Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Roberto César Cavalcante
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18557
Resumo: In many Computer Graphics aplications, virtual character are needed, and can be used in animations, educational softwares, as an avatar, chosen to represent an user in a virtual reality application, etc. Usually, the available models is very limited. Therefore, combinations of hair color, cloth texture, and skin color are used to increase the selection space. In this paper, human reproduction is mimicked to produce an unlimited number of characters, which inherit traits from two parents. The meshes of all models are constructed based on control parameters that are distributed as genes among a group of chromosomes. Hence, the implementation consists of a pre-selected distribution of characteristics, represented as control parameters, over a pre-determined number of chromosome pairs for both parents; followed by a simulation of the father’s and mother’s gametes generation; which are randomly combined in a simulated fecundation. The diversity is ensured in three random processes: 1) random exchange of segments during crossover; 2) random alignment of homologous chromosomes at metaphase I of meiosis; and 3) random union of male and female gametes during fecundation.
id UFC-7_9d4becacd1ddfe7755f6c52e10eb3781
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/18557
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóidesGeneration of virtual personages simulating the reproductive process of beings diplóidesCiência da computaçãoComputação gráficaPersonagens virtuaisComputer graphicsVirtual characterIn many Computer Graphics aplications, virtual character are needed, and can be used in animations, educational softwares, as an avatar, chosen to represent an user in a virtual reality application, etc. Usually, the available models is very limited. Therefore, combinations of hair color, cloth texture, and skin color are used to increase the selection space. In this paper, human reproduction is mimicked to produce an unlimited number of characters, which inherit traits from two parents. The meshes of all models are constructed based on control parameters that are distributed as genes among a group of chromosomes. Hence, the implementation consists of a pre-selected distribution of characteristics, represented as control parameters, over a pre-determined number of chromosome pairs for both parents; followed by a simulation of the father’s and mother’s gametes generation; which are randomly combined in a simulated fecundation. The diversity is ensured in three random processes: 1) random exchange of segments during crossover; 2) random alignment of homologous chromosomes at metaphase I of meiosis; and 3) random union of male and female gametes during fecundation.Em inúmeras aplicações de Computação Gráfica, são necessários personagens virtuais, que podem ser utilizados em animações, aplicações educativas, representação de usuários em aplicações de realidade virtual, etc. Geralmente o número de modelos disponíveis é bastante limitado. Combinações de cor do cabelo, textura da roupa e cor da pele são utilizadas para ampliar as possibilidades de seleção. Neste trabalho, a reprodução humana é simulada para produzir um número ilimitado de personagens, que herdam características dos seus dois ascendentes. As malhas dos modelos são construídas a partir de parâmetros de controle que são distribuídos como genes entre um grupo de cromossomos. Assim, a implementação consiste na distribuição das características, representadas como parâmetros de controle, sobre um número pré-especificado de pares de cromossomos dos pais; seguida pela simulação do processo de geração dos gametas do pai e da mãe, os quais são aleatoriamente combinados através de fecundação simulada. A diversidade é garantida através de três processos aleatórios: 1) a troca aleatória de segmentos durante o crossover que ocorre na prófase I da meiose; 2) o alinhamento aleatório dos cromossomos homólogos durante a metáfase I da meiose; 3) a união aleatória dos gametas masculinos e femininos durante a fecundação.Vidal, Creto AugustoCavalcante Neto, Joaquim BentoVieira, Roberto César Cavalcante2016-07-21T16:12:01Z2016-07-21T16:12:01Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfVIEIRA, Roberto César Cavalcante. Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides. 2007. 81 f. Dissertação (Mestrado em ciência da computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2007.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18557porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-29T19:27:18Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/18557Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:55:45.853717Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
Generation of virtual personages simulating the reproductive process of beings diplóides
title Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
spellingShingle Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
Vieira, Roberto César Cavalcante
Ciência da computação
Computação gráfica
Personagens virtuais
Computer graphics
Virtual character
title_short Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
title_full Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
title_fullStr Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
title_full_unstemmed Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
title_sort Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides
author Vieira, Roberto César Cavalcante
author_facet Vieira, Roberto César Cavalcante
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vidal, Creto Augusto
Cavalcante Neto, Joaquim Bento
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Roberto César Cavalcante
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da computação
Computação gráfica
Personagens virtuais
Computer graphics
Virtual character
topic Ciência da computação
Computação gráfica
Personagens virtuais
Computer graphics
Virtual character
description In many Computer Graphics aplications, virtual character are needed, and can be used in animations, educational softwares, as an avatar, chosen to represent an user in a virtual reality application, etc. Usually, the available models is very limited. Therefore, combinations of hair color, cloth texture, and skin color are used to increase the selection space. In this paper, human reproduction is mimicked to produce an unlimited number of characters, which inherit traits from two parents. The meshes of all models are constructed based on control parameters that are distributed as genes among a group of chromosomes. Hence, the implementation consists of a pre-selected distribution of characteristics, represented as control parameters, over a pre-determined number of chromosome pairs for both parents; followed by a simulation of the father’s and mother’s gametes generation; which are randomly combined in a simulated fecundation. The diversity is ensured in three random processes: 1) random exchange of segments during crossover; 2) random alignment of homologous chromosomes at metaphase I of meiosis; and 3) random union of male and female gametes during fecundation.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007
2016-07-21T16:12:01Z
2016-07-21T16:12:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv VIEIRA, Roberto César Cavalcante. Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides. 2007. 81 f. Dissertação (Mestrado em ciência da computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2007.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18557
identifier_str_mv VIEIRA, Roberto César Cavalcante. Geração de personagens virtuais simulando o processo reprodutivo de seres diplóides. 2007. 81 f. Dissertação (Mestrado em ciência da computação) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza-CE, 2007.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/18557
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029001171566592