Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/001300001n6rk |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717 |
Resumo: | With the capital restructure and the emergency of new work management models, the corporate education started to be one of the most important organizations rulings. The present theoretical essay has as its objective introduce some elements to the reflection about the programs of individualized corporate education, in other words, the coaching and mentoring programs, which allied to the learning team and the corporate universities supply the necessity of the capital to promote a permanent 2 learning directed by the specific necessities of each company. It has as referential the Mészáros analysis (2005). It can be verify that the literature produced by Administration about the issued matter contain a speech aligned with the argument of the development necessity of the educator leaderships in present. Indicates an appropriation by the company, by newer and consequently cheaper manpower, of the know-how of the older and more expert workman, who is holder of a tacit knowledge of the organization, and stay vulnerable to the exclusion process. |
id |
UFC-7_919738457736f69a6fc96199f127b246 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/6717 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalhoPersonal educator: a new capital education strategy for the workEducaçãoEducação corporativaEducação individualizadaEducationCorporate educationIndividualized educationWith the capital restructure and the emergency of new work management models, the corporate education started to be one of the most important organizations rulings. The present theoretical essay has as its objective introduce some elements to the reflection about the programs of individualized corporate education, in other words, the coaching and mentoring programs, which allied to the learning team and the corporate universities supply the necessity of the capital to promote a permanent 2 learning directed by the specific necessities of each company. It has as referential the Mészáros analysis (2005). It can be verify that the literature produced by Administration about the issued matter contain a speech aligned with the argument of the development necessity of the educator leaderships in present. Indicates an appropriation by the company, by newer and consequently cheaper manpower, of the know-how of the older and more expert workman, who is holder of a tacit knowledge of the organization, and stay vulnerable to the exclusion process.Com a reestruturação do capital e a emergência de novos modelos de gestão do trabalho, a educação corporativa passou a ser uma das pautas mais importantes das organizações. O presente ensaio teórico tem como objetivo apresentar alguns elementos para reflexão sobre os programas de educação corporativa individualizada, ou seja, os programas de: “coaching” e “mentoring”, que aliados aos times de aprendizagem e as universidades corporativas vem suprir a necessidade do capital de promover um aprendizado permanente direcionado pelas necessidades específicas de cada empresa. Tem como referencial de análise Mészáros (2005). Verifica-se que a literatura produzida pela Administração sobre o assunto em questão contém um discurso alinhado com o argumento da necessidade de desenvolvimento de lideranças educadoras na atualidade. Indica a apropriação pela empresa, através da mão-de-obra mais nova e consequentemente mais barata, do saber do trabalhador mais antigo e experiente, detentor do saber tácito da organização, que fica vulnerável ao processo de exclusão.http://www.revistalabor.ufc.br/index.php2013-11-14T16:15:28Z2013-11-14T16:15:28Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRITO, Lydia Maria Pinto; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 4, p. 1-14, 2010.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717ark:/83112/001300001n6rkBrito, Lydia Maria PintoArrais Neto, Enéas de Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:12:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/6717Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:31.845281Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho Personal educator: a new capital education strategy for the work |
title |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho |
spellingShingle |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho Brito, Lydia Maria Pinto Educação Educação corporativa Educação individualizada Education Corporate education Individualized education |
title_short |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho |
title_full |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho |
title_fullStr |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho |
title_full_unstemmed |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho |
title_sort |
Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho |
author |
Brito, Lydia Maria Pinto |
author_facet |
Brito, Lydia Maria Pinto Arrais Neto, Enéas de Araújo |
author_role |
author |
author2 |
Arrais Neto, Enéas de Araújo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Lydia Maria Pinto Arrais Neto, Enéas de Araújo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Educação corporativa Educação individualizada Education Corporate education Individualized education |
topic |
Educação Educação corporativa Educação individualizada Education Corporate education Individualized education |
description |
With the capital restructure and the emergency of new work management models, the corporate education started to be one of the most important organizations rulings. The present theoretical essay has as its objective introduce some elements to the reflection about the programs of individualized corporate education, in other words, the coaching and mentoring programs, which allied to the learning team and the corporate universities supply the necessity of the capital to promote a permanent 2 learning directed by the specific necessities of each company. It has as referential the Mészáros analysis (2005). It can be verify that the literature produced by Administration about the issued matter contain a speech aligned with the argument of the development necessity of the educator leaderships in present. Indicates an appropriation by the company, by newer and consequently cheaper manpower, of the know-how of the older and more expert workman, who is holder of a tacit knowledge of the organization, and stay vulnerable to the exclusion process. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2013-11-14T16:15:28Z 2013-11-14T16:15:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BRITO, Lydia Maria Pinto; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 4, p. 1-14, 2010. 1983-5000 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/83112/001300001n6rk |
identifier_str_mv |
BRITO, Lydia Maria Pinto; ARRAIS NETO, Enéas de Araújo. Personal educador: uma nova estratégia do capital de educação para o trabalho. Revista do LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 4, p. 1-14, 2010. 1983-5000 ark:/83112/001300001n6rk |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6717 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
http://www.revistalabor.ufc.br/index.php |
publisher.none.fl_str_mv |
http://www.revistalabor.ufc.br/index.php |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1818373988567482368 |