O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chagas, Antônio Marcos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Carneiro, Stânia Nágila Vasconcelos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44265
Resumo: Teaching of theological disciplines at confessional universities is a valuable and effective educational instrument for its enriching Christian message and its solid values. Therefore, this paper aims to present the contexts of such disciplines: their contents and practices. The research framework enfolded a Catholic Institution of Higher Learning through a professor’s teaching practice along with an interdisciplinary action engaging all the students. From the theoretical background to a concrete experience account, it was realized that there are consistent formative possibilities and real limits. Identity awareness of theological science offers the goals for a steady and safe reflection, in light of faith commissioned by Church, which it needs to be didactically adapted and suitable for a formation aligned with Christian humanism, without prompting a proselytize catechism or unquestionable indoctrination. This paper highlights such aspects. Nevertheless, a wider extent experience signaled that an ethical option is still unsatisfactory. Indeed, not only such bright possibilities can be faced, of which there are many, but it matters to stress that in regard to them, countless challenges add up to educate, teach and not just instructing. Advancements and limits were verified in such endeavor to educate lined up with values.
id UFC-7_aa556d0bea63480b950afae5342021e6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44265
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidadesThe teaching of theological subjects in a catholic higher education institution: contents, methodologies- between challenges and possibilitiesTeologiaDisciplinas teológicasEducaçãoTeaching of theological disciplines at confessional universities is a valuable and effective educational instrument for its enriching Christian message and its solid values. Therefore, this paper aims to present the contexts of such disciplines: their contents and practices. The research framework enfolded a Catholic Institution of Higher Learning through a professor’s teaching practice along with an interdisciplinary action engaging all the students. From the theoretical background to a concrete experience account, it was realized that there are consistent formative possibilities and real limits. Identity awareness of theological science offers the goals for a steady and safe reflection, in light of faith commissioned by Church, which it needs to be didactically adapted and suitable for a formation aligned with Christian humanism, without prompting a proselytize catechism or unquestionable indoctrination. This paper highlights such aspects. Nevertheless, a wider extent experience signaled that an ethical option is still unsatisfactory. Indeed, not only such bright possibilities can be faced, of which there are many, but it matters to stress that in regard to them, countless challenges add up to educate, teach and not just instructing. Advancements and limits were verified in such endeavor to educate lined up with values.O ensino de disciplinas teológicas nas universidades confessionais constitui um instrumento de efetivo valor educacional pela riqueza da mensagem cristã e seus sólidos valores. Assim, o objetivo do presente resumo é apresentar uma realidade de tais disciplinas: seu conteúdo e suas práticas. A dimensão de pesquisa envolveu uma Instituição de Ensino Superior Católica através da prática de uma professora, bem como uma ação prática de caráter interdisciplinar envolvendo todos os alunos. Do aparato teórico ao relato de uma vivência concreta, percebeu-se haver possibilidades formativas consistentes e limites concretos. A compreensão da identidade da ciência teológica oferece as balizas para uma reflexão consistente e segura, à luz da fé professada pela Igreja, que necessita ser didaticamente adaptada e adequada para uma formação na linha do humanismo cristão, sem ser uma catequese de cunho proselitista ou doutrinação acachapante. Eis o que este artigo objetiva ilustrar. Não obstante, uma experiência de mais ampla proporção, sinalizou que a opção pela ética ainda fica a desejar. Com efeito, não se está apenas diante de possibilidades alvissareiras, que certamente são muitas, mas importa frisar que a elas se agregam inúmeros desafios na ordem de educar, formar, e não apenas instruir. Avanços e limites foram verificados neste esforço de educar na linha dos valores.Revista Educação em Debate2019-07-31T11:49:01Z2019-07-31T11:49:01Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCHAGAS, Antônio Marcos; CARNEIRO, Stânia Nágila Vasconcelos. O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 116-133, jan./abr. 2019.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44265Chagas, Antônio MarcosCarneiro, Stânia Nágila Vasconcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:45:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44265Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:37.026300Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
The teaching of theological subjects in a catholic higher education institution: contents, methodologies- between challenges and possibilities
title O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
spellingShingle O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
Chagas, Antônio Marcos
Teologia
Disciplinas teológicas
Educação
title_short O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
title_full O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
title_fullStr O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
title_full_unstemmed O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
title_sort O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades
author Chagas, Antônio Marcos
author_facet Chagas, Antônio Marcos
Carneiro, Stânia Nágila Vasconcelos
author_role author
author2 Carneiro, Stânia Nágila Vasconcelos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chagas, Antônio Marcos
Carneiro, Stânia Nágila Vasconcelos
dc.subject.por.fl_str_mv Teologia
Disciplinas teológicas
Educação
topic Teologia
Disciplinas teológicas
Educação
description Teaching of theological disciplines at confessional universities is a valuable and effective educational instrument for its enriching Christian message and its solid values. Therefore, this paper aims to present the contexts of such disciplines: their contents and practices. The research framework enfolded a Catholic Institution of Higher Learning through a professor’s teaching practice along with an interdisciplinary action engaging all the students. From the theoretical background to a concrete experience account, it was realized that there are consistent formative possibilities and real limits. Identity awareness of theological science offers the goals for a steady and safe reflection, in light of faith commissioned by Church, which it needs to be didactically adapted and suitable for a formation aligned with Christian humanism, without prompting a proselytize catechism or unquestionable indoctrination. This paper highlights such aspects. Nevertheless, a wider extent experience signaled that an ethical option is still unsatisfactory. Indeed, not only such bright possibilities can be faced, of which there are many, but it matters to stress that in regard to them, countless challenges add up to educate, teach and not just instructing. Advancements and limits were verified in such endeavor to educate lined up with values.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-31T11:49:01Z
2019-07-31T11:49:01Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CHAGAS, Antônio Marcos; CARNEIRO, Stânia Nágila Vasconcelos. O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 116-133, jan./abr. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44265
identifier_str_mv CHAGAS, Antônio Marcos; CARNEIRO, Stânia Nágila Vasconcelos. O ensino de disciplinas teológicas em uma Instituição de Ensino Superior Católica: conteúdos, metodologias - entre desafios e possibilidades. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 116-133, jan./abr. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44265
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028756673003520