Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Antonio Aroldo Lins
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2662
Resumo: This study aimed to carry out an institutional assessment at the Darcy Ribeiro College of Technology, a private institution. More specifically, it aimed to assess the quality of education at that institution in the light of dimensions 2 and 3 of the National System of Higher Education Assessment (SINAES), ie, scientific and educational perspectives: policies, standards and incentives for teaching, research, extension and social responsibility of the Institution. In this sense a search was conducted through questionnaires, involving a representative sample of veteran students, as they are able to express their views with greater certainty about the academic reality, teachers, course coordinators and direction of the Institution. The latter was also the object of an interview about its general aspects. Before the questionnaires a pre-test was conducted with success, as no new difficulties regarding its understanding and fulfillment occurred. The survey results indicated that the quality of teaching was considered good and that the social responsibility actions occasioned were perceived as incipient. In the end, seeking to contribute to the education quality improvement at Darcy Ribeiro College of Technology, several recommendations were made towards areas considered weak or undeveloped.
id UFC-7_bc169586be5a07b76b6b36037c886f56
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/2662
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy RibeiroInstitutional Assessment: The case of the Faculty of Technology Darcy RibeiroFaculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro – AvaliaçãoAvaliação InstitucionalAvaliação das Condições de EnsinoAvaliação da Educação SuperiorAvaliação do Ensino Superior – Fortaleza (CE) Instituição Privada de Educação Superior – Fortaleza (CE) Avaliação da EducaçãoPolíticas públicasThis study aimed to carry out an institutional assessment at the Darcy Ribeiro College of Technology, a private institution. More specifically, it aimed to assess the quality of education at that institution in the light of dimensions 2 and 3 of the National System of Higher Education Assessment (SINAES), ie, scientific and educational perspectives: policies, standards and incentives for teaching, research, extension and social responsibility of the Institution. In this sense a search was conducted through questionnaires, involving a representative sample of veteran students, as they are able to express their views with greater certainty about the academic reality, teachers, course coordinators and direction of the Institution. The latter was also the object of an interview about its general aspects. Before the questionnaires a pre-test was conducted with success, as no new difficulties regarding its understanding and fulfillment occurred. The survey results indicated that the quality of teaching was considered good and that the social responsibility actions occasioned were perceived as incipient. In the end, seeking to contribute to the education quality improvement at Darcy Ribeiro College of Technology, several recommendations were made towards areas considered weak or undeveloped.O presente trabalho teve por objetivo proceder a uma avaliação institucional na Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro, instituição de natureza privada. De maneira específica buscou-se analisar a qualidade do ensino ministrado naquela instituição à luz das dimensões 2 e 3 do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), ou seja, perspectiva científica e pedagógica formadora: políticas, normas e estímulos para o ensino, a pesquisa e a extensão e a responsabilidade social da Faculdade. Nesse sentido foi realizada uma pesquisa, através de questionários, envolvendo uma amostra significativa de alunos veteranos, porque considerados capazes de opinarem com maior segurança sobre a realidade acadêmica, os professores, coordenadores de curso e direção da Faculdade. Esta última foi objeto também de uma entrevista sobre aspectos gerais da instituição. Antes da aplicação dos questionários foi realizado um pré-teste, bem sucedido, já que não surgiram quaisquer dificuldades quanto à sua compreensão e preenchimento. Os resultados da pesquisa indicaram que a qualidade do ensino ministrado foi considerada boa e que as ações de responsabilidade social ensejadas foram entendidas como incipientes. Ao final, buscando contribuir para a melhoria da qualidade do ensino na Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro, foram feitas várias recomendações em cima de pontos considerados fracos ou de pouco desenvolvimento.http://www.teses.ufc.brAndriola, Wagner BandeiraSoares, Antonio Aroldo Lins2012-05-23T14:22:38Z2012-05-23T14:22:38Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOARES, Antonio Aroldo Lins. Avaliação institucional: o caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro. 2009.125f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza-CE, 2010.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2662porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-21T18:50:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/2662Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:34:24.436298Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
Institutional Assessment: The case of the Faculty of Technology Darcy Ribeiro
title Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
spellingShingle Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
Soares, Antonio Aroldo Lins
Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro – Avaliação
Avaliação Institucional
Avaliação das Condições de Ensino
Avaliação da Educação Superior
Avaliação do Ensino Superior – Fortaleza (CE) Instituição Privada de Educação Superior – Fortaleza (CE) Avaliação da Educação
Políticas públicas
title_short Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
title_full Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
title_fullStr Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
title_full_unstemmed Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
title_sort Avaliação Institucional : O caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro
author Soares, Antonio Aroldo Lins
author_facet Soares, Antonio Aroldo Lins
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Andriola, Wagner Bandeira
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Antonio Aroldo Lins
dc.subject.por.fl_str_mv Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro – Avaliação
Avaliação Institucional
Avaliação das Condições de Ensino
Avaliação da Educação Superior
Avaliação do Ensino Superior – Fortaleza (CE) Instituição Privada de Educação Superior – Fortaleza (CE) Avaliação da Educação
Políticas públicas
topic Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro – Avaliação
Avaliação Institucional
Avaliação das Condições de Ensino
Avaliação da Educação Superior
Avaliação do Ensino Superior – Fortaleza (CE) Instituição Privada de Educação Superior – Fortaleza (CE) Avaliação da Educação
Políticas públicas
description This study aimed to carry out an institutional assessment at the Darcy Ribeiro College of Technology, a private institution. More specifically, it aimed to assess the quality of education at that institution in the light of dimensions 2 and 3 of the National System of Higher Education Assessment (SINAES), ie, scientific and educational perspectives: policies, standards and incentives for teaching, research, extension and social responsibility of the Institution. In this sense a search was conducted through questionnaires, involving a representative sample of veteran students, as they are able to express their views with greater certainty about the academic reality, teachers, course coordinators and direction of the Institution. The latter was also the object of an interview about its general aspects. Before the questionnaires a pre-test was conducted with success, as no new difficulties regarding its understanding and fulfillment occurred. The survey results indicated that the quality of teaching was considered good and that the social responsibility actions occasioned were perceived as incipient. In the end, seeking to contribute to the education quality improvement at Darcy Ribeiro College of Technology, several recommendations were made towards areas considered weak or undeveloped.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2012-05-23T14:22:38Z
2012-05-23T14:22:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOARES, Antonio Aroldo Lins. Avaliação institucional: o caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro. 2009.125f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza-CE, 2010.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2662
identifier_str_mv SOARES, Antonio Aroldo Lins. Avaliação institucional: o caso da Faculdade de Tecnologia Darcy Ribeiro. 2009.125f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior) – Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão da Educação Superior, Fortaleza-CE, 2010.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/2662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br
publisher.none.fl_str_mv http://www.teses.ufc.br
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028860344664064