Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, João Victor Ramos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60119
Resumo: This research investigates the participation of laughter and humor in the classroom. The objective of the investigation was, through an experimental ethnography in the context of educational background, to research the implications of the laughter and comic in teaching and learning processes. For this, an ethnographic research was done in the Anthropology of Education classes, in the Pedagogy course of Universidade Federal do Ceará (UFC), in which participation and observation were developed, field diaries produced and ethnographic documents (diaries and students’evaluations) were catalogued. The results of the investigation underline the capacity of laughter as a revealer of culture and prejudices, thus being able to contribute to the objectives of the anthropology of education. The conclusions point to humor as a communicational and pedagogical device in the classroom, which would aim not only to collaborate with the bond between teacher and students – softening the hierarchies in the classroom – but also to help with the exercise of a sense of strange with the culture’s familiarity, the relativization of ethnocentrism and reflexivity.
id UFC-7_af9a9151934a325db4069a1230156d22
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60119
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aulaComicidadeEducaçãoEnsinoAntropologiaHumorThis research investigates the participation of laughter and humor in the classroom. The objective of the investigation was, through an experimental ethnography in the context of educational background, to research the implications of the laughter and comic in teaching and learning processes. For this, an ethnographic research was done in the Anthropology of Education classes, in the Pedagogy course of Universidade Federal do Ceará (UFC), in which participation and observation were developed, field diaries produced and ethnographic documents (diaries and students’evaluations) were catalogued. The results of the investigation underline the capacity of laughter as a revealer of culture and prejudices, thus being able to contribute to the objectives of the anthropology of education. The conclusions point to humor as a communicational and pedagogical device in the classroom, which would aim not only to collaborate with the bond between teacher and students – softening the hierarchies in the classroom – but also to help with the exercise of a sense of strange with the culture’s familiarity, the relativization of ethnocentrism and reflexivity.No estudo, indaga-se sobre a participação e efeitos do riso e do humor em sala de aula. O objetivo da investigação é compreender, por meio de uma etnografia experimental em sala de aula, as implicações do riso e do cômico nos processos de ensino e aprendizagem. Para isso, foi realizada uma pesquisa etnográfica nas aulas de Antropologia da Educação, no curso de Pedagogia da Universidade Federal do Ceará (UFC), que abrangeu a participação e observação em um exercício cômico. Nesta experiência, foram produzidos diários de campo e catalogados documentos etnográficos (diários e avaliações dos alunos). Os resultados da investigação revelam o poder do riso em desvelar a cultura e os preconceitos. As conclusões apontam para o humor como um dispositivo cultural e pedagógico em sala de aula, cuja finalidade é colaborar com o vínculo entre professor e alunos, suavizando as hierarquias em sala de aula, e também com o exercício do estranhamento do familiar da cultura, da relativização do etnocentrismo e da reflexividade.Beserra, Bernadete de Lourdes RamosFerreira, João Victor Ramos2021-08-25T16:32:45Z2021-08-25T16:32:45Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfFERREIRA, João Victor Ramos. Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula. Orientadora: Bernadete de Lourdes Ramos Beserra. 2021. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60119porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-25T16:42:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60119Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:26.386064Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
title Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
spellingShingle Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
Ferreira, João Victor Ramos
Comicidade
Educação
Ensino
Antropologia
Humor
title_short Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
title_full Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
title_fullStr Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
title_full_unstemmed Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
title_sort Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula
author Ferreira, João Victor Ramos
author_facet Ferreira, João Victor Ramos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Beserra, Bernadete de Lourdes Ramos
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, João Victor Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Comicidade
Educação
Ensino
Antropologia
Humor
topic Comicidade
Educação
Ensino
Antropologia
Humor
description This research investigates the participation of laughter and humor in the classroom. The objective of the investigation was, through an experimental ethnography in the context of educational background, to research the implications of the laughter and comic in teaching and learning processes. For this, an ethnographic research was done in the Anthropology of Education classes, in the Pedagogy course of Universidade Federal do Ceará (UFC), in which participation and observation were developed, field diaries produced and ethnographic documents (diaries and students’evaluations) were catalogued. The results of the investigation underline the capacity of laughter as a revealer of culture and prejudices, thus being able to contribute to the objectives of the anthropology of education. The conclusions point to humor as a communicational and pedagogical device in the classroom, which would aim not only to collaborate with the bond between teacher and students – softening the hierarchies in the classroom – but also to help with the exercise of a sense of strange with the culture’s familiarity, the relativization of ethnocentrism and reflexivity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-25T16:32:45Z
2021-08-25T16:32:45Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, João Victor Ramos. Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula. Orientadora: Bernadete de Lourdes Ramos Beserra. 2021. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60119
identifier_str_mv FERREIRA, João Victor Ramos. Da palhaçaria à pedagogia: uma etnografia sobre os efeitos do riso na sala de aula. Orientadora: Bernadete de Lourdes Ramos Beserra. 2021. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028776755331072