O deslocamento da pedagogia da qualificação profissional para a pedagogia das competências no mundo do trabalho
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4504 |
Resumo: | This article has the objective of analyze points related to displacement of professional qualification pedagogy to the competence pedagogy in the work world, as from the productive restructuration speeded up in the 90‟s of the 20th century. Besides it, the intention is to indicate the professional requisites that shall become required from the worker and result in the requirement of a new profile of this professional. The theoretical referential proposed seeks to reflect how the professional formation suits to the necessities brought by the flexibility when it comes to work, articulating theory and practice in the worker formation so it becomes multifunctional, overpowering a group of knowledge and competences and adapting to the flexibility required by the work market. It‟s believed that the organizational technologies, based on flexibility criteria and production integration, need multifunctional workers, capable to keep high productivity levels, mainly in situations that can change very fast. While the professional education model based on qualification leads to a fragmented work evolution, with predetermined tasks the model based on competences proposes the work relationships to become more flexible and independent, this way the worker can overpower the knowledge of the whole production process and not only parts. |
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O deslocamento da pedagogia da qualificação profissional para a pedagogia das competências no mundo do trabalhoThe displacement of professional qualification pedagogy to the competence pedagogy in the work worldReestruturação produtivaModelo de qualificação profissionalModelo de competênciasFormação profissionalProductive RestructurationProfessional qualification modelCompetences modelProfessional formationThis article has the objective of analyze points related to displacement of professional qualification pedagogy to the competence pedagogy in the work world, as from the productive restructuration speeded up in the 90‟s of the 20th century. Besides it, the intention is to indicate the professional requisites that shall become required from the worker and result in the requirement of a new profile of this professional. The theoretical referential proposed seeks to reflect how the professional formation suits to the necessities brought by the flexibility when it comes to work, articulating theory and practice in the worker formation so it becomes multifunctional, overpowering a group of knowledge and competences and adapting to the flexibility required by the work market. It‟s believed that the organizational technologies, based on flexibility criteria and production integration, need multifunctional workers, capable to keep high productivity levels, mainly in situations that can change very fast. While the professional education model based on qualification leads to a fragmented work evolution, with predetermined tasks the model based on competences proposes the work relationships to become more flexible and independent, this way the worker can overpower the knowledge of the whole production process and not only parts.Este artigo tem como objetivo analisar questões relativas ao deslocamento da pedagogia da qualificação profissional para a pedagogia das competências no mundo do trabalho, a partir da reestruturação produtiva acelerada na década de 90 do século XX. Além disso, pretende-se apontar os requisitos profissionais que passam a ser exigidos do trabalhador e que resultam na exigência de um novo perfil desse profissional. O referencial teórico proposto busca refletir como a formação profissional adapta-se às necessidades postas pela flexibilização do trabalho, articulando teoria e prática na formação do trabalhador para que este se torne polivalente, dominando um conjunto de conhecimentos e competências adaptando-se à flexibilidade desejada pelo mercado de trabalho. Parte-se da premissa que as novas tecnologias organizacionais, baseadas nos critérios de flexibilidade e integração da produção, precisam de trabalhadores multifuncionais, capazes de manter altos níveis de produtividade, principalmente diante de situações que se modificam rapidamente. Enquanto o modelo de educação profissional baseado na qualificação forma para o desenvolvimento de um trabalho parcelado, com tarefas pré-determinadas o modelo baseado em competências propõe tornar as relações de trabalho, mas flexíveis e autônomas, devendo o trabalhador dominar o conhecimento de todo o processo de produção e não apenas das partes.http://www.revistalabor.ufc.br/artigos6.php2013-02-16T18:21:34Z2013-02-16T18:21:34Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfREGO, Thaís Cristina Figueiredo. O deslocamento da pedagogia da qualificação profissional para a pedagogia das competências no mundo do trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 6, p. 307-325, 2011.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4504Rego, Thaís Cristina Figueiredoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:11:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/4504Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:24:51.119393Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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