Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marinho, Amanda Cristina Ferreira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cordeiro, Suzi Maria Nunes, Leonel, Waleria Henrique dos Santos, Lopes, Mara Cecília Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300001fn9t
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50188
Resumo: This article deals with the process of acquiring writing through the bias of the Historical-Cultural Theory. The general objective is to understand the mental processes involved in the acquisition of writing in the period of childhood and to reflect on the need to adopt new teaching-learning methods that consider the social role of literacy and literacy. We carried out a literature review, based on bibliographical research, not only based on primary sources, but also on articles and periodicals that deal with the literacy process today. The study is justified by the relevance of knowing the contributions of the Vygotskyan theory. In order to reach the proposed objectives, we investigate how the acquisition of writing in childhood occurs. The analysis made it possible to conclude that the Historical-Cultural Theory allows the teacher to understand what skills are necessary to develop in childhood to promote the acquisition of writing with a social function, as well as the need to elaborate methods that facilitate mediation between student object, allowing stimulation, experience, and I-other-object interaction, processes that can result in more enjoyable and meaningful literacy.
id UFC-7_a43b41878ffd0365abec85be406e719e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/50188
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodosAcquisition of writing in children in the light of historical-cultural theory: reflections on new methodsSociointeracionismoMediaçãoLetramentoThis article deals with the process of acquiring writing through the bias of the Historical-Cultural Theory. The general objective is to understand the mental processes involved in the acquisition of writing in the period of childhood and to reflect on the need to adopt new teaching-learning methods that consider the social role of literacy and literacy. We carried out a literature review, based on bibliographical research, not only based on primary sources, but also on articles and periodicals that deal with the literacy process today. The study is justified by the relevance of knowing the contributions of the Vygotskyan theory. In order to reach the proposed objectives, we investigate how the acquisition of writing in childhood occurs. The analysis made it possible to conclude that the Historical-Cultural Theory allows the teacher to understand what skills are necessary to develop in childhood to promote the acquisition of writing with a social function, as well as the need to elaborate methods that facilitate mediation between student object, allowing stimulation, experience, and I-other-object interaction, processes that can result in more enjoyable and meaningful literacy.O presente artigo aborda o processo de aquisição da escrita pelo viés da Teoria Histórico-Cultural. O objetivo geral consiste em compreender os processos mentais envolvidos na aquisição da escrita no período da infância e refletir sobre a necessidade de adotar novos métodos de ensino e de aprendizagem que considerem o papel social da alfabetização e do letramento. Realizamos uma revisão de literatura, apoiada na pesquisa bibliográfica, não só com base em fontes primárias, mas, também, em artigos e periódicos que abordam o processo de alfabetização na atualidade. O estudo se justifica pela relevância de conhecer as contribuições da teoria vygotskyana. Para o alcance dos objetivos propostos, investigamos como ocorre a aquisição da escrita na infância. A análise possibilitou concluir que a Teoria Histórico-Cultural permite ao professor compreender quais habilidades são necessárias desenvolver na infância para promover a aquisição da escrita com uma função social, bem como a necessidade de elaboração de métodos que propiciem a mediação entre aluno-objeto, permitindo estimulação, experiência e interação eu-outro-objeto, processos que podem resultar em uma alfabetização mais prazerosa e significativa.El presente artículo aborda el proceso de la adquisición de la escritura por medio del sesgo de la Teoría Histórico-Cultural. El objetivo general consiste en comprender los procesos mentales involucrados en la adquisición de la escritura en el período de la infancia y reflexionar sobre la necesidad de adoptar nuevos métodos de enseñanza y de aprendizaje que atiendan el papel social de la alfabetización y del letramiento. Realizamos una revisión de la literatura basada en la investigación bibliográfica, no solo con base en fuentes primarias, pero, también en artículos y periódicos que tratan sobre el proceso de alfabetización en la actualidad. El estudio se justifica por la relevancia de conocer las contribuciones de la teoría vygotskyana. Para el alcance de los objetivos propuestos, investigamos cómo ocurre la adquisición de la escritura en la infancia. El análisis posibilitó concluir que la Teoría Histórico-Cultural permite al profesor comprender qué habilidades son necesarias desarrollar en la infancia para fomentar la adquisición de la escritura con una función social, así como la necesidad de la elaboración de métodos que visen la mediación entre alumno-objeto, permitiendo la estimulación, experiencia, interacción yo-otro-objeto, estos procesos que pueden resultar en una alfabetización más placentera y significativa.Revista de Educação em debate2020-02-19T11:41:44Z2020-02-19T11:41:44Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARINHO, Amanda Cristina Ferreira; CORDEIRO, Suzi Maria Nunes; LEONEL, Waleria Henrique dos Santos; LOPES, Mara Cecília Rafael. Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 78-92, set./dez. 2019.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50188ark:/83112/001300001fn9tMarinho, Amanda Cristina FerreiraCordeiro, Suzi Maria NunesLeonel, Waleria Henrique dos SantosLopes, Mara Cecília Rafaelinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:41:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/50188Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:21.681922Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
Acquisition of writing in children in the light of historical-cultural theory: reflections on new methods
title Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
spellingShingle Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
Marinho, Amanda Cristina Ferreira
Sociointeracionismo
Mediação
Letramento
title_short Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
title_full Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
title_fullStr Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
title_full_unstemmed Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
title_sort Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos
author Marinho, Amanda Cristina Ferreira
author_facet Marinho, Amanda Cristina Ferreira
Cordeiro, Suzi Maria Nunes
Leonel, Waleria Henrique dos Santos
Lopes, Mara Cecília Rafael
author_role author
author2 Cordeiro, Suzi Maria Nunes
Leonel, Waleria Henrique dos Santos
Lopes, Mara Cecília Rafael
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marinho, Amanda Cristina Ferreira
Cordeiro, Suzi Maria Nunes
Leonel, Waleria Henrique dos Santos
Lopes, Mara Cecília Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Sociointeracionismo
Mediação
Letramento
topic Sociointeracionismo
Mediação
Letramento
description This article deals with the process of acquiring writing through the bias of the Historical-Cultural Theory. The general objective is to understand the mental processes involved in the acquisition of writing in the period of childhood and to reflect on the need to adopt new teaching-learning methods that consider the social role of literacy and literacy. We carried out a literature review, based on bibliographical research, not only based on primary sources, but also on articles and periodicals that deal with the literacy process today. The study is justified by the relevance of knowing the contributions of the Vygotskyan theory. In order to reach the proposed objectives, we investigate how the acquisition of writing in childhood occurs. The analysis made it possible to conclude that the Historical-Cultural Theory allows the teacher to understand what skills are necessary to develop in childhood to promote the acquisition of writing with a social function, as well as the need to elaborate methods that facilitate mediation between student object, allowing stimulation, experience, and I-other-object interaction, processes that can result in more enjoyable and meaningful literacy.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-02-19T11:41:44Z
2020-02-19T11:41:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARINHO, Amanda Cristina Ferreira; CORDEIRO, Suzi Maria Nunes; LEONEL, Waleria Henrique dos Santos; LOPES, Mara Cecília Rafael. Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 78-92, set./dez. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50188
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300001fn9t
identifier_str_mv MARINHO, Amanda Cristina Ferreira; CORDEIRO, Suzi Maria Nunes; LEONEL, Waleria Henrique dos Santos; LOPES, Mara Cecília Rafael. Aquisição da escrita na infância à luz da teoria histórico-cultural: reflexões sobre novos métodos. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n. 80, p. 78-92, set./dez. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
ark:/83112/001300001fn9t
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/50188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Educação em debate
publisher.none.fl_str_mv Revista de Educação em debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373954219278336