Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, André Araújo
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43419
Resumo: This dissertation seeks to observe how the cinema that uses the sertão as a theme and plot, from the post-retake of Brazilian cinema, constitutes a file of images and ideas about the region. To this end, we established a dialogue between the reflections of the cinema and the archive, in various fields of study such as archivology, history and philosophy in order to interrogate cinema as a file of an era and as an archival machine. In the first chapter, we refer to Derrida (2001) and Foucault (2008) in order to problematize and broaden the notion of archive, traditionally articulated from the institutional, technical or utilitarian point of view in the fields of administration and archival science. In the second part, thinking about the trajectory of Brazilian cinema about the sertão theme, we propose to understand how this archive of cinema images is developed, constructing a timeline that ranges from the first images produced in the region to the resumption of the in the 1990s. Finally, we access this open and unfinished archive in the period understood as post-retake through four film works, that explore in their narratives the sertão as theme or scenario: Árido Movie (Lírio Ferreira, 2006), O Céu de Suely (Karim Ainouz, 2006), Mãe e Filha (Petrus Cariry, 2011) and A História da Eternidade (Camilo Cavalcante, 2014), with the purpose of identifying the continuities, recurrences, displacements and ruptures of this set of films that compose our corpus, besides visualizing how the cinematographic archive of the sertão in contemporary cinema is constituted.
id UFC-7_bba9439d4f941e58cc3e449a0082e590
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/43419
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão BrasileiroCinemaArquivoSertãoThis dissertation seeks to observe how the cinema that uses the sertão as a theme and plot, from the post-retake of Brazilian cinema, constitutes a file of images and ideas about the region. To this end, we established a dialogue between the reflections of the cinema and the archive, in various fields of study such as archivology, history and philosophy in order to interrogate cinema as a file of an era and as an archival machine. In the first chapter, we refer to Derrida (2001) and Foucault (2008) in order to problematize and broaden the notion of archive, traditionally articulated from the institutional, technical or utilitarian point of view in the fields of administration and archival science. In the second part, thinking about the trajectory of Brazilian cinema about the sertão theme, we propose to understand how this archive of cinema images is developed, constructing a timeline that ranges from the first images produced in the region to the resumption of the in the 1990s. Finally, we access this open and unfinished archive in the period understood as post-retake through four film works, that explore in their narratives the sertão as theme or scenario: Árido Movie (Lírio Ferreira, 2006), O Céu de Suely (Karim Ainouz, 2006), Mãe e Filha (Petrus Cariry, 2011) and A História da Eternidade (Camilo Cavalcante, 2014), with the purpose of identifying the continuities, recurrences, displacements and ruptures of this set of films that compose our corpus, besides visualizing how the cinematographic archive of the sertão in contemporary cinema is constituted.Esta dissertação busca observar como o cinema que recorre ao sertão como tema e enredo, a partir da pós-retomada do cinema brasileiro, constitui um arquivo de imagens e ideias sobre a região. Para tanto, estabelecemos um diálogo entre as reflexões do cinema e do arquivo, em diversos campos de estudo, como a arquivologia, a história e a filosofia, com a finalidade de interrogar o cinema como arquivo de uma época e como máquina de arquivar. No primeiro capítulo, recorremos à leitura de Derrida (2001) e Foucault (2008) para problematizar e ampliar a noção de arquivo, tradicionalmente articulada a partir do ponto de vista institucional, técnico ou utilitário nos campos da administração e da arquivística. Na segunda parte, ao pensar sobre a trajetória do cinema brasileiro acerca do tema sertões, propomo-nos a compreender como este arquivo de imagens de cinema se desenvolve, construindo uma linha do tempo que abarca desde as primeiras imagens produzidas na região até a retomada do cinema brasileiro na década de 1990. Por último, acessamos este arquivo aberto e inacabado no período compreendido como pós-retomada através de quatro obras fílmicas que exploram em suas narrativas o sertão como tema ou cenário: Árido Movie (Lírio Ferreira, 2006), O Céu de Suely (Karim Aïnouz, 2006), Mãe e Filha (Petrus Cariry, 2011) e A História da Eternidade (Camilo Cavalcante, 2014), com a finalidade de identificar as continuidades, as recorrências, os deslocamentos e as rupturas desses filmes que compõem o nosso corpus, além de visualizar como se constitui o arquivo cinematográfico do sertão no cinema contemporâneoVieira, Marcelo Dídimo SouzaRodrigues, André Araújo2019-07-08T14:03:43Z2019-07-08T14:03:43Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRODRIGUES, André Araújo. Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro. 2018. 106f.- Dissertação (Mestrado)- Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Fortaleza (Ce). 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43419porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-08T14:03:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/43419Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:37.529697Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
title Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
spellingShingle Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
Rodrigues, André Araújo
Cinema
Arquivo
Sertão
title_short Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
title_full Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
title_fullStr Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
title_full_unstemmed Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
title_sort Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro
author Rodrigues, André Araújo
author_facet Rodrigues, André Araújo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Vieira, Marcelo Dídimo Souza
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, André Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema
Arquivo
Sertão
topic Cinema
Arquivo
Sertão
description This dissertation seeks to observe how the cinema that uses the sertão as a theme and plot, from the post-retake of Brazilian cinema, constitutes a file of images and ideas about the region. To this end, we established a dialogue between the reflections of the cinema and the archive, in various fields of study such as archivology, history and philosophy in order to interrogate cinema as a file of an era and as an archival machine. In the first chapter, we refer to Derrida (2001) and Foucault (2008) in order to problematize and broaden the notion of archive, traditionally articulated from the institutional, technical or utilitarian point of view in the fields of administration and archival science. In the second part, thinking about the trajectory of Brazilian cinema about the sertão theme, we propose to understand how this archive of cinema images is developed, constructing a timeline that ranges from the first images produced in the region to the resumption of the in the 1990s. Finally, we access this open and unfinished archive in the period understood as post-retake through four film works, that explore in their narratives the sertão as theme or scenario: Árido Movie (Lírio Ferreira, 2006), O Céu de Suely (Karim Ainouz, 2006), Mãe e Filha (Petrus Cariry, 2011) and A História da Eternidade (Camilo Cavalcante, 2014), with the purpose of identifying the continuities, recurrences, displacements and ruptures of this set of films that compose our corpus, besides visualizing how the cinematographic archive of the sertão in contemporary cinema is constituted.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-07-08T14:03:43Z
2019-07-08T14:03:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RODRIGUES, André Araújo. Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro. 2018. 106f.- Dissertação (Mestrado)- Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Fortaleza (Ce). 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43419
identifier_str_mv RODRIGUES, André Araújo. Ser arquivo, sertão: a constituição de um arquivo cinematográfico sobre o Sertão Brasileiro. 2018. 106f.- Dissertação (Mestrado)- Universidade Federal do Ceará, Instituto de Cultura e Arte, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Fortaleza (Ce). 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/43419
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028756699217920