Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Francisco Vieira da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Diego Rodrigues da, Coringa, Ariel Quizi de Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55374
Resumo: The purpose of the present article to investigate the specificities of Law 5.692/1971 and Law 13.415/2017, in order to thinking about the configurations of professional education and the possible construction an integral formation. The methodology is constituted through a documental analysis of sources, through the study of laws and Curricular Benchmarks made available by MEC regarding the implementation about the New High School. Then, in the process of all research, we will seek to intensify the discussions about the limits and contradictions of the Laws nº 5.692/1971 and nº 13.415/2017, as proposals for marketing and/or humanizing teaching-learning. Finally, we will problematize the idea of "Integrated Training", suggested in the realities that constitute a supposedly satisfactory conciliation between Propaedeutic Teaching and Professional Education, used in the texts and insinuations of both laws, in order to trace reflective movements that make it possible to see it through a rhizomatic view, a concept developed by the philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari. Although erected in different historical moments, these reformist devices follow similar paths, in view of the fact that they intensify the existing duality between technical-professional training and integral training.
id UFC-7_9cfe5e7be37199f241fb1a3fd02018f5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/55374
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissionalReformas de contraste, formaciones en debate: un estudio de las leyes 5.692/71 y 13.415/17 y la proposición de un prisma rizomático en la formación profesionalReforms in contrast, training under debate: a study of laws 5.692/71 and 13.415/17 and the proposition of a rhizomatic view in professional educationEducação profissionalEstudo das leisPrisma rizomáticoThe purpose of the present article to investigate the specificities of Law 5.692/1971 and Law 13.415/2017, in order to thinking about the configurations of professional education and the possible construction an integral formation. The methodology is constituted through a documental analysis of sources, through the study of laws and Curricular Benchmarks made available by MEC regarding the implementation about the New High School. Then, in the process of all research, we will seek to intensify the discussions about the limits and contradictions of the Laws nº 5.692/1971 and nº 13.415/2017, as proposals for marketing and/or humanizing teaching-learning. Finally, we will problematize the idea of "Integrated Training", suggested in the realities that constitute a supposedly satisfactory conciliation between Propaedeutic Teaching and Professional Education, used in the texts and insinuations of both laws, in order to trace reflective movements that make it possible to see it through a rhizomatic view, a concept developed by the philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari. Although erected in different historical moments, these reformist devices follow similar paths, in view of the fact that they intensify the existing duality between technical-professional training and integral training.O presente artigo tem por objetivo investigar as especificidades da Lei nº 5.692/1971 e a Lei nº 13.415/2017, com vistas a pensar nas configurações da educação profissional e na possível construção de uma formação integral. A metodologia constitui-se por meio de uma análise documental de fontes, através do estudo das leis e dos Referenciais Curriculares disponibilizados pelo MEC acerca da implantação do Novo Ensino Médio. Em seguida, no processo de toda pesquisa, buscaremos acirrar as discussões acerca dos limites e contradições das Leis nº 5.692/1971 e nº 13.415/2017, enquanto propostas para um ensino-aprendizagem mercadológico e/ou humanizador. Por fim, problematizaremos a ideia de “Formação Integrada”, sugerida nas realidades que constituem uma suposta conciliação satisfatória entre o Ensino Propedêutico e a Educação Profissional, utilizada nos textos e insinuações de ambas as leis, no intuito de traçar movimentos reflexivos que possibilitem enxergá-la através de um prisma Rizomático, conceito esse desenvolvido pelos filósofos Gilles Deleuze e Félix Guattari. Ainda que erigidos em momentos históricos distintos, esses dispositivos reformistas palmilham trajetos semelhantes, tendo em vista que recrudescem a dualidade existente entre a formação técnico-profissional e a formação integral.Este artículo tiene como objetivo investigar las especificidades de la Ley N° 5.692/1971 y la Ley N°13.415/2017, con miras a pensar en las configuraciones de la formación profesional y la posible construcción de una formación integral. La metodología se constituye a través de un análisis documental de fuentes, a través del estudio de las leyes y las Referencias Curriculares puestas a disposición por el MEC sobre la implantación de la nueva Educación Media. Luego, como parte del proceso de toda investigación, buscaremos promover las discusiones sobre los límites y contradicciones de las Leyes 5.692/1971 y 13.415/2017, como propuestas para un proceso de enseñanza y aprendizaje mercadológico y/o humanizador. Finalmente, problematizaremos la idea de “Formación Integrada”, sugerida en las realidades que constituyen una supuesta conciliación satisfactoria entre la Enseñanza Propedéutica y la Educación Profesional, utilizada en los textos e insinuaciones de ambas leyes, con el fin de propiciar movimientos reflexivos que permitan evidenciarlas a través de un prisma rizomático, concepto éste desarrollado por los filósofos Gilles Deleuze y Félix Guattari. A pesar de haber emergido en momentos históricos diferentes, esos dispositivos reformistas describen trayectorias similares, teniendo en cuenta que ellos refuerzan la dualidad existente entre formación técnico-profesional y formación integral.Revista Labor2020-11-18T21:29:09Z2020-11-18T21:29:09Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Francisco Vieira da; SILVA, Diego Rodrigues da; CORINGA, Ariel Quizi de Andrade. Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 391-414, jul./dez. 2020.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55374Silva, Francisco Vieira daSilva, Diego Rodrigues daCoringa, Ariel Quizi de Andradeinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:45:00Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/55374Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:15:48.155668Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
Reformas de contraste, formaciones en debate: un estudio de las leyes 5.692/71 y 13.415/17 y la proposición de un prisma rizomático en la formación profesional
Reforms in contrast, training under debate: a study of laws 5.692/71 and 13.415/17 and the proposition of a rhizomatic view in professional education
title Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
spellingShingle Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
Silva, Francisco Vieira da
Educação profissional
Estudo das leis
Prisma rizomático
title_short Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
title_full Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
title_fullStr Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
title_full_unstemmed Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
title_sort Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional
author Silva, Francisco Vieira da
author_facet Silva, Francisco Vieira da
Silva, Diego Rodrigues da
Coringa, Ariel Quizi de Andrade
author_role author
author2 Silva, Diego Rodrigues da
Coringa, Ariel Quizi de Andrade
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Francisco Vieira da
Silva, Diego Rodrigues da
Coringa, Ariel Quizi de Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Educação profissional
Estudo das leis
Prisma rizomático
topic Educação profissional
Estudo das leis
Prisma rizomático
description The purpose of the present article to investigate the specificities of Law 5.692/1971 and Law 13.415/2017, in order to thinking about the configurations of professional education and the possible construction an integral formation. The methodology is constituted through a documental analysis of sources, through the study of laws and Curricular Benchmarks made available by MEC regarding the implementation about the New High School. Then, in the process of all research, we will seek to intensify the discussions about the limits and contradictions of the Laws nº 5.692/1971 and nº 13.415/2017, as proposals for marketing and/or humanizing teaching-learning. Finally, we will problematize the idea of "Integrated Training", suggested in the realities that constitute a supposedly satisfactory conciliation between Propaedeutic Teaching and Professional Education, used in the texts and insinuations of both laws, in order to trace reflective movements that make it possible to see it through a rhizomatic view, a concept developed by the philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari. Although erected in different historical moments, these reformist devices follow similar paths, in view of the fact that they intensify the existing duality between technical-professional training and integral training.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-18T21:29:09Z
2020-11-18T21:29:09Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Francisco Vieira da; SILVA, Diego Rodrigues da; CORINGA, Ariel Quizi de Andrade. Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 391-414, jul./dez. 2020.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55374
identifier_str_mv SILVA, Francisco Vieira da; SILVA, Diego Rodrigues da; CORINGA, Ariel Quizi de Andrade. Reformas em contraste, formações em debate um estudo das Leis 5.692/71 e 13.415/17 e a proposição de um prisma rizomático na educação profissional. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 24, p. 391-414, jul./dez. 2020.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/55374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028728214650880