Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Douglas Queiroz
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Heineck, Luiz Fernando Mählmann
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6850
Resumo: In the beginning of the nineties, Brazilian real estate supply started to adopt housing flexible plans. Since then, clients have been able to participate in the design of their units and in the selection of finishings. Customized products have become a trend also in construction sector. This article discusses various aspects of the flexibility, focusing on the product, and has three main objectives: (a) to present flexibility concepts from the manufacturing industry and discuss its application in the construction sector; (b) to review historical aspects related to origin and continuation of flexible housing design strategies; and (c) to present an overview of flexibility concepts and strategies that have been eventually adopted. The article suggests that flexibility is not a simple marketing resource since it makes possible to respond to uncertainties related to the diverse socio-demographic demand, improving the quality of housing spaces, both in the first occupation and along the use phase. It is also pointed out the relevance of this theme, due to its impact in the development of housing design, considering implications on construction technology, construction systems and processes, and construction management.
id UFC-7_b7433913e6a0d8572403cf136823c5b8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/6850
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?Design flexibility strategies started in the nineties in Brazil: a mere marketing resource?HabitaçãoArquitetura - ProjetoMercado imobiliárioEstratégia - MarketingProjeto arquitetônicoIn the beginning of the nineties, Brazilian real estate supply started to adopt housing flexible plans. Since then, clients have been able to participate in the design of their units and in the selection of finishings. Customized products have become a trend also in construction sector. This article discusses various aspects of the flexibility, focusing on the product, and has three main objectives: (a) to present flexibility concepts from the manufacturing industry and discuss its application in the construction sector; (b) to review historical aspects related to origin and continuation of flexible housing design strategies; and (c) to present an overview of flexibility concepts and strategies that have been eventually adopted. The article suggests that flexibility is not a simple marketing resource since it makes possible to respond to uncertainties related to the diverse socio-demographic demand, improving the quality of housing spaces, both in the first occupation and along the use phase. It is also pointed out the relevance of this theme, due to its impact in the development of housing design, considering implications on construction technology, construction systems and processes, and construction management.A partir da década de 1990, o mercado imobiliário passou a adotar projetos residenciais flexíveis, com a participação do cliente na definição do arranjo espacial e dos materiais de acabamento. O produto personalizado passou a ser uma tendência que também atingiu o setor de edificações. Este artigo discute variados aspectos da flexibilidade, focalizando a habitação como produto, com três objetivos principais: (a) os discutir conceitos de flexibilidade da indústria de manufatura e discutir sua aplicação na construção civil; (b) resgatar aspectos históricos relacionados ao surgimento e à manutenção das estratégias de flexibilização dos projetos habitacionais; e (c) apresentar um quadro geral de conceitos e formas de aplicação da flexibilidade que passaram a ser adotados. O artigo sugere que a flexibilidade é mais que um mero recurso mercadológico, na medida em que possibilita atender às incertezas de uma demanda sociodemográfica mais diversificada e prover qualidade ao espaço residencial, tanto na ocupação inicial quanto ao longo do uso da habitação. Aponta-se também para a relevância do tema, pelo seu impacto no desenvolvimento da área de projeto habitacional, dadas as implicações na tecnologia, nos sistemas e processos construtivos e no gerenciamento das construções.Ambiente Construído2013-11-26T17:43:55Z2013-11-26T17:43:55Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRANDÃO, D. Q. ; HEINECK, L. F. M. Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 7, n. 4, p. 71-87, out./dez. 2007.1678-8621http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6850Brandão, Douglas QueirozHeineck, Luiz Fernando Mählmanninfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-06T14:07:35Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/6850Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-06T14:07:35Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
Design flexibility strategies started in the nineties in Brazil: a mere marketing resource?
title Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
spellingShingle Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
Brandão, Douglas Queiroz
Habitação
Arquitetura - Projeto
Mercado imobiliário
Estratégia - Marketing
Projeto arquitetônico
title_short Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
title_full Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
title_fullStr Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
title_full_unstemmed Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
title_sort Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?
author Brandão, Douglas Queiroz
author_facet Brandão, Douglas Queiroz
Heineck, Luiz Fernando Mählmann
author_role author
author2 Heineck, Luiz Fernando Mählmann
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, Douglas Queiroz
Heineck, Luiz Fernando Mählmann
dc.subject.por.fl_str_mv Habitação
Arquitetura - Projeto
Mercado imobiliário
Estratégia - Marketing
Projeto arquitetônico
topic Habitação
Arquitetura - Projeto
Mercado imobiliário
Estratégia - Marketing
Projeto arquitetônico
description In the beginning of the nineties, Brazilian real estate supply started to adopt housing flexible plans. Since then, clients have been able to participate in the design of their units and in the selection of finishings. Customized products have become a trend also in construction sector. This article discusses various aspects of the flexibility, focusing on the product, and has three main objectives: (a) to present flexibility concepts from the manufacturing industry and discuss its application in the construction sector; (b) to review historical aspects related to origin and continuation of flexible housing design strategies; and (c) to present an overview of flexibility concepts and strategies that have been eventually adopted. The article suggests that flexibility is not a simple marketing resource since it makes possible to respond to uncertainties related to the diverse socio-demographic demand, improving the quality of housing spaces, both in the first occupation and along the use phase. It is also pointed out the relevance of this theme, due to its impact in the development of housing design, considering implications on construction technology, construction systems and processes, and construction management.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007
2013-11-26T17:43:55Z
2013-11-26T17:43:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRANDÃO, D. Q. ; HEINECK, L. F. M. Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 7, n. 4, p. 71-87, out./dez. 2007.
1678-8621
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6850
identifier_str_mv BRANDÃO, D. Q. ; HEINECK, L. F. M. Estratégias de flexibilização de projetos residenciais iniciadas na década de 1990 no Brasil: tão somente um recurso mercadológico?. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 7, n. 4, p. 71-87, out./dez. 2007.
1678-8621
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/6850
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Ambiente Construído
publisher.none.fl_str_mv Ambiente Construído
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935814653640704