Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lúcio, Ingrid Martins Leite
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Beserra, Eveline Pinheiro, Cardoso, Maria vera Lúcia Moreira Leitão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4334
Resumo: The aim of the present study was to describe a nursing care experience to the hospitalized child with focus on the teachers’ and students’ point of view. It took place in a pediatric unit of a public hospital in Fortaleza-CE, in May 2005. As a starting point we used the data from the student who was the main author of this report’s. field diary, and from which were gathered thoughts of the teacher’s’ point of view. This step was followed by the teaching-learning, procedures of motivational and non-motivational feelings and also by the development of interpersonal relationships between student-teacherpatient, student-family-team and student-student. The findings showed differences of opinion between the theory given in class and the reality of field practice. This research helped to ponder on the teacher’s role and the students’ preparation before engaging in a nursing care experience towards children.
id UFC-7_a01a543e6258bf4be10c768dcdc5833b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/4334
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docenteNursing care to the intern child : teachers and student’s experiences and awarnessEducação em EnfermagemHospitais PúblicosCriança HospitalizadaThe aim of the present study was to describe a nursing care experience to the hospitalized child with focus on the teachers’ and students’ point of view. It took place in a pediatric unit of a public hospital in Fortaleza-CE, in May 2005. As a starting point we used the data from the student who was the main author of this report’s. field diary, and from which were gathered thoughts of the teacher’s’ point of view. This step was followed by the teaching-learning, procedures of motivational and non-motivational feelings and also by the development of interpersonal relationships between student-teacherpatient, student-family-team and student-student. The findings showed differences of opinion between the theory given in class and the reality of field practice. This research helped to ponder on the teacher’s role and the students’ preparation before engaging in a nursing care experience towards children.Objetivamos descrever uma experiência de cuidado de enfermagem à criança hospitalizada buscando uma reflexão na ótica discente-docente. Ocorreu numa unidade pediátrica de um hospital público, em Fortaleza – CE, durante o mês de maio de 2005. Como partida, adotamos os registros do diário de campo da aluna, autora principal desse relato, e tecemos reflexões na perspectiva do docente, apresentadas em temáticas. Acompanharam o processo de ensino-aprendizagem sentimentos, motivadores e não motivadores, e o desenvolvimento das relações interpessoais entre aluno-professorpaciente, aluno-família-equipe e aluno-aluno. Constatamos a divergência entre a teoria abordada em sala de aula e a realidade do campo de prática. Ponderamos acerca da preparação do aluno diante da inserção no cuidado de enfermagem à criança e do papel do professor.El objetivo de este estudio fue describir una experiencia relacionada al cuidado de enfermería que se le da al niño hospitalizado, buscando una reflexión desde el punto de vista alumna/o-docente. Dicho estudio ocurrió en una unidad pediátrica de un hospital público, en Fortaleza – CE, durante el mes de mayo de 2005. Como punto de partida, adoptamos el análisis de los registros del diario de campo de la alumna – autora principal de ese relato – y se hilaron reflexiones desde la perspectiva del docente, presentadas en formas temáticas. Acompañaron el proceso de enseñanza-aprendizaje: sentimientos motivadores y no motivadores, y el desarrollo de las relaciones interpersonales entre alumno-profesorpaciente, alumno-familia-equipo y alumno-alumno. Se constató una divergencia entre la teoría abordada en el aula y la realidad del campo de práctica. Se reflexionó sobre la preparación del alumno al ser inserido en el cuidado de enfermería del niño y de la función del profesor.Revista RENE2013-01-24T13:51:53Z2013-01-24T13:51:53Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLÚCIO, I. M. L. ; BESERRA, E. P. ; CARDOSO, M. V. L. M. L. Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente. Rev. RENE, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 85-92, maio/ago. 2007.1517-3852 Impressa2175-6783 On linehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4334Lúcio, Ingrid Martins LeiteBeserra, Eveline PinheiroCardoso, Maria vera Lúcia Moreira Leitãoporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-18T17:14:55Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/4334Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:17:57.417588Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
Nursing care to the intern child : teachers and student’s experiences and awarness
title Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
spellingShingle Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
Lúcio, Ingrid Martins Leite
Educação em Enfermagem
Hospitais Públicos
Criança Hospitalizada
title_short Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
title_full Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
title_fullStr Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
title_full_unstemmed Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
title_sort Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente
author Lúcio, Ingrid Martins Leite
author_facet Lúcio, Ingrid Martins Leite
Beserra, Eveline Pinheiro
Cardoso, Maria vera Lúcia Moreira Leitão
author_role author
author2 Beserra, Eveline Pinheiro
Cardoso, Maria vera Lúcia Moreira Leitão
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lúcio, Ingrid Martins Leite
Beserra, Eveline Pinheiro
Cardoso, Maria vera Lúcia Moreira Leitão
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Enfermagem
Hospitais Públicos
Criança Hospitalizada
topic Educação em Enfermagem
Hospitais Públicos
Criança Hospitalizada
description The aim of the present study was to describe a nursing care experience to the hospitalized child with focus on the teachers’ and students’ point of view. It took place in a pediatric unit of a public hospital in Fortaleza-CE, in May 2005. As a starting point we used the data from the student who was the main author of this report’s. field diary, and from which were gathered thoughts of the teacher’s’ point of view. This step was followed by the teaching-learning, procedures of motivational and non-motivational feelings and also by the development of interpersonal relationships between student-teacherpatient, student-family-team and student-student. The findings showed differences of opinion between the theory given in class and the reality of field practice. This research helped to ponder on the teacher’s role and the students’ preparation before engaging in a nursing care experience towards children.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007
2013-01-24T13:51:53Z
2013-01-24T13:51:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LÚCIO, I. M. L. ; BESERRA, E. P. ; CARDOSO, M. V. L. M. L. Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente. Rev. RENE, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 85-92, maio/ago. 2007.
1517-3852 Impressa
2175-6783 On line
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4334
identifier_str_mv LÚCIO, I. M. L. ; BESERRA, E. P. ; CARDOSO, M. V. L. M. L. Cuidado de enfermagem à criança hospitalizada : uma experiência na percepção discente-docente. Rev. RENE, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 85-92, maio/ago. 2007.
1517-3852 Impressa
2175-6783 On line
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista RENE
publisher.none.fl_str_mv Revista RENE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028744148811776