Comissão das lágrimas: o horror é representável?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bylaardt, Cid Ottoni
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19462
Resumo: In the novel Comissão das lágrimas, by Lobo Antunes, the character Cristina stays in a psychiatric clinic in Lisbon, writing, remembering the horror of the so-called "Comissão das Lágrimas" ("Comission of Tears"), the name given to the massacre of the dissidents of Agostinho Neto's political system in Angola from 1977 to 1979. Her voice is made up of multiple voices that build the narrative in a fragmented way. This paper aims to think about testimony and its constituition, establishing a dialogue between the novel and the thought of Blanchot, Rancière, Didi-Huberman and Agamben, and trying also to articulate answers to some questions. Is it possible to represent what seems to be unrepresentable? How can a literary text witness and represent horror? This text's hypothesis is that testimony will be expressed as vibration that keeps it far from literature, but bestows on the unimaginable the status of hyperimaginable.
id UFC-7_994cf9df41a52427dcdd4428c88d7aa0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/19462
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Comissão das lágrimas: o horror é representável?Comissão das lágrimas: is the horror representable?TestemunhoFicçãoLiteratura-ContemporâneaIn the novel Comissão das lágrimas, by Lobo Antunes, the character Cristina stays in a psychiatric clinic in Lisbon, writing, remembering the horror of the so-called "Comissão das Lágrimas" ("Comission of Tears"), the name given to the massacre of the dissidents of Agostinho Neto's political system in Angola from 1977 to 1979. Her voice is made up of multiple voices that build the narrative in a fragmented way. This paper aims to think about testimony and its constituition, establishing a dialogue between the novel and the thought of Blanchot, Rancière, Didi-Huberman and Agamben, and trying also to articulate answers to some questions. Is it possible to represent what seems to be unrepresentable? How can a literary text witness and represent horror? This text's hypothesis is that testimony will be expressed as vibration that keeps it far from literature, but bestows on the unimaginable the status of hyperimaginable.No romance Comissão das lágrimas, de Lobo Antunes, a personagem Cristina encontra-se em uma cli´nica em Lisboa escrevendo, lembrando os horrores da Comissão das lágrimas, nome que se deu ao massacre dos dissidentes do regime de Agostinho Neto em Angola entre 1977 e 1979. O leitor percebe que a voz de Cristiana compõe-se de múltiplas vozes que vão construindo o relato, de maneira fragmentada, embaraçada, descontínua. Este texto tem por objetivo refletir sobre o testemunho, sua constituição, como ele se processa na ficção, na tentativa de articular respostas para algumas questões. É possível representar o irrepresentável, se é que ele existe? É possível testemunhar? Como pode um texto literário servir de testemunho e representação do horror? A hipótese deste texto é que o testemunho se manifestará como um ressoar do evento, uma vibração que o mantém distante da literatura, mas que confere ao imaginável o estatuto de hiperimaginável.Revista do Centro de Estudos Portugueses2016-09-06T17:10:33Z2016-09-06T17:10:33Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBYLAARDT, Cid Ottoni. Comissão das lágrimas: o horror é representável?. Revista do Centro de Estudos Portugueses, Belo Horizonte, v. 35, n. 54, p. 101-115, 2015.2359-0076 (online)1676-515X (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19462Bylaardt, Cid Ottoniinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-31T15:20:54Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/19462Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-10-31T15:20:54Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Comissão das lágrimas: o horror é representável?
Comissão das lágrimas: is the horror representable?
title Comissão das lágrimas: o horror é representável?
spellingShingle Comissão das lágrimas: o horror é representável?
Bylaardt, Cid Ottoni
Testemunho
Ficção
Literatura-Contemporânea
title_short Comissão das lágrimas: o horror é representável?
title_full Comissão das lágrimas: o horror é representável?
title_fullStr Comissão das lágrimas: o horror é representável?
title_full_unstemmed Comissão das lágrimas: o horror é representável?
title_sort Comissão das lágrimas: o horror é representável?
author Bylaardt, Cid Ottoni
author_facet Bylaardt, Cid Ottoni
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bylaardt, Cid Ottoni
dc.subject.por.fl_str_mv Testemunho
Ficção
Literatura-Contemporânea
topic Testemunho
Ficção
Literatura-Contemporânea
description In the novel Comissão das lágrimas, by Lobo Antunes, the character Cristina stays in a psychiatric clinic in Lisbon, writing, remembering the horror of the so-called "Comissão das Lágrimas" ("Comission of Tears"), the name given to the massacre of the dissidents of Agostinho Neto's political system in Angola from 1977 to 1979. Her voice is made up of multiple voices that build the narrative in a fragmented way. This paper aims to think about testimony and its constituition, establishing a dialogue between the novel and the thought of Blanchot, Rancière, Didi-Huberman and Agamben, and trying also to articulate answers to some questions. Is it possible to represent what seems to be unrepresentable? How can a literary text witness and represent horror? This text's hypothesis is that testimony will be expressed as vibration that keeps it far from literature, but bestows on the unimaginable the status of hyperimaginable.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2016-09-06T17:10:33Z
2016-09-06T17:10:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BYLAARDT, Cid Ottoni. Comissão das lágrimas: o horror é representável?. Revista do Centro de Estudos Portugueses, Belo Horizonte, v. 35, n. 54, p. 101-115, 2015.
2359-0076 (online)
1676-515X (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19462
identifier_str_mv BYLAARDT, Cid Ottoni. Comissão das lágrimas: o horror é representável?. Revista do Centro de Estudos Portugueses, Belo Horizonte, v. 35, n. 54, p. 101-115, 2015.
2359-0076 (online)
1676-515X (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19462
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista do Centro de Estudos Portugueses
publisher.none.fl_str_mv Revista do Centro de Estudos Portugueses
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935798680682496