Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Alencar, Cely Martins Santos de, Silva, Miguel Ângelo da, Castro, Anne Ully Diogo, Antunes, Romário da Silva, Almeida, Vitoria Kananda Pereira de, Farias, Rafaela de Guadalupe da Rocha
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687
Resumo: The work consisted in diagnosing, through comparative analysis, which methodologies were used in the processes of teaching of spatial cognition in students of Descriptive Geometry, in the disciplines that involved the subject for the courses of Engineering and Architecture and Urbanism of the UFC. The steps considered three sub-projects (1) Traditional Method; (2) Hybrid Method, e; (3) Computational Method. The methodological steps were: (a) Softwares, types of hardware (3D printers, etc) and 3D physical modeling methodologies of objects given in the classroom, aimed at the teaching of GD in the disciplines; (b) insertion of digital media (video-lessons) to the topics covered in the didactic-pedagogical material on the Youtube link; (c) benchmarking tests of student learning 'before' and 'after' the application of the new contents and physical models researched. The analysis of teaching methods and data reveals that students bring a traditional and passive pedagogical posture with little previous knowledge about the graphic language. However, they are more motivated to opt for the use of active digital methodologies as motivators of the learning process, in a collaborative way, applied to the universe of the students and driven by software to support the teaching of Dynamic Descriptive Geometry.
id UFC-7_a244df5cad97efd4c838fbb0d3b0cd10
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60687
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e ArquiteturaDigital active methodologies for the teaching of Descriptive Geometry in Engineering and Architecture CoursesDCNsCAUMetodologias ativasGeometria descritivaGeometria dinâmicaThe work consisted in diagnosing, through comparative analysis, which methodologies were used in the processes of teaching of spatial cognition in students of Descriptive Geometry, in the disciplines that involved the subject for the courses of Engineering and Architecture and Urbanism of the UFC. The steps considered three sub-projects (1) Traditional Method; (2) Hybrid Method, e; (3) Computational Method. The methodological steps were: (a) Softwares, types of hardware (3D printers, etc) and 3D physical modeling methodologies of objects given in the classroom, aimed at the teaching of GD in the disciplines; (b) insertion of digital media (video-lessons) to the topics covered in the didactic-pedagogical material on the Youtube link; (c) benchmarking tests of student learning 'before' and 'after' the application of the new contents and physical models researched. The analysis of teaching methods and data reveals that students bring a traditional and passive pedagogical posture with little previous knowledge about the graphic language. However, they are more motivated to opt for the use of active digital methodologies as motivators of the learning process, in a collaborative way, applied to the universe of the students and driven by software to support the teaching of Dynamic Descriptive Geometry.O trabalho consistiu em diagnosticar, por meio de análise comparativa, quais metodologias foram utilizadas nos processos de ensino da cognição espacial em alunos de Geometria Descritiva, nas disciplinas que envolviam a matéria para os cursos de Engenharias e Arquitetura e Urbanismo da UFC. As etapas consideraram três sub projetos (1) Método Tradicional; (2) Método Híbrido, e; (3) Método Computacional. As etapas metodológicas aplicadas foram: (a) Softwares, tipos de Hardwares (impressoras 3D, etc) e metodologias de modelagem física 3D de objetos dados em sala de aula, voltados ao ensino de GD nas disciplinas; (b) inserção de mídias digitais (vídeo-aulas) aos tópicos contemplados do material didático-pedagógico no link do Youtube; (c) testes de aferição do ensino aprendizado discente ‘antes’ e ‘depois’ da aplicação dos novos conteúdos e modelos físicos pesquisados. A análise dos métodos de ensino e dos dados revelam que os estudantes trazem uma postura pedagógica tradicional e passiva, com pouco conhecimento pregresso sobre a linguagem gráfica. Contudo, tornam-se mais motivados a optarem pela uso de metodologias ativas digitais como motivadores do processo de aprendizagem, de forma colaborativa, aplicada ao universo dos discentes e conduzida por softwares de apoio ao ensino de Geometria Descritiva Dinâmica.www.abenge.org.br2021-09-28T15:03:43Z2021-09-28T15:03:43Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfCAVALCANTE, Antônio Paulo de Hollanda; ALENCAR, Cely Martins Santos; SILVA, Miguel Ângelo da; CASTRO, Anne Ully Diogo; ANTUNES, Romário da Silva; ALMEIDA, Vitoria Kananda Pereira de; FARIAS, Rafaela de Guadalupe da Rocha. Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.”http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687Cavalcante, Antonio Paulo de HollandaAlencar, Cely Martins Santos deSilva, Miguel Ângelo daCastro, Anne Ully DiogoAntunes, Romário da SilvaAlmeida, Vitoria Kananda Pereira deFarias, Rafaela de Guadalupe da Rochaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-17T14:08:26Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60687Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:52.393866Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
Digital active methodologies for the teaching of Descriptive Geometry in Engineering and Architecture Courses
title Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
spellingShingle Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda
DCNs
CAU
Metodologias ativas
Geometria descritiva
Geometria dinâmica
title_short Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
title_full Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
title_fullStr Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
title_full_unstemmed Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
title_sort Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura
author Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda
author_facet Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda
Alencar, Cely Martins Santos de
Silva, Miguel Ângelo da
Castro, Anne Ully Diogo
Antunes, Romário da Silva
Almeida, Vitoria Kananda Pereira de
Farias, Rafaela de Guadalupe da Rocha
author_role author
author2 Alencar, Cely Martins Santos de
Silva, Miguel Ângelo da
Castro, Anne Ully Diogo
Antunes, Romário da Silva
Almeida, Vitoria Kananda Pereira de
Farias, Rafaela de Guadalupe da Rocha
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Antonio Paulo de Hollanda
Alencar, Cely Martins Santos de
Silva, Miguel Ângelo da
Castro, Anne Ully Diogo
Antunes, Romário da Silva
Almeida, Vitoria Kananda Pereira de
Farias, Rafaela de Guadalupe da Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv DCNs
CAU
Metodologias ativas
Geometria descritiva
Geometria dinâmica
topic DCNs
CAU
Metodologias ativas
Geometria descritiva
Geometria dinâmica
description The work consisted in diagnosing, through comparative analysis, which methodologies were used in the processes of teaching of spatial cognition in students of Descriptive Geometry, in the disciplines that involved the subject for the courses of Engineering and Architecture and Urbanism of the UFC. The steps considered three sub-projects (1) Traditional Method; (2) Hybrid Method, e; (3) Computational Method. The methodological steps were: (a) Softwares, types of hardware (3D printers, etc) and 3D physical modeling methodologies of objects given in the classroom, aimed at the teaching of GD in the disciplines; (b) insertion of digital media (video-lessons) to the topics covered in the didactic-pedagogical material on the Youtube link; (c) benchmarking tests of student learning 'before' and 'after' the application of the new contents and physical models researched. The analysis of teaching methods and data reveals that students bring a traditional and passive pedagogical posture with little previous knowledge about the graphic language. However, they are more motivated to opt for the use of active digital methodologies as motivators of the learning process, in a collaborative way, applied to the universe of the students and driven by software to support the teaching of Dynamic Descriptive Geometry.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2021-09-28T15:03:43Z
2021-09-28T15:03:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAVALCANTE, Antônio Paulo de Hollanda; ALENCAR, Cely Martins Santos; SILVA, Miguel Ângelo da; CASTRO, Anne Ully Diogo; ANTUNES, Romário da Silva; ALMEIDA, Vitoria Kananda Pereira de; FARIAS, Rafaela de Guadalupe da Rocha. Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.”
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687
identifier_str_mv CAVALCANTE, Antônio Paulo de Hollanda; ALENCAR, Cely Martins Santos; SILVA, Miguel Ângelo da; CASTRO, Anne Ully Diogo; ANTUNES, Romário da Silva; ALMEIDA, Vitoria Kananda Pereira de; FARIAS, Rafaela de Guadalupe da Rocha. Metodologias ativas digitais para o ensino de Geometria descritiva em Cursos de Engenharia e Arquitetura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XLVII; SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA DA ABENGE, II, 17 a 20 set. 2019, Fortaleza-CE. Anais […], Fortaleza-CE., 2019. Tema: “Formação por Competência na Engenharia no Contexto da Globalização 4.0.”
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60687
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
publisher.none.fl_str_mv www.abenge.org.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029027320954880