O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Márcia Regina Mendes
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Tank, Jessica Aline, Costa, Sandra Mara Demétrio, Furlan, Fabiano, Schnell, Lenize Carnette
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17809
Resumo: This article is a qualitative research carried out in two schools in the South of Brazil, including a public network school and a private network school, in order to investigate the 1st to 5th teachers’ conception about the difficulties of learning. Ten teachers were participated in the research, five from each network (private and public). For the process of data collection we chose to do a semi-structured questionnaire was chosen, including professional identification and ten questions. Data analysis revealed few differences between the concepts and strategies about the students’ learning difficulties. However, it could be seen that in the private schools the teachers have show more responsibility concerning the learning process of their students, showing that they value ethical dimension of their professional activity . Both, the private schools and the public schools showed gaps in their educational system that need to be filled, reaffirming what researches have been revealing, the precarious state of Brazilian education.
id UFC-7_aa56c0cc17e4388729ac62fbc4112568
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/17809
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?AprendizagemDificuldadesProfessorThis article is a qualitative research carried out in two schools in the South of Brazil, including a public network school and a private network school, in order to investigate the 1st to 5th teachers’ conception about the difficulties of learning. Ten teachers were participated in the research, five from each network (private and public). For the process of data collection we chose to do a semi-structured questionnaire was chosen, including professional identification and ten questions. Data analysis revealed few differences between the concepts and strategies about the students’ learning difficulties. However, it could be seen that in the private schools the teachers have show more responsibility concerning the learning process of their students, showing that they value ethical dimension of their professional activity . Both, the private schools and the public schools showed gaps in their educational system that need to be filled, reaffirming what researches have been revealing, the precarious state of Brazilian education.O presente artigo caracteriza-se como pesquisa qualitativa realizada em duas escolas do Sul do Brasil, uma da rede pública e outra da rede privada de ensino. O objetivo deste estudo é investigar as concepções dos professores do 1º ao 5º ano do ensino fundamental, em relação às dificuldades de aprendizagem. Participaram da pesquisa dez professores de 1º ao 5º ano, cinco da escola privada e cinco da pública. Para o processo de coleta de dados, optou-se por questionário semiaberto formado por uma ficha de identificação profissional e dez perguntas. A análise dos dados revelou poucas diferenças entre as concepções e estratégias docentes frente aos alunos com dificuldades de aprendizagem. Contudo, pode-se notar a diferença peculiar de que os docentes da escola privada sentem-se mais responsáveis pelo processo de ensino-aprendizagem de seus alunos, mostrando que estes valorizam a dimensão ética do seu fazer profissional. Mas, tanto o ensino público quanto o privado mostraram lacunas em seus sistemas de ensino, que necessitam ser preenchidas, reafirmando assim o que há muito tempo as pesquisas vêm revelando, o estado precário que se encontra o ensino brasileiro.Revista de Psicologia2016-06-21T12:03:14Z2016-06-21T12:03:14Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNUNES, Márcia Regina Mendes; TANK, Jessica Aline; COSTA, Sandra Mara Demétrio; FURLAN, Fabiano; SCHNELL, Lenize Carnette. O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas? Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 63-74, jan./jun. 2013.2179-1740(online)0102-1222(impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17809Nunes, Márcia Regina MendesTank, Jessica AlineCosta, Sandra Mara DemétrioFurlan, FabianoSchnell, Lenize Carnetteinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:16:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/17809Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T19:16:05Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
title O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
spellingShingle O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
Nunes, Márcia Regina Mendes
Aprendizagem
Dificuldades
Professor
title_short O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
title_full O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
title_fullStr O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
title_full_unstemmed O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
title_sort O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas?
author Nunes, Márcia Regina Mendes
author_facet Nunes, Márcia Regina Mendes
Tank, Jessica Aline
Costa, Sandra Mara Demétrio
Furlan, Fabiano
Schnell, Lenize Carnette
author_role author
author2 Tank, Jessica Aline
Costa, Sandra Mara Demétrio
Furlan, Fabiano
Schnell, Lenize Carnette
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Márcia Regina Mendes
Tank, Jessica Aline
Costa, Sandra Mara Demétrio
Furlan, Fabiano
Schnell, Lenize Carnette
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Dificuldades
Professor
topic Aprendizagem
Dificuldades
Professor
description This article is a qualitative research carried out in two schools in the South of Brazil, including a public network school and a private network school, in order to investigate the 1st to 5th teachers’ conception about the difficulties of learning. Ten teachers were participated in the research, five from each network (private and public). For the process of data collection we chose to do a semi-structured questionnaire was chosen, including professional identification and ten questions. Data analysis revealed few differences between the concepts and strategies about the students’ learning difficulties. However, it could be seen that in the private schools the teachers have show more responsibility concerning the learning process of their students, showing that they value ethical dimension of their professional activity . Both, the private schools and the public schools showed gaps in their educational system that need to be filled, reaffirming what researches have been revealing, the precarious state of Brazilian education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2016-06-21T12:03:14Z
2016-06-21T12:03:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NUNES, Márcia Regina Mendes; TANK, Jessica Aline; COSTA, Sandra Mara Demétrio; FURLAN, Fabiano; SCHNELL, Lenize Carnette. O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas? Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 63-74, jan./jun. 2013.
2179-1740(online)
0102-1222(impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17809
identifier_str_mv NUNES, Márcia Regina Mendes; TANK, Jessica Aline; COSTA, Sandra Mara Demétrio; FURLAN, Fabiano; SCHNELL, Lenize Carnette. O professor frente às dificuldades de aprendizagem: ensino público e ensino privado, realidades distintas? Revista de Psicologia, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 63-74, jan./jun. 2013.
2179-1740(online)
0102-1222(impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/17809
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Revista de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806582219079680