Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8910 |
Resumo: | It is aimed at analyzing the concept of educational technology, produced by nursing, applied to the patient. Rodgers´ Evolutionary Method of Concept Analysis was used, identifying background, attributes and consequential damages. 13 articles were selected for analysis in which the background was identified: knowledge deficiency, shortage of nursing professionals’ time, to optimize nursing work, the need to achieve the goals of the patients. Attributes: tool, strategy, innovative approach, pedagogical approach, mediator of knowledge, creative way to encourage the acquisition of skills, health production instrument. Consequences: to improve the quality of life, encouraging healthy behavior, empowerment, reflection and link. It emphasizes the importance of educational technologies for the care in nursing, to boost health education activities. |
id |
UFC-7_9b18f6fd9e85e6161034c2607cf61e7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/8910 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao pacienteAnalysis of the concept of nursing educational technology applied to the patientFormação de ConceitoTecnologia EducacionalIt is aimed at analyzing the concept of educational technology, produced by nursing, applied to the patient. Rodgers´ Evolutionary Method of Concept Analysis was used, identifying background, attributes and consequential damages. 13 articles were selected for analysis in which the background was identified: knowledge deficiency, shortage of nursing professionals’ time, to optimize nursing work, the need to achieve the goals of the patients. Attributes: tool, strategy, innovative approach, pedagogical approach, mediator of knowledge, creative way to encourage the acquisition of skills, health production instrument. Consequences: to improve the quality of life, encouraging healthy behavior, empowerment, reflection and link. It emphasizes the importance of educational technologies for the care in nursing, to boost health education activities.Objetivou-se analisar o conceito de tecnologia educacional, produzido pela Enfermagem, aplicada ao paciente. Utilizou-se Modelo Evolucionário de Análise de Conceito, identificando-se antecedentes, atributos e consequentes. Selecionaram-se 13 artigos para análise nos quais se identificaram os antecedentes: deficiência de conhecimento, escassez de tempo dos profissionais, otimizar trabalho da enfermagem, atingir as metas dos pacientes; atributos: ferramenta, estratégia, abordagem inovadora, abordagem pedagógica, mediadora de conhecimentos, forma criativa de estimular a aquisição de competências, instrumento de produção da saúde; consequentes: melhora da qualidade de vida, estímulo a comportamentos saudáveis, empoderamento, reflexão e vínculo. Enfatiza-se a importância das tecnologias educacionais para o cuidado em Enfermagem, ao dinamizar as atividades de Educação em Saúde.El objetivo fue analizar el concepto de tecnología educacional, producido por la Enfermería, aplicada al paciente. Se utilizó el Modelo de Evolución de Análisis del Concepto, identificándose antecedentes, atributos, y consecuentes. Se seleccionaron 13 artículos para análisis, donde se identificaron los antecedentes: deficiencia de conocimiento, escasez de tiempo de los profesionales de enfermería, optimización del trabajo da enfermería, necesidad de alcanzar metas de pacientes; atributos: herramienta, estrategia, abordaje innovador, enfoque pedagógico, mediadora de conocimientos, forma creativa de estimular la adquisición de competencias, instrumento de producción de salud; consecuentes: mejora de calidad de vida, estímulo a comportamientos saludables, empoderamiento, reflexión y vínculo. Se enfatiza la importancia de las tecnologías educacionales para la atención de enfermería, al dinamizar actividades de educación en salud.Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste2014-08-27T12:09:39Z2014-08-27T12:09:39Z2014-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfÁFIO, A. C. E. et al. Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente. Rev. Rene, v. 15, n. 1, p. 158-65, jan./fev., 2014.1517-3852 Impresso2175-6783 Onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8910Áfio, Aline Cruz EsmeraldoBalbino, Aldiania CarlosAlves, Maria Dalva SantosCarvalho, Luciana Vieira deSantos, Míria Conceição LavinasOliveira, Natália Rodriguesporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-13T18:18:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/8910Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:30:32.558892Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente Analysis of the concept of nursing educational technology applied to the patient |
title |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente |
spellingShingle |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente Áfio, Aline Cruz Esmeraldo Formação de Conceito Tecnologia Educacional |
title_short |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente |
title_full |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente |
title_fullStr |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente |
title_full_unstemmed |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente |
title_sort |
Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente |
author |
Áfio, Aline Cruz Esmeraldo |
author_facet |
Áfio, Aline Cruz Esmeraldo Balbino, Aldiania Carlos Alves, Maria Dalva Santos Carvalho, Luciana Vieira de Santos, Míria Conceição Lavinas Oliveira, Natália Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Balbino, Aldiania Carlos Alves, Maria Dalva Santos Carvalho, Luciana Vieira de Santos, Míria Conceição Lavinas Oliveira, Natália Rodrigues |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Áfio, Aline Cruz Esmeraldo Balbino, Aldiania Carlos Alves, Maria Dalva Santos Carvalho, Luciana Vieira de Santos, Míria Conceição Lavinas Oliveira, Natália Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Conceito Tecnologia Educacional |
topic |
Formação de Conceito Tecnologia Educacional |
description |
It is aimed at analyzing the concept of educational technology, produced by nursing, applied to the patient. Rodgers´ Evolutionary Method of Concept Analysis was used, identifying background, attributes and consequential damages. 13 articles were selected for analysis in which the background was identified: knowledge deficiency, shortage of nursing professionals’ time, to optimize nursing work, the need to achieve the goals of the patients. Attributes: tool, strategy, innovative approach, pedagogical approach, mediator of knowledge, creative way to encourage the acquisition of skills, health production instrument. Consequences: to improve the quality of life, encouraging healthy behavior, empowerment, reflection and link. It emphasizes the importance of educational technologies for the care in nursing, to boost health education activities. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-27T12:09:39Z 2014-08-27T12:09:39Z 2014-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ÁFIO, A. C. E. et al. Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente. Rev. Rene, v. 15, n. 1, p. 158-65, jan./fev., 2014. 1517-3852 Impresso 2175-6783 Online http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8910 |
identifier_str_mv |
ÁFIO, A. C. E. et al. Análise do conceito de tecnologia educacional em enfermagem aplicada ao paciente. Rev. Rene, v. 15, n. 1, p. 158-65, jan./fev., 2014. 1517-3852 Impresso 2175-6783 Online |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/8910 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista da Rede de Enfermagem do Nordeste |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028833860780032 |