A alteridade em canções de Chico Buarque de Hollanda: uma leitura desconstrucionista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, José Célio
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Queiroz, Renata Ramalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21353
Resumo: This study intended to practice the understanding possibilities of the text of some songs by Chico Buarque de Hollanda, beyond the author intension, objectifying its alterity and the production of subjectivity that this reading provide, from specific deconstruction elements: event; occulting/unveiling; multiplicity; polysemy; inversion, and difference/alterity. The research also showed that the Buarque’s text has particulars like the timelessness and the use of characters that represents figures of helplessness. The deconstructionist reading allowed us to explore others understandings to the original text, which were already potentially exist. We conclude that the other appears in the composition studied as the other of the text, as the other in the text and as another text.
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spelling A alteridade em canções de Chico Buarque de Hollanda: uma leitura desconstrucionistaThe alterity in Chico Buarque de Hollanda’s songs: a deconstructionist readingAlteridadeSubjetividadeDesconstruçãoLeituraChico BuarqueAlteritySubjectivityDeconstructionReadingThis study intended to practice the understanding possibilities of the text of some songs by Chico Buarque de Hollanda, beyond the author intension, objectifying its alterity and the production of subjectivity that this reading provide, from specific deconstruction elements: event; occulting/unveiling; multiplicity; polysemy; inversion, and difference/alterity. The research also showed that the Buarque’s text has particulars like the timelessness and the use of characters that represents figures of helplessness. The deconstructionist reading allowed us to explore others understandings to the original text, which were already potentially exist. We conclude that the other appears in the composition studied as the other of the text, as the other in the text and as another text.Este estudo pretendeu exercitar as possibilidades de compreensão do texto de algumas canções de Chico Buarque de Hollanda, para além da intencionalidade do autor, visando sua alteridade e a produção de subjetividade que tal leitura encerra, a partir de elementos desconstrutores específicos: acontecimento; ocultamento/desvelamento; multiplicidade; polissemia; inversão; e diferença/alteridade. A investigação mostrou também que o texto buarquiano possui características tais como a atemporalidade e o uso de personagens que representam figuras do desamparo. O ensaio desconstrucionista nos permitiu explorar outras compreensões para o texto original, que já estavam potencialmente existentes. Concluímos que o outro comparece na obra estudada como o outro do texto, como o outro no texto e como um outro texto.Estudos e Pesquisas em Psicologia2016-12-20T22:05:19Z2016-12-20T22:05:19Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFREIRE, José Célio; QUEIROZ, Renata Ramalho de. A alteridade em canções de Chico Buarque de Hollanda: uma leitura desconstrucionista. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 676-696, 2011.1808-4281http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21353Freire, José CélioQueiroz, Renata Ramalho deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T19:43:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/21353Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:15:57.138834Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
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