Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687 |
Resumo: | The work consisted in diagnosing, through comparative analysis, which methodologies were used in the processes of teaching of spatial cognition in students of Descriptive Geometry, in the disciplines that involved the subject for the courses of Engineering and Architecture and Urbanism of the UFC. The steps considered three sub-projects (1) Traditional Method; (2) Hybrid Method, e; (3) Computational Method. The methodological steps were: (a) Softwares, types of hardware (3D printers, etc) and 3D physical modeling methodologies of objects given in the classroom, aimed at the teaching of GD in the disciplines; (b) insertion of digital media (video-lessons) to the topics covered in the didactic-pedagogical material on the Youtube link; (c) benchmarking tests of student learning 'before' and 'after' the application of the new contents and physical models researched. The analysis of teaching methods and data reveals that students bring a traditional and passive pedagogical posture with little previous knowledge about the graphic language. However, they are more motivated to opt for the use of active digital methodologies as motivators of the learning process, in a collaborative way, applied to the universe of the students and driven by software to support the teaching of Dynamic Descriptive Geometry. |
id |
UFC-7_a244df5cad97efd4c838fbb0d3b0cd10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/60687 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e ArquiteturaDigital active methodologies for the teaching of Descriptive Geometry in Engineering and Architecture CoursesDCNsCAUMetodologias ativasGeometria descritivaGeometria dinâmicaThe work consisted in diagnosing, through comparative analysis, which methodologies were used in the processes of teaching of spatial cognition in students of Descriptive Geometry, in the disciplines that involved the subject for the courses of Engineering and Architecture and Urbanism of the UFC. The steps considered three sub-projects (1) Traditional Method; (2) Hybrid Method, e; (3) Computational Method. The methodological steps were: (a) Softwares, types of hardware (3D printers, etc) and 3D physical modeling methodologies of objects given in the classroom, aimed at the teaching of GD in the disciplines; (b) insertion of digital media (video-lessons) to the topics covered in the didactic-pedagogical material on the Youtube link; (c) benchmarking tests of student learning 'before' and 'after' the application of the new contents and physical models researched. The analysis of teaching methods and data reveals that students bring a traditional and passive pedagogical posture with little previous knowledge about the graphic language. However, they are more motivated to opt for the use of active digital methodologies as motivators of the learning process, in a collaborative way, applied to the universe of the students and driven by software to support the teaching of Dynamic Descriptive Geometry.O trabalho consistiu em diagnosticar, por meio de análise comparativa, quais metodologias foram utilizadas nos processos de ensino da cognição espacial em alunos de Geometria Descritiva, nas disciplinas que envolviam a matéria para os cursos de Engenharias e Arquitetura e Urbanismo da UFC. As etapas consideraram três sub projetos (1) Método Tradicional; (2) Método Híbrido, e; (3) Método Computacional. As etapas metodológicas aplicadas foram: (a) Softwares, tipos de Hardwares (impressoras 3D, etc) e metodologias de modelagem física 3D de objetos dados em sala de aula, voltados ao ensino de GD nas disciplinas; (b) inserção de mídias digitais (vídeo-aulas) aos tópicos contemplados do material didático-pedagógico no link do Youtube; (c) testes de aferição do ensino aprendizado discente ‘antes’ e ‘depois’ da aplicação dos novos conteúdos e modelos físicos pesquisados. A análise dos métodos de ensino e dos dados revelam que os estudantes trazem uma postura pedagógica tradicional e passiva, com pouco conhecimento pregresso sobre a linguagem gráfica. Contudo, tornam-se mais motivados a optarem pela uso de metodologias ativas digitais como motivadores do processo de aprendizagem, de forma colaborativa, aplicada ao universo dos discentes e conduzida por softwares de apoio ao ensino de Geometria Descritiva Dinâmica.www.abenge.org.br2021-09-28T15:03:43Z2021-09-28T15:03:43Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfCAVALCANTE, Antônio Paulo de Hollanda; ALENCAR, Cely Martins Santos; SILVA, Miguel Ângelo da; CASTRO, Anne Ully Diogo; ANTUNES, Romário da Silva; ALMEIDA, Vitoria Kananda Pereira de; FARIAS, Rafaela de Guadalupe da Rocha. Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.”http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687Cavalcante, Antonio Paulo de HollandaAlencar, Cely Martins Santos deSilva, Miguel Ângelo daCastro, Anne Ully DiogoAntunes, Romário da SilvaAlmeida, Vitoria Kananda Pereira deFarias, Rafaela de Guadalupe da Rochaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-17T14:08:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60687Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:52.393866Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura Digital active methodologies for the teaching of Descriptive Geometry in Engineering and Architecture Courses |
title |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura |
spellingShingle |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda DCNs CAU Metodologias ativas Geometria descritiva Geometria dinâmica |
title_short |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura |
title_full |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura |
title_fullStr |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura |
title_full_unstemmed |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura |
title_sort |
Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura |
author |
Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda |
author_facet |
Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda Alencar, Cely Martins Santos de Silva, Miguel Ângelo da Castro, Anne Ully Diogo Antunes, Romário da Silva Almeida, Vitoria Kananda Pereira de Farias, Rafaela de Guadalupe da Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Alencar, Cely Martins Santos de Silva, Miguel Ângelo da Castro, Anne Ully Diogo Antunes, Romário da Silva Almeida, Vitoria Kananda Pereira de Farias, Rafaela de Guadalupe da Rocha |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda Alencar, Cely Martins Santos de Silva, Miguel Ângelo da Castro, Anne Ully Diogo Antunes, Romário da Silva Almeida, Vitoria Kananda Pereira de Farias, Rafaela de Guadalupe da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
DCNs CAU Metodologias ativas Geometria descritiva Geometria dinâmica |
topic |
DCNs CAU Metodologias ativas Geometria descritiva Geometria dinâmica |
description |
The work consisted in diagnosing, through comparative analysis, which methodologies were used in the processes of teaching of spatial cognition in students of Descriptive Geometry, in the disciplines that involved the subject for the courses of Engineering and Architecture and Urbanism of the UFC. The steps considered three sub-projects (1) Traditional Method; (2) Hybrid Method, e; (3) Computational Method. The methodological steps were: (a) Softwares, types of hardware (3D printers, etc) and 3D physical modeling methodologies of objects given in the classroom, aimed at the teaching of GD in the disciplines; (b) insertion of digital media (video-lessons) to the topics covered in the didactic-pedagogical material on the Youtube link; (c) benchmarking tests of student learning 'before' and 'after' the application of the new contents and physical models researched. The analysis of teaching methods and data reveals that students bring a traditional and passive pedagogical posture with little previous knowledge about the graphic language. However, they are more motivated to opt for the use of active digital methodologies as motivators of the learning process, in a collaborative way, applied to the universe of the students and driven by software to support the teaching of Dynamic Descriptive Geometry. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2021-09-28T15:03:43Z 2021-09-28T15:03:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CAVALCANTE, Antônio Paulo de Hollanda; ALENCAR, Cely Martins Santos; SILVA, Miguel Ângelo da; CASTRO, Anne Ully Diogo; ANTUNES, Romário da Silva; ALMEIDA, Vitoria Kananda Pereira de; FARIAS, Rafaela de Guadalupe da Rocha. Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.” http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687 |
identifier_str_mv |
CAVALCANTE, Antônio Paulo de Hollanda; ALENCAR, Cely Martins Santos; SILVA, Miguel Ângelo da; CASTRO, Anne Ully Diogo; ANTUNES, Romário da Silva; ALMEIDA, Vitoria Kananda Pereira de; FARIAS, Rafaela de Guadalupe da Rocha. Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.” |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
www.abenge.org.br |
publisher.none.fl_str_mv |
www.abenge.org.br |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029027320954880 |