Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zuchetti, Martina
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Costa, Márcia da Rosa, Paz, Adriana A parecida, Souza, Aline Corrêa de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44171
Resumo: Goal: to evaluate the contributions of a Specialization Program in Family Health offered as distance education for the professional practice of the nurse. Methods: it consists of qualit ative and descriptive research carried out through documental analysis of the portfolios produced by the Nurses who attended the Specialization Program in Family Health. An instrument for information collection was produced and used, and the information w as analyzed according to the thematic analysis technique as proposed by Braun and Clarke. Results: the portfolios of 23 Nurses who attended the program were analyzed. Two thematic categories emerged, which were titled "Resignifying the Work Process", abou t the modification of work practices after the course, and "Resources facilitating the distance learning process", on the strategies that helped the Nurses in the teaching - learning process. Conclusion: based on the results, offering this program as dista nce education is a strategy that contributes for the improvement of the professional practice of Nurses who work in Family Heath Strategy, providing critical - reflexive qualification to the Nurse and fostering Permanent Education in Health.
id UFC-7_a614bc0418f1688c99bb5e6079c66dcd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44171
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiroContributions of a Specialization Program in Family Health for the professional practice of the nurseEducação a DistânciaEstratégia Saúde da FamíliaEnfermagemGoal: to evaluate the contributions of a Specialization Program in Family Health offered as distance education for the professional practice of the nurse. Methods: it consists of qualit ative and descriptive research carried out through documental analysis of the portfolios produced by the Nurses who attended the Specialization Program in Family Health. An instrument for information collection was produced and used, and the information w as analyzed according to the thematic analysis technique as proposed by Braun and Clarke. Results: the portfolios of 23 Nurses who attended the program were analyzed. Two thematic categories emerged, which were titled "Resignifying the Work Process", abou t the modification of work practices after the course, and "Resources facilitating the distance learning process", on the strategies that helped the Nurses in the teaching - learning process. Conclusion: based on the results, offering this program as dista nce education is a strategy that contributes for the improvement of the professional practice of Nurses who work in Family Heath Strategy, providing critical - reflexive qualification to the Nurse and fostering Permanent Education in Health.Objetivo: avaliar as contribuições de um curso de Especialização em Saúde da Família, oferecido na modalidade a distância, para a prática profissional do Enfermeiro. Método: trata - se de uma pesquisa qualitativa e descritiva elaborada por meio da análise documental d os portfólios de enfermeiros que realizaram um curso de Especialização em Saúde da Família. Foi elaborado e utilizado um instrumento de coleta de informações, sendo estas analisadas com a técnica de análise temática proposta por Braun e Clarke. Resultado: foram analisados os portfólios de 23 enfermeiros que realizaram o curso. Emergiram duas categorias temáticas: “Ressignificação do Processo de Trabalho”, que versa sobre a modificação das práticas de trabalho após o curso; e “Recursos Facilitadores do Proce sso de Ensino - Aprendizagem a Distância”, que discorre sobre as estratégias que auxiliaram os enfermeiros no processo ensino - aprendizagem. Conclusão: a partir dos resultados, acredita - se que o curso ofertado na modalidade a distância é uma estratégia que co ntribui para o aprimoramento da prática profissional dos enfermeiros que atuam em Estratégia de Saúde de Família, proporcionando qualificação crítico - reflexiva ao Enfermeiro e, desse modo, incentivando a Educação Permanente em Saúde.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2019-07-26T18:53:25Z2019-07-26T18:53:25Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfZUCHETTI, Martina et al. Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. especial II, p. 52-65, jan./jul. 2019.2525 - 9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44171Zuchetti, MartinaCosta, Márcia da RosaPaz, Adriana A parecidaSouza, Aline Corrêa deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-26T18:53:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44171Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:58:05.960345Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
Contributions of a Specialization Program in Family Health for the professional practice of the nurse
title Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
spellingShingle Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
Zuchetti, Martina
Educação a Distância
Estratégia Saúde da Família
Enfermagem
title_short Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
title_full Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
title_fullStr Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
title_full_unstemmed Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
title_sort Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro
author Zuchetti, Martina
author_facet Zuchetti, Martina
Costa, Márcia da Rosa
Paz, Adriana A parecida
Souza, Aline Corrêa de
author_role author
author2 Costa, Márcia da Rosa
Paz, Adriana A parecida
Souza, Aline Corrêa de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zuchetti, Martina
Costa, Márcia da Rosa
Paz, Adriana A parecida
Souza, Aline Corrêa de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
Estratégia Saúde da Família
Enfermagem
topic Educação a Distância
Estratégia Saúde da Família
Enfermagem
description Goal: to evaluate the contributions of a Specialization Program in Family Health offered as distance education for the professional practice of the nurse. Methods: it consists of qualit ative and descriptive research carried out through documental analysis of the portfolios produced by the Nurses who attended the Specialization Program in Family Health. An instrument for information collection was produced and used, and the information w as analyzed according to the thematic analysis technique as proposed by Braun and Clarke. Results: the portfolios of 23 Nurses who attended the program were analyzed. Two thematic categories emerged, which were titled "Resignifying the Work Process", abou t the modification of work practices after the course, and "Resources facilitating the distance learning process", on the strategies that helped the Nurses in the teaching - learning process. Conclusion: based on the results, offering this program as dista nce education is a strategy that contributes for the improvement of the professional practice of Nurses who work in Family Heath Strategy, providing critical - reflexive qualification to the Nurse and fostering Permanent Education in Health.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-26T18:53:25Z
2019-07-26T18:53:25Z
2019-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ZUCHETTI, Martina et al. Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. especial II, p. 52-65, jan./jul. 2019.
2525 - 9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44171
identifier_str_mv ZUCHETTI, Martina et al. Contribuições de um curso de especialização em saúde da família para a prática profissional do enfermeiro. R. Saúd. Digi. Tec. Edu., Fortaleza, v. 4, n. especial II, p. 52-65, jan./jul. 2019.
2525 - 9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44171
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029016101191680