A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Bruno Cavalcante
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Barroso, Suelly Helena de Araújo, Oliveira, Francisco Heber Lacerda de
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60747
Resumo: Games are practical tools with well defined rules and, when inserted in a suitable context, reinforce the capacity of their users to make decisions, work in teams and promote competences in individual and social sphere, with a focus on leadership. The games also begin to capture the skills, competences and the weaknesses of its users, thus enabling them to be directed towards meeting the proposed goal. Kahoot is an online tool based on Game Based Learning (ABJ), used as educational technology in classrooms in schools and universities, mainly because it is free. Realizing the practicality of the Kahoot platform and the benefits that the ABJ can provide to students and teachers, this article was developed with the objective of applying a quiz through the tool cited, in order to measure in which content the students had a mastery or difficulties in the discipline of Design and Construction concerning Road Superstructure. The proposed quiz consisted of the formulation of 38 multiple choice questions related to the subjects taught in the classroom until the date of their application. Through the results obtained it was possible to identify the contents, being possible in later classes the revision of some subjects, as well as a better direction of the discipline.
id UFC-7_98fc12f0dcb556297973b3aa2ef45577
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60747
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viáriaThe Kahoot tool applied to the discipline of design and construction of road superstructureGBLJogosKahootEnsinoEngenharia civilGames are practical tools with well defined rules and, when inserted in a suitable context, reinforce the capacity of their users to make decisions, work in teams and promote competences in individual and social sphere, with a focus on leadership. The games also begin to capture the skills, competences and the weaknesses of its users, thus enabling them to be directed towards meeting the proposed goal. Kahoot is an online tool based on Game Based Learning (ABJ), used as educational technology in classrooms in schools and universities, mainly because it is free. Realizing the practicality of the Kahoot platform and the benefits that the ABJ can provide to students and teachers, this article was developed with the objective of applying a quiz through the tool cited, in order to measure in which content the students had a mastery or difficulties in the discipline of Design and Construction concerning Road Superstructure. The proposed quiz consisted of the formulation of 38 multiple choice questions related to the subjects taught in the classroom until the date of their application. Through the results obtained it was possible to identify the contents, being possible in later classes the revision of some subjects, as well as a better direction of the discipline.Os jogos são ferramentas práticas com regras bem definidas e, quando inseridas em um contexto adequado, reforçam a capacidade dos seus usuários de tomarem decisões, trabalharem em equipe e promoverem competências em âmbito individual e social, com destaque para a liderança. Os jogos também passam a captar as habilidades, competências e, também, as fraquezas dos seus utilizadores, possibilitando assim que os mesmos sejam direcionados ao atendimento do objetivo proposto. O Kahoot é uma ferramenta online fundamentada na Aprendizagem Baseada em Jogos (ABJ) ou, do inglês, Game Based Learning (GBL), usada como tecnologia educacional em salas de aula de algumas escolas e universidades. Percebendo-se a praticidade da plataforma Kahoot e os benefícios que a ABJ pode proporcionar aos discentes e aos docentes, este artigo foi desenvolvido com o objetivo de aplicar um quiz por meio da ferramenta citada, para mensurar em quais conteúdos os alunos possuíam domínio ou estavam encontrando dificuldades na disciplina de Projeto e Construção da Superestrutura Viária, do curso de Engenharia Civil da Universidade Federal do Ceará. O quiz proposto consistiu na formulação de 38 questões de múltipla escolha relacionadas aos assuntos ministrados em sala de aula até a data da sua aplicação. Através dos resultados obtidos identificaram-se os conteúdos, sendo possível em aulas posteriores a revisão de alguns assuntos, bem como um melhor direcionamento da disciplina.www.abenge.org.br2021-09-30T13:25:28Z2021-09-30T13:25:28Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfMOTA, Bruno Cavalcante; BARROSO, Suelly Helena de Araújo; OLIVEIRA, Francisco Heber Lacerda de. A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I, 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.”http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60747Mota, Bruno CavalcanteBarroso, Suelly Helena de AraújoOliveira, Francisco Heber Lacerda deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-06T13:42:13Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60747Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:39:41.050037Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
The Kahoot tool applied to the discipline of design and construction of road superstructure
title A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
spellingShingle A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
Mota, Bruno Cavalcante
GBL
Jogos
Kahoot
Ensino
Engenharia civil
title_short A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
title_full A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
title_fullStr A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
title_full_unstemmed A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
title_sort A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária
author Mota, Bruno Cavalcante
author_facet Mota, Bruno Cavalcante
Barroso, Suelly Helena de Araújo
Oliveira, Francisco Heber Lacerda de
author_role author
author2 Barroso, Suelly Helena de Araújo
Oliveira, Francisco Heber Lacerda de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Bruno Cavalcante
Barroso, Suelly Helena de Araújo
Oliveira, Francisco Heber Lacerda de
dc.subject.por.fl_str_mv GBL
Jogos
Kahoot
Ensino
Engenharia civil
topic GBL
Jogos
Kahoot
Ensino
Engenharia civil
description Games are practical tools with well defined rules and, when inserted in a suitable context, reinforce the capacity of their users to make decisions, work in teams and promote competences in individual and social sphere, with a focus on leadership. The games also begin to capture the skills, competences and the weaknesses of its users, thus enabling them to be directed towards meeting the proposed goal. Kahoot is an online tool based on Game Based Learning (ABJ), used as educational technology in classrooms in schools and universities, mainly because it is free. Realizing the practicality of the Kahoot platform and the benefits that the ABJ can provide to students and teachers, this article was developed with the objective of applying a quiz through the tool cited, in order to measure in which content the students had a mastery or difficulties in the discipline of Design and Construction concerning Road Superstructure. The proposed quiz consisted of the formulation of 38 multiple choice questions related to the subjects taught in the classroom until the date of their application. Through the results obtained it was possible to identify the contents, being possible in later classes the revision of some subjects, as well as a better direction of the discipline.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2021-09-30T13:25:28Z
2021-09-30T13:25:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOTA, Bruno Cavalcante; BARROSO, Suelly Helena de Araújo; OLIVEIRA, Francisco Heber Lacerda de. A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I, 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.”
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60747
identifier_str_mv MOTA, Bruno Cavalcante; BARROSO, Suelly Helena de Araújo; OLIVEIRA, Francisco Heber Lacerda de. A ferramenta Kahoot aplicada à disciplina de projeto e construção da superestrutura viária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVI; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, I, 03 a 06 set. 2018, Salvador-BA. Anais […], Salvador-BA., 2018. Tema: Inovadora para uma Engenharia Sustentável.”
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60747
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028896104251392