Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, José Adelmo Menezes de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Magrone, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65571
Resumo: Dropping out of school is a phenomenon that affects all educational systems of the world, to a greater or lesser extent, and with the most devastating effects on students in the poorest locations. It implies a streak of inequality due to the lack of equity in the quality of school education. This paper aims to analyze the content of articles published between 2016 -2021 about school dropoutsin Brazilian scientific journals, verifying what they say about the notion(s) and alternative notes. Twelve articles from the EDUC@ portal were analyzed, given its uniqueness to other indexers of scientific journals available in Brazil. The publication period coincides with a crisis of multiple dimensions with direct and profound effects on school dropouts. There is a lack of consensus and a plurality of notions about school dropout that can be organized into two distinct currents, the managerial and the organic, configuring a dispute since the definition of an object of social research is never disinterested. Dropout and permanence are not just recurrent phenomena of one type of school or another, but categories that are produced by the relationships of social classes with the school system. Furthermore, in the works, there are intersecting possibilities for coping with dropout, leaving clear its magnitude and the necessary articulation between students, education professionals, and public administrators are given the development of more assertive public policies.
id UFC-7_b0c48bdb3f870cc145ee0ea390a9ec67
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65571
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adversoEvasão escolarSistema educacionalPolíticas públicasTempos adversosSchool DropoutsEducational SystemPublic PoliciesAdverse TimesDropping out of school is a phenomenon that affects all educational systems of the world, to a greater or lesser extent, and with the most devastating effects on students in the poorest locations. It implies a streak of inequality due to the lack of equity in the quality of school education. This paper aims to analyze the content of articles published between 2016 -2021 about school dropoutsin Brazilian scientific journals, verifying what they say about the notion(s) and alternative notes. Twelve articles from the EDUC@ portal were analyzed, given its uniqueness to other indexers of scientific journals available in Brazil. The publication period coincides with a crisis of multiple dimensions with direct and profound effects on school dropouts. There is a lack of consensus and a plurality of notions about school dropout that can be organized into two distinct currents, the managerial and the organic, configuring a dispute since the definition of an object of social research is never disinterested. Dropout and permanence are not just recurrent phenomena of one type of school or another, but categories that are produced by the relationships of social classes with the school system. Furthermore, in the works, there are intersecting possibilities for coping with dropout, leaving clear its magnitude and the necessary articulation between students, education professionals, and public administrators are given the development of more assertive public policies.A evasão escolar é um fenômeno que afeta os sistemas educacionais do mundo inteiro, com maior ou menor gravidade, e com efeitos mais devastadores sobre os estudantes das localidades mais pobres. Ela implica um rasgo de desigualdade em função da ausência de equidade na qualidade da educação escolar. Este trabalho se propõe a analisar o conteúdo de artigos publicados entre 2016-2021, sobre evasão escolar em periódicos científicos brasileiros, verificando o que eles dizem sobre a(s) noção(es) e apontamentos alternativos. Foram analisados doze artigos extraídos do portal EDUC@, dada sua singularidade em relação aos demais indexadores de periódicos científicos disponíveis no Brasil. O período de publicação coincide com uma crise de múltiplas dimensões com efeitos diretos e profundos de ampliação da evasão escolar. Existe uma ausência de consenso e uma pluralidade de noções sobre evasão escolar que podem ser organizadas em duas correntes distintas, a gerencial e a orgânica, configurando uma disputa, visto que a definição de um objeto de pesquisa social nunca é desinteressada. A evasão e a permanência não são apenas fenômenos recorrentes de um tipo ou outro de escola, mas categorias que são produzidas pelas relações das classes sociais com o sistema escolar. Ademais, nos trabalhos, constam possibilidades entrecruzadas de enfrentamento da evasão, restando clara sua magnitude e a necessária articulação entre os estudantes, os profissionais da educação e os gestores públicos em vista do desenvolvimento de políticas públicas mais assertivas.Revista Labor2022-05-05T19:19:33Z2022-05-05T19:19:33Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfOLIVEIRA, José Adelmo Menezes de; MAGRONE, Eduardo. Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 26, p. 11-32, jul./dez. 2021.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65571Oliveira, José Adelmo Menezes deMagrone, Eduardoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T14:25:32Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65571Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:03:38.773918Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
title Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
spellingShingle Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
Oliveira, José Adelmo Menezes de
Evasão escolar
Sistema educacional
Políticas públicas
Tempos adversos
School Dropouts
Educational System
Public Policies
Adverse Times
title_short Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
title_full Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
title_fullStr Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
title_full_unstemmed Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
title_sort Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso
author Oliveira, José Adelmo Menezes de
author_facet Oliveira, José Adelmo Menezes de
Magrone, Eduardo
author_role author
author2 Magrone, Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, José Adelmo Menezes de
Magrone, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv Evasão escolar
Sistema educacional
Políticas públicas
Tempos adversos
School Dropouts
Educational System
Public Policies
Adverse Times
topic Evasão escolar
Sistema educacional
Políticas públicas
Tempos adversos
School Dropouts
Educational System
Public Policies
Adverse Times
description Dropping out of school is a phenomenon that affects all educational systems of the world, to a greater or lesser extent, and with the most devastating effects on students in the poorest locations. It implies a streak of inequality due to the lack of equity in the quality of school education. This paper aims to analyze the content of articles published between 2016 -2021 about school dropoutsin Brazilian scientific journals, verifying what they say about the notion(s) and alternative notes. Twelve articles from the EDUC@ portal were analyzed, given its uniqueness to other indexers of scientific journals available in Brazil. The publication period coincides with a crisis of multiple dimensions with direct and profound effects on school dropouts. There is a lack of consensus and a plurality of notions about school dropout that can be organized into two distinct currents, the managerial and the organic, configuring a dispute since the definition of an object of social research is never disinterested. Dropout and permanence are not just recurrent phenomena of one type of school or another, but categories that are produced by the relationships of social classes with the school system. Furthermore, in the works, there are intersecting possibilities for coping with dropout, leaving clear its magnitude and the necessary articulation between students, education professionals, and public administrators are given the development of more assertive public policies.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-05-05T19:19:33Z
2022-05-05T19:19:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, José Adelmo Menezes de; MAGRONE, Eduardo. Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 26, p. 11-32, jul./dez. 2021.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65571
identifier_str_mv OLIVEIRA, José Adelmo Menezes de; MAGRONE, Eduardo. Evasão escolar: apreensões e compreensões em contexto adverso. Revista Labor, Fortaleza, v. 1, n. 26, p. 11-32, jul./dez. 2021.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65571
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029050496581632