A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Paulo Jefferson Pereira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lessa, Monique de Mesquita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63849
Resumo: This paper aims to discuss the main notions that guide the Portuguese Language component at the elementary education of the National Curricular Common Base. The main notions are text and literacy, both related to the current debate about fake news. The document also discusses the fake news concept, which is a relevant social phenomenon to be analysed in classroom activities. The discussion is grounded in a bibliographical review that includes readings and analysis that led us to a critical view of these issues. The notions of text, discursive genres and literacy adopted by the National Curricular Common Base are close to the enunciative-discursive perspective, which is the idea of language as social practice. Thereby, we suggest that teaching and classroom activities that aim to develop the skills and competencies listed by the document, including those related to fake news, must consider these concepts.
id UFC-7_bdefe15cd440c8828b24ee4b746a6414
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/63849
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake newsBNCC’s contribution to fake news studyBNCCFake newsTextoLetramentosTextLiteraciesThis paper aims to discuss the main notions that guide the Portuguese Language component at the elementary education of the National Curricular Common Base. The main notions are text and literacy, both related to the current debate about fake news. The document also discusses the fake news concept, which is a relevant social phenomenon to be analysed in classroom activities. The discussion is grounded in a bibliographical review that includes readings and analysis that led us to a critical view of these issues. The notions of text, discursive genres and literacy adopted by the National Curricular Common Base are close to the enunciative-discursive perspective, which is the idea of language as social practice. Thereby, we suggest that teaching and classroom activities that aim to develop the skills and competencies listed by the document, including those related to fake news, must consider these concepts.Este artigo tem como objetivo discutir algumas das principais noções que orientam e organizam o componente Língua Portuguesa no Ensino Fundamental da Base Nacional Comum Curricular. No cerne da discussão, destacam-se as noções de texto e de letramento, ambas relacionadas ao debate atual acerca das fake news, conceito também discutido pelo documento e apresentado como importante fenômeno social a ser analisado em sala de aula. A reflexão se assenta em uma pesquisa bibliográfica, orientada por leituras e análises que permitem uma visão crítica sobre as questões em estudo. Na esteira das discussões, reconhecemos que as noções de texto, gênero discursivo e letramento adotadas pela Base Nacional Comum Curricular relacionam-se à perspectiva enunciativa-discursiva da linguagem, isto é, à ideia de linguagem como prática social. Desse modo, propomos que o ensino e a realização de atividades pedagógicas que visam desenvolver as competências e habilidades elencadas pelo documento, inclusive no que diz respeito às fake news, deverão guiar-se pelas implicações derivadas desses conceitos.Revista X2022-02-09T19:48:29Z2022-02-09T19:48:29Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBARRETO, Paulo Jefferson Pereira; LESSA, Monique de Mesquita. A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news. Revista X, Curitiba, v. 16, n. 6, p. 1493-1509, 2021.1980-0614http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63849Barreto, Paulo Jefferson PereiraLessa, Monique de Mesquitainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:25:28Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63849Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-17T13:25:28Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
BNCC’s contribution to fake news study
title A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
spellingShingle A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
Barreto, Paulo Jefferson Pereira
BNCC
Fake news
Texto
Letramentos
Text
Literacies
title_short A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
title_full A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
title_fullStr A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
title_full_unstemmed A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
title_sort A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news
author Barreto, Paulo Jefferson Pereira
author_facet Barreto, Paulo Jefferson Pereira
Lessa, Monique de Mesquita
author_role author
author2 Lessa, Monique de Mesquita
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Paulo Jefferson Pereira
Lessa, Monique de Mesquita
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Fake news
Texto
Letramentos
Text
Literacies
topic BNCC
Fake news
Texto
Letramentos
Text
Literacies
description This paper aims to discuss the main notions that guide the Portuguese Language component at the elementary education of the National Curricular Common Base. The main notions are text and literacy, both related to the current debate about fake news. The document also discusses the fake news concept, which is a relevant social phenomenon to be analysed in classroom activities. The discussion is grounded in a bibliographical review that includes readings and analysis that led us to a critical view of these issues. The notions of text, discursive genres and literacy adopted by the National Curricular Common Base are close to the enunciative-discursive perspective, which is the idea of language as social practice. Thereby, we suggest that teaching and classroom activities that aim to develop the skills and competencies listed by the document, including those related to fake news, must consider these concepts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-02-09T19:48:29Z
2022-02-09T19:48:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARRETO, Paulo Jefferson Pereira; LESSA, Monique de Mesquita. A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news. Revista X, Curitiba, v. 16, n. 6, p. 1493-1509, 2021.
1980-0614
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63849
identifier_str_mv BARRETO, Paulo Jefferson Pereira; LESSA, Monique de Mesquita. A contribuição da Base Nacional Comum Curricular para o estudo das fake news. Revista X, Curitiba, v. 16, n. 6, p. 1493-1509, 2021.
1980-0614
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista X
publisher.none.fl_str_mv Revista X
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1828139982223572992