Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha Junior, Moábio Alexandre Florentino da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26824
Resumo: The relationship of brand love with their antecedents constructs (satisfaction, hedonic offer, self-expressive brand) and outcomes (loyalty and positive word-of-mouth communication) in the two main football clubs of Ceará, based on the theoretical model proposed by Santana (2009) it is the focus of this monograph. Brand love is treated as the degree of emotional attachment of a satisfied consumer in relation to a particular brand (CARROLL; AHUVIA, 2006). Satisfaction is defined from two perspectives: the relationship and the performance; the hedonic offer is addressed in confrontation with utilitarian characteristics perceived in the products and services offered by the clubs; the expressiveness of the brand is related to how that club is the fan in society; loyalty is defined from two premises, attitudinal loyalty and behavioral loyalty; and positive word-mouth communication comes as the brand love in order to publicize the club and getting new fans. The two clubs used outside most of the fans in the state of Ceará: Ceará Sporting Club and Fortaleza Esporte Clube. We applied a questionnaire obtained 220 valid samples, 110 fans of Ceará and 110 fans of Fortaleza, where measured individually each construct and made the correlation of the antecedents and consequences constructs with brand love. Only in Fortaleza fans group that construct hedonic offer presented a negative correlation with respect to brand love, the other constructs showed good correlations, which proves the importance of developing them.
id UFC-7_8bafa5aac5470fdf43f4d6e58f5a8468
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/26824
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearensesClubes de futebol - CearáMarca registradaFutebol - TorcedoresThe relationship of brand love with their antecedents constructs (satisfaction, hedonic offer, self-expressive brand) and outcomes (loyalty and positive word-of-mouth communication) in the two main football clubs of Ceará, based on the theoretical model proposed by Santana (2009) it is the focus of this monograph. Brand love is treated as the degree of emotional attachment of a satisfied consumer in relation to a particular brand (CARROLL; AHUVIA, 2006). Satisfaction is defined from two perspectives: the relationship and the performance; the hedonic offer is addressed in confrontation with utilitarian characteristics perceived in the products and services offered by the clubs; the expressiveness of the brand is related to how that club is the fan in society; loyalty is defined from two premises, attitudinal loyalty and behavioral loyalty; and positive word-mouth communication comes as the brand love in order to publicize the club and getting new fans. The two clubs used outside most of the fans in the state of Ceará: Ceará Sporting Club and Fortaleza Esporte Clube. We applied a questionnaire obtained 220 valid samples, 110 fans of Ceará and 110 fans of Fortaleza, where measured individually each construct and made the correlation of the antecedents and consequences constructs with brand love. Only in Fortaleza fans group that construct hedonic offer presented a negative correlation with respect to brand love, the other constructs showed good correlations, which proves the importance of developing them.A relação do amor à marca com seus constructos antecedentes (satisfação, oferta hedônica, marca auto expressiva) e consequentes (lealdade e comunicação boca a boca positiva) nos dois principais clubes de futebol cearenses, baseado no modelo teórico proposto por Santana (2009), é o foco dessa monografia. O amor à marca é tratado como o grau de apego emocional de um consumidor satisfeito em relação a uma determinada marca (CARROLL; AHUVIA, 2006). A satisfação é definida a partir de duas perspectivas: com o relacionamento e com o desempenho; a oferta hedônica é abordada em confronto com características utilitaristas percebidas nos produtos e serviços disponibilizados pelos clubes; a expressividade da marca é relacionada ao quanto aquele clube representa o torcedor na sociedade; a lealdade é definida a partir de duas premissas, lealdade atitudinal e lealdade comportamental; e a comunicação boca a boca positiva vem como consequente do amor à marca no sentido de divulgação do clube e a obtenção de novos adeptos. Os dois clubes utilizados foram os de maior torcida no estado do Ceará: Ceará Sporting Club e Fortaleza Esporte Clube. Aplicou-se um questionário que obteve 220 amostras válidas, 110 torcedores do Ceará e 110 torcedores do Fortaleza, onde se mensurou de forma individual cada constructo e fez-se a correlação dos constructos antecedentes e consequentes com o amor à marca. Apenas no grupo de torcedores do Fortaleza que o constructo oferta hedônica apresentou uma correlação negativa em relação ao amor à marca, os demais constructos apresentaram boas correlações, o que comprova a importância do desenvolvimento desses constructos.Reinaldo, Hugo Osvaldo AcostaRocha Junior, Moábio Alexandre Florentino da2017-10-24T12:34:41Z2017-10-24T12:34:41Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfROCHA JÚNIOR, Moábio Alexandre Florentino da. Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses. 2015. 54 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza/CE, 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26824porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-25T17:51:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/26824Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:40.077056Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
title Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
spellingShingle Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
Rocha Junior, Moábio Alexandre Florentino da
Clubes de futebol - Ceará
Marca registrada
Futebol - Torcedores
title_short Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
title_full Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
title_fullStr Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
title_full_unstemmed Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
title_sort Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses
author Rocha Junior, Moábio Alexandre Florentino da
author_facet Rocha Junior, Moábio Alexandre Florentino da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Reinaldo, Hugo Osvaldo Acosta
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha Junior, Moábio Alexandre Florentino da
dc.subject.por.fl_str_mv Clubes de futebol - Ceará
Marca registrada
Futebol - Torcedores
topic Clubes de futebol - Ceará
Marca registrada
Futebol - Torcedores
description The relationship of brand love with their antecedents constructs (satisfaction, hedonic offer, self-expressive brand) and outcomes (loyalty and positive word-of-mouth communication) in the two main football clubs of Ceará, based on the theoretical model proposed by Santana (2009) it is the focus of this monograph. Brand love is treated as the degree of emotional attachment of a satisfied consumer in relation to a particular brand (CARROLL; AHUVIA, 2006). Satisfaction is defined from two perspectives: the relationship and the performance; the hedonic offer is addressed in confrontation with utilitarian characteristics perceived in the products and services offered by the clubs; the expressiveness of the brand is related to how that club is the fan in society; loyalty is defined from two premises, attitudinal loyalty and behavioral loyalty; and positive word-mouth communication comes as the brand love in order to publicize the club and getting new fans. The two clubs used outside most of the fans in the state of Ceará: Ceará Sporting Club and Fortaleza Esporte Clube. We applied a questionnaire obtained 220 valid samples, 110 fans of Ceará and 110 fans of Fortaleza, where measured individually each construct and made the correlation of the antecedents and consequences constructs with brand love. Only in Fortaleza fans group that construct hedonic offer presented a negative correlation with respect to brand love, the other constructs showed good correlations, which proves the importance of developing them.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2017-10-24T12:34:41Z
2017-10-24T12:34:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROCHA JÚNIOR, Moábio Alexandre Florentino da. Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses. 2015. 54 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza/CE, 2015.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26824
identifier_str_mv ROCHA JÚNIOR, Moábio Alexandre Florentino da. Clássico Rei: um estudo do amor à marca entre os jovens torcedores dos dois principais clubes de futebol cearenses. 2015. 54 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza/CE, 2015.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/26824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028961486110720