Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Branco, Gilberto Vieira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lopes, Paulo Roberto de Lima, Pisa, Ivan Torres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56007
Resumo: Introduction: This study aims to identify the applications of the concept of digital literacy in the area of digital health and identify instruments to measure the level of digital literacy of health workers.Methods: This is an integrative literature review using the descriptors “digital literacy” and “health” applied in ERIC, Periódicos CAPES and PubMed indexed databases; 121 papers were found whose 16 papers selection enabled the identification of three international frameworks. Results: There are different possible approaches to the development of digital literacy such as evidence-based practice, project-based development, use of social networks, development and application of frameworks, and application of assessment tools. It was identified that the digital intelligence framework was developed based on the compilation of 25 other frameworks on digital literacy and that its application allows the evaluation of 24 competencies at three levels: digital citizenship, digital creativity and digital competitiveness. Conclusion: There are international models of digital literacy assessment and studies that prove its importance. There is a gap for the development of a specific digital literacy self-assessment instrument focused on health workers in Brazil based on the digital intelligence model
id UFC-7_a826521e21c1dc529a38c6ba4a46325f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/56007
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digitalEvolution of digital literacy and its importance for health workers in digital intelligence ageTelemedicinaPessoal de SaúdeAvaliação de Programas e Instrumentos de PesquisaIntroduction: This study aims to identify the applications of the concept of digital literacy in the area of digital health and identify instruments to measure the level of digital literacy of health workers.Methods: This is an integrative literature review using the descriptors “digital literacy” and “health” applied in ERIC, Periódicos CAPES and PubMed indexed databases; 121 papers were found whose 16 papers selection enabled the identification of three international frameworks. Results: There are different possible approaches to the development of digital literacy such as evidence-based practice, project-based development, use of social networks, development and application of frameworks, and application of assessment tools. It was identified that the digital intelligence framework was developed based on the compilation of 25 other frameworks on digital literacy and that its application allows the evaluation of 24 competencies at three levels: digital citizenship, digital creativity and digital competitiveness. Conclusion: There are international models of digital literacy assessment and studies that prove its importance. There is a gap for the development of a specific digital literacy self-assessment instrument focused on health workers in Brazil based on the digital intelligence modelIntrodução: Este estudo tem como objetivo identificar as aplicações do conceito de literacia digital na área de saúde digital e identificar instrumentos para medir o nível de literacia digital dos trabalhadores da saúde. Métodos: Trata-se de revisão integrativa de literatura com uso dos descritores “digital literacy” e “health” aplicados nas bases indexadas ERIC, Periódicos CAPES e PubMed. Foram localizados 121 artigos cuja seleção de 16 artigos possibilitou identificação de três frameworks internacionais. Resultados: Existem diferentes abordagens possíveis para o desenvolvimento da literacia digital como a prática baseada em evidências, desenvolvimento baseado em projetos, uso de redes sociais, elaboração e aplicação de frameworks, e aplicação de instrumentos de avaliação. Identificou-se que o framework de inteligência digital foi desenvolvido com base na compilação de outros 25 frameworks sobre literacia digital e que sua aplicação possibilita a avaliação de 24 competências em três níveis: cidadania digital, criatividade digital e competitividade digital. Conclusão: Existem modelos internacionais de avaliação de literacia digital e estudos que comprovam sua importância. Há uma lacuna para o desenvolvimento de um instrumento específico de autoavaliação de literacia digital com foco em trabalhadores da saúde no Brasil com base no modelo de inteligência digital.Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais2021-01-13T11:59:00Z2021-01-13T11:59:00Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRANCO, Gilberto Vieira ; LOPES, Paulo Roberto de Lima ; PISA, Ivan Torres. Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 3, p. 01-15, ago./dez. 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56007. Acesso em: 13/01/2021.2525-9563http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56007Branco, Gilberto VieiraLopes, Paulo Roberto de LimaPisa, Ivan Torresporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-13T12:00:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/56007Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:41:50.016476Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
Evolution of digital literacy and its importance for health workers in digital intelligence age
title Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
spellingShingle Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
Branco, Gilberto Vieira
Telemedicina
Pessoal de Saúde
Avaliação de Programas e Instrumentos de Pesquisa
title_short Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
title_full Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
title_fullStr Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
title_full_unstemmed Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
title_sort Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital
author Branco, Gilberto Vieira
author_facet Branco, Gilberto Vieira
Lopes, Paulo Roberto de Lima
Pisa, Ivan Torres
author_role author
author2 Lopes, Paulo Roberto de Lima
Pisa, Ivan Torres
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Branco, Gilberto Vieira
Lopes, Paulo Roberto de Lima
Pisa, Ivan Torres
dc.subject.por.fl_str_mv Telemedicina
Pessoal de Saúde
Avaliação de Programas e Instrumentos de Pesquisa
topic Telemedicina
Pessoal de Saúde
Avaliação de Programas e Instrumentos de Pesquisa
description Introduction: This study aims to identify the applications of the concept of digital literacy in the area of digital health and identify instruments to measure the level of digital literacy of health workers.Methods: This is an integrative literature review using the descriptors “digital literacy” and “health” applied in ERIC, Periódicos CAPES and PubMed indexed databases; 121 papers were found whose 16 papers selection enabled the identification of three international frameworks. Results: There are different possible approaches to the development of digital literacy such as evidence-based practice, project-based development, use of social networks, development and application of frameworks, and application of assessment tools. It was identified that the digital intelligence framework was developed based on the compilation of 25 other frameworks on digital literacy and that its application allows the evaluation of 24 competencies at three levels: digital citizenship, digital creativity and digital competitiveness. Conclusion: There are international models of digital literacy assessment and studies that prove its importance. There is a gap for the development of a specific digital literacy self-assessment instrument focused on health workers in Brazil based on the digital intelligence model
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-01-13T11:59:00Z
2021-01-13T11:59:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRANCO, Gilberto Vieira ; LOPES, Paulo Roberto de Lima ; PISA, Ivan Torres. Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 3, p. 01-15, ago./dez. 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56007. Acesso em: 13/01/2021.
2525-9563
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56007
identifier_str_mv BRANCO, Gilberto Vieira ; LOPES, Paulo Roberto de Lima ; PISA, Ivan Torres. Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da saúde na era da inteligência digital. Rev. Saúde Digital Tec. Educ., Fortaleza, CE, v. 5, n. 3, p. 01-15, ago./dez. 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56007. Acesso em: 13/01/2021.
2525-9563
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/56007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
publisher.none.fl_str_mv Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028910366982144