Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Lydia Maria Pinto
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Arrais Neto, Enéas de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300001n6rk
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717
Resumo: With the capital restructure and the emergency of new work management models, the corporate education started to be one of the most important organizations rulings. The present theoretical essay has as its objective introduce some elements to the reflection about the programs of individualized corporate education, in other words, the coaching and mentoring programs, which allied to the learning team and the corporate universities supply the necessity of the capital to promote a permanent 2 learning directed by the specific necessities of each company. It has as referential the Mészáros analysis (2005). It can be verify that the literature produced by Administration about the issued matter contain a speech aligned with the argument of the development necessity of the educator leaderships in present. Indicates an appropriation by the company, by newer and consequently cheaper manpower, of the know-how of the older and more expert workman, who is holder of a tacit knowledge of the organization, and stay vulnerable to the exclusion process.
id UFC-7_919738457736f69a6fc96199f127b246
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/6717
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalhoPersonal educator: a new capital education strategy for the workEducaçãoEducação corporativaEducação individualizadaEducationCorporate educationIndividualized educationWith the capital restructure and the emergency of new work management models, the corporate education started to be one of the most important organizations rulings. The present theoretical essay has as its objective introduce some elements to the reflection about the programs of individualized corporate education, in other words, the coaching and mentoring programs, which allied to the learning team and the corporate universities supply the necessity of the capital to promote a permanent 2 learning directed by the specific necessities of each company. It has as referential the Mészáros analysis (2005). It can be verify that the literature produced by Administration about the issued matter contain a speech aligned with the argument of the development necessity of the educator leaderships in present. Indicates an appropriation by the company, by newer and consequently cheaper manpower, of the know-how of the older and more expert workman, who is holder of a tacit knowledge of the organization, and stay vulnerable to the exclusion process.Com a reestruturação do capital e a emergência de novos modelos de gestão do trabalho, a educação corporativa passou a ser uma das pautas mais importantes das organizações. O presente ensaio teórico tem como objetivo apresentar alguns elementos para reflexão sobre os programas de educação corporativa individualizada, ou seja, os programas de: “coaching” e “mentoring”, que aliados aos times de aprendizagem e as universidades corporativas vem suprir a necessidade do capital de promover um aprendizado permanente direcionado pelas necessidades específicas de cada empresa. Tem como referencial de análise Mészáros (2005). Verifica-se que a literatura produzida pela Administração sobre o assunto em questão contém um discurso alinhado com o argumento da necessidade de desenvolvimento de lideranças educadoras na atualidade. Indica a apropriação pela empresa, através da mão-de-obra mais nova e consequentemente mais barata, do saber do trabalhador mais antigo e experiente, detentor do saber tácito da organização, que fica vulnerável ao processo de exclusão.http://www.revistalabor.ufc.br/index.php2013-11-14T16:15:28Z2013-11-14T16:15:28Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRITO, Lydia Maria Pinto; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 4, p. 1-14, 2010.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717ark:/83112/001300001n6rkBrito, Lydia Maria PintoArrais Neto, Enéas de Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:12:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/6717Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:31.845281Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
Personal educator: a new capital education strategy for the work
title Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
spellingShingle Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
Brito, Lydia Maria Pinto
Educação
Educação corporativa
Educação individualizada
Education
Corporate education
Individualized education
title_short Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
title_full Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
title_fullStr Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
title_full_unstemmed Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
title_sort Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
author Brito, Lydia Maria Pinto
author_facet Brito, Lydia Maria Pinto
Arrais Neto, Enéas de Araújo
author_role author
author2 Arrais Neto, Enéas de Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Lydia Maria Pinto
Arrais Neto, Enéas de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação corporativa
Educação individualizada
Education
Corporate education
Individualized education
topic Educação
Educação corporativa
Educação individualizada
Education
Corporate education
Individualized education
description With the capital restructure and the emergency of new work management models, the corporate education started to be one of the most important organizations rulings. The present theoretical essay has as its objective introduce some elements to the reflection about the programs of individualized corporate education, in other words, the coaching and mentoring programs, which allied to the learning team and the corporate universities supply the necessity of the capital to promote a permanent 2 learning directed by the specific necessities of each company. It has as referential the Mészáros analysis (2005). It can be verify that the literature produced by Administration about the issued matter contain a speech aligned with the argument of the development necessity of the educator leaderships in present. Indicates an appropriation by the company, by newer and consequently cheaper manpower, of the know-how of the older and more expert workman, who is holder of a tacit knowledge of the organization, and stay vulnerable to the exclusion process.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2013-11-14T16:15:28Z
2013-11-14T16:15:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRITO, Lydia Maria Pinto; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 4, p. 1-14, 2010.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300001n6rk
identifier_str_mv BRITO, Lydia Maria Pinto; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 4, p. 1-14, 2010.
1983-5000
ark:/83112/001300001n6rk
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv http://www.revistalabor.ufc.br/index.php
publisher.none.fl_str_mv http://www.revistalabor.ufc.br/index.php
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373988567482368