A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ana Victória de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56606
Resumo: With the growth in the use of smartphones, there has been a significant increase in the use of social networking applications and, consequently, the concern with the experience of using these mobile applications has also increased. In this article, the importance of separately analyzing elements that make up an application's interface is highlighted. Then, having chosen illustrations as an aspect to be studied, the user experience is analyzed when using the same prototype of a social network application with illustrations and another without illustrations. Thus, we seek to understand the emotional relevance that illustrations have in the user experience of social networks and how they can be used in their favor. The article also presents a survey that shows the current scenario of the presence of illustrations in the main applications classified as social networks for the Android Operating System and shows the development process of the prototypes applied in tests with users, making them follow the same standards found in the survey applications, so that the evaluation of the user experience is mostly focused on the absence or presence of the illustrations.
id UFC-7_a067f706c7edcb7a305d4b00c366ae5b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/56606
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociaisThe emotional influence of illustrations on the user experience of mobile social networking applicationsIlustraçõesAplicativos móveisExperiência do usuárioAvaliaçãoDesignWith the growth in the use of smartphones, there has been a significant increase in the use of social networking applications and, consequently, the concern with the experience of using these mobile applications has also increased. In this article, the importance of separately analyzing elements that make up an application's interface is highlighted. Then, having chosen illustrations as an aspect to be studied, the user experience is analyzed when using the same prototype of a social network application with illustrations and another without illustrations. Thus, we seek to understand the emotional relevance that illustrations have in the user experience of social networks and how they can be used in their favor. The article also presents a survey that shows the current scenario of the presence of illustrations in the main applications classified as social networks for the Android Operating System and shows the development process of the prototypes applied in tests with users, making them follow the same standards found in the survey applications, so that the evaluation of the user experience is mostly focused on the absence or presence of the illustrations.Com o crescimento do uso de smartphones, houve um aumento significante do uso de aplicativos de redes sociais e, consequentemente, a preocupação com a experiência de uso dessas aplicações móveis também aumentou. Neste artigo, é destacada a importância de analisar separadamente elementos que constituem a interface de um aplicativo. Então, tendo-se escolhido ilustrações como aspecto a ser estudado, é analisado a experiência do usuário ao utilizar um mesmo protótipo de aplicativo de rede social com ilustrações e outro sem ilustrações. Assim, busca-se entender a relevância emocional que ilustrações possuem na experiência do usuário de redes sociais e como elas podem ser utilizadas a seu favor. O artigo também apresenta um levantamento que mostra o cenário atual da presença de ilustrações nos principais aplicativos classificados como redes sociais para o Sistema Operacional Android e mostra o processo de desenvolvimento dos protótipos aplicados nos testes com usuários, fazendo com que sigam os mesmos padrões encontrados nos aplicativos do levantamento, a fim de que a avaliação da experiência do usuário seja, em maior parte, focada pela ausência ou presença das ilustrações.Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas ComputacionaisCarneiro, Mateus Pinheiro de GóesOliveira, Ana Victória de2021-02-18T20:21:20Z2021-02-18T20:21:20Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfOLIVEIRA, A. V. de; CARNEIRO, M. P. de G. A influência emocional de ilustrações na Experiência do Usuário de Aplicativos Mobile de Redes Sociais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 18., 2019, Vitória. [Anais...]. Vitória: [s. n.], 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56606porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-02-22T17:56:16Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/56606Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:44:53.420039Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
The emotional influence of illustrations on the user experience of mobile social networking applications
title A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
spellingShingle A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
Oliveira, Ana Victória de
Ilustrações
Aplicativos móveis
Experiência do usuário
Avaliação
Design
title_short A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
title_full A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
title_fullStr A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
title_full_unstemmed A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
title_sort A influência emocional de ilustrações na experiência do usuário de aplicativos mobile de redes sociais
author Oliveira, Ana Victória de
author_facet Oliveira, Ana Victória de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carneiro, Mateus Pinheiro de Góes
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Ana Victória de
dc.subject.por.fl_str_mv Ilustrações
Aplicativos móveis
Experiência do usuário
Avaliação
Design
topic Ilustrações
Aplicativos móveis
Experiência do usuário
Avaliação
Design
description With the growth in the use of smartphones, there has been a significant increase in the use of social networking applications and, consequently, the concern with the experience of using these mobile applications has also increased. In this article, the importance of separately analyzing elements that make up an application's interface is highlighted. Then, having chosen illustrations as an aspect to be studied, the user experience is analyzed when using the same prototype of a social network application with illustrations and another without illustrations. Thus, we seek to understand the emotional relevance that illustrations have in the user experience of social networks and how they can be used in their favor. The article also presents a survey that shows the current scenario of the presence of illustrations in the main applications classified as social networks for the Android Operating System and shows the development process of the prototypes applied in tests with users, making them follow the same standards found in the survey applications, so that the evaluation of the user experience is mostly focused on the absence or presence of the illustrations.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2021-02-18T20:21:20Z
2021-02-18T20:21:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, A. V. de; CARNEIRO, M. P. de G. A influência emocional de ilustrações na Experiência do Usuário de Aplicativos Mobile de Redes Sociais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 18., 2019, Vitória. [Anais...]. Vitória: [s. n.], 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56606
identifier_str_mv OLIVEIRA, A. V. de; CARNEIRO, M. P. de G. A influência emocional de ilustrações na Experiência do Usuário de Aplicativos Mobile de Redes Sociais. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS, 18., 2019, Vitória. [Anais...]. Vitória: [s. n.], 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais
publisher.none.fl_str_mv Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028930500689920