience that makes the applications generated by these tools inferior to the native ones. To investigate whether an application generated by these multi-platform tools can achieve the same level of usability as a native application, two fitness applications were developed as a proof of concept: one using Android and the other using the React Native framework. At the end of development, version metrics were collected and a Usability Test was conducted with students from the Systems and Digital Media course where a structured interview and a SUS questionnaire were applied. Finally, there is a discussion about the results found and the generated versions. |
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Desenvolvimento nativo vs React Native: uma análise comparativa na codificação de uma aplicação para fitnessNative development vs react native: a comparative analysis in the coding of a fitness applicationReact NativeExperiência do usuárioFerramentas de desenvolvimento multiplataformaToday's smartphone world is composed of two operating systems, Android and iOS, which together have nearly complete market dominance. Although they are just two operating systems, developing two versions of the same application generates many costs and issues such as bugs, as well as the cost of maintaining these applications. To alleviate this problem, developers use cross-platform development tools. However, the use of these tools has disadvantages that negatively affect the user experience that makes the applications generated by these tools inferior to the native ones. To investigate whether an application generated by these multi-platform tools can achieve the same level of usability as a native application, two fitness applications were developed as a proof of concept: one using Android and the other using the React Native framework. At the end of development, version metrics were collected and a Usability Test was conducted with students from the Systems and Digital Media course where a structured interview and a SUS questionnaire were applied. Finally, there is a discussion about the results found and the generated versions.Atualmente o mundo dos smartphones é composto por dois sistemas operacionais, o Android e o iOS, que juntos possuem o domínio quase completo do mercado. Apesar de serem apenas dois sistemas operacionais, desenvolver duas versões de um mesmo aplicativo gera muitos gastos e problemas como bugs, além do custo de manutenção desses aplicativos. Para amenizar esse problema, os desenvolvedores utilizam as ferramentas de desenvolvimento multiplataforma. Porém, o uso dessas ferramentas traz desvantagens que afetam negativamente a experiência do usuário, o que acaba tornando os aplicativos gerados por essas ferramentas inferiores aos nativos. Para investigar se é possível um aplicativo gerado por essas ferramentas multiplataforma poder alcançar o mesmo nível de usabilidade de um aplicativo nativo, foram desenvolvidos dois aplicativos de atividade física como provas de conceito: um utilizando o Android e outro utilizando o framework React Native. Ao fim do desenvolvimento, foram coletadas métricas das versões e foi realizado um Teste de Usabilidade com estudantes do curso de Sistemas e Mídias Digitais, em que foi aplicada uma entrevista estruturada e um questionário SUS. Por fim, foi feita uma discussão sobre os resultados encontrados e as versões geradas.Carvalho, Windson Viana deLeitão, Paulo Rogério Matheus Bonfim2021-01-08T17:28:26Z2021-01-08T17:28:26Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfLEITÃO, Paulo Rogério Matheus Bonfim. Desenvolvimento nativo vs React Native: uma análise comparativa na codificação de uma aplicação para fitness. 2019. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Sistemas e Mídias Digitais) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55974porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-08T17:29:08Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55974Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:16:50.457225Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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