Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Luciane Silva
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Beck, Carmem Lúcia Colomé, Silva, Gilson Mafacioli da, Silva, Rosângela Marion da, Dissen, Caliandra Marta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/0013000016bdj
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11603
Resumo: This study aimed to describe an experience report on the use of round-table discussion strategy as driver of Healthcare continuing education in the context of Psychiatric Reform. This is a descriptive study that used participatory methodology with workers of four health regions of a municipality located in Rio Grande do Sul, Brazil. We identified the potential of the first movements of the strategy entitled Mental Health in Discussion in displacing the Primary Healthcare Workers, in the sense of reviewing their practices and their perspective on users in mental distress. It was concluded that the strategy used can enhance the process of Healthcare continuing education in the context of Psychiatric Reform, even as a new proposal, subject to modifications, and that is drawing its own course in each round.
id UFC-7_9b56994ea476f1b1d241303dd43377d1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/11603
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mentalRound-table discussion in the process of mental health continuing educationSaúde MentalCapacitação de Recursos Humanos em SaúdeAtenção Primária à SaúdeThis study aimed to describe an experience report on the use of round-table discussion strategy as driver of Healthcare continuing education in the context of Psychiatric Reform. This is a descriptive study that used participatory methodology with workers of four health regions of a municipality located in Rio Grande do Sul, Brazil. We identified the potential of the first movements of the strategy entitled Mental Health in Discussion in displacing the Primary Healthcare Workers, in the sense of reviewing their practices and their perspective on users in mental distress. It was concluded that the strategy used can enhance the process of Healthcare continuing education in the context of Psychiatric Reform, even as a new proposal, subject to modifications, and that is drawing its own course in each round.O objetivo deste estudo é descrever um relato de experiência sobre a utilização da estratégia de rodas de conversa como impulsionadoras do processo de educação permanente em saúde no contexto da reforma psiquiátrica. Estudo de natureza descritiva, em que foi utilizada a metodologia participante com trabalhadores da rede básica de saúde de quatro regiões sanitárias de um município localizado no Rio Grande do Sul/Brasil. Identificou-se a potência dos primeiros movimentos da estratégia aqui denominada Saúde Mental na Roda em desacomodar parte dos trabalhadores da Atenção Básica, no sentido de reverem suas práticas e seu olhar em relação aos usuários em sofrimento mental. Concluiu-se que a estratégia utilizada pode potencializar o processo de Educação Permanente em Saúde no contexto da Reforma Psiquiátrica, mesmo sendo uma nova proposta, sujeita a modificações e que vai desenhando seu próprio curso a cada rodada.El objetivo fue describir un relato de experiencia acerca de la utilización de la estrategia de ruedas conversaciones en el proceso de educación continua en salud en el contexto de la reforma psiquiátrica. Estudio de naturaleza descriptiva, tipo relato de experiencia, en que se empleó la metodología participante con trabajadores de servicios básicos de salud en cuatro regiones de salud del Rio Grande do Sul/Brasil. Se identificó el poder de los primeros movimientos de la estrategia aquí llamada Salud Mental en la Rueda en perturbar a los trabajadores de atención primaria, a revisar sus prácticas y su mirada a los usuarios con problemas mentales. La estrategia utilizada puede mejorar el proceso de Educación Permanente en Salud en el contexto de los ideales de la Reforma Psiquiátrica, aunque sea algo nuevo, sujeto a cambios y que diseña su propio curso en cada rueda.Rev Rene2015-04-24T11:53:45Z2015-04-24T11:53:45Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRAMOS, L. S. et al. Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 4, p. 845-53, 2013.2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11603ark:/83112/0013000016bdjRamos, Luciane SilvaBeck, Carmem Lúcia ColoméSilva, Gilson Mafacioli daSilva, Rosângela Marion daDissen, Caliandra Martaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-11T16:26:53Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/11603Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:25:56.414771Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
Round-table discussion in the process of mental health continuing education
title Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
spellingShingle Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
Ramos, Luciane Silva
Saúde Mental
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Atenção Primária à Saúde
title_short Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
title_full Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
title_fullStr Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
title_full_unstemmed Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
title_sort Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental
author Ramos, Luciane Silva
author_facet Ramos, Luciane Silva
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Silva, Gilson Mafacioli da
Silva, Rosângela Marion da
Dissen, Caliandra Marta
author_role author
author2 Beck, Carmem Lúcia Colomé
Silva, Gilson Mafacioli da
Silva, Rosângela Marion da
Dissen, Caliandra Marta
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Luciane Silva
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Silva, Gilson Mafacioli da
Silva, Rosângela Marion da
Dissen, Caliandra Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Saúde Mental
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Atenção Primária à Saúde
topic Saúde Mental
Capacitação de Recursos Humanos em Saúde
Atenção Primária à Saúde
description This study aimed to describe an experience report on the use of round-table discussion strategy as driver of Healthcare continuing education in the context of Psychiatric Reform. This is a descriptive study that used participatory methodology with workers of four health regions of a municipality located in Rio Grande do Sul, Brazil. We identified the potential of the first movements of the strategy entitled Mental Health in Discussion in displacing the Primary Healthcare Workers, in the sense of reviewing their practices and their perspective on users in mental distress. It was concluded that the strategy used can enhance the process of Healthcare continuing education in the context of Psychiatric Reform, even as a new proposal, subject to modifications, and that is drawing its own course in each round.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-04-24T11:53:45Z
2015-04-24T11:53:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RAMOS, L. S. et al. Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 4, p. 845-53, 2013.
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11603
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/0013000016bdj
identifier_str_mv RAMOS, L. S. et al. Estratégia de roda de conversa no processo de educação permanente em saúde mental. Rev Rene, Fortaleza, v. 14, n. 4, p. 845-53, 2013.
2175-6783 On line
ark:/83112/0013000016bdj
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/11603
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373909118976000